واقعیت عجیب درباره ماه و اعماق اقیانوس حقیقت دارد؟

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، این ایده، بار ها و بار ها تکرار شده است: ما درباره ماه بیشتر از اعماق دریا می دانیم. اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟

واقعیت عجیب درباره ماه و اعماق اقیانوس حقیقت دارد؟

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، ما از ماه چیز های بیشتری می دانیم تا از اعماق دریا. این ایده برای چندین دهه به وسیله دانشمندان و برنامه های تلویزیونی علمی از جمله سر دیوید اتنبرو در مجموعه مستند سیاره آبی در سال 2001 تکرار شده است. اخیرا البته در سیاره آبی 2 (2017) و منابع دیگر، ماه با مریخ جایگزین شده است.

دانشمندان این مسئله را آنالیز کردند و دریافتند واقعیت ندارد. پس این ایده عجیب از کجا می آید؟

نقشه برداری از اعماق

اولین سابقه مکتوب این ایده در مقاله ای در سال 1954 در مجله ناوبری است که در آن اقیانوس شناس و شیمیدان جورج دیکن به ادعای ژئوفیزیکدان ادوارد بولارد اشاره می نماید. در مقاله ای که در سال 1957 در مجله انجمن سلطنتی هنر منتشر شد، آمده است: اقیانوس های عمیق بیش از دو سوم سطح دنیا را پوشانده اند، و با این حال شناختمان از ماه بیشتر از اقیانوس ها است.

این مسئله به طور خاص به مقدار اندک داده های موجود از توپوگرافی کف دریا اشاره دارد و به پیش از اولین فرود خدمه به عمیق ترین قسمت اقیانوس در درازگودال ماریانا (1960) و اولین فرود روی ماه (1969) برمی شود.

این جمله بعلاوه پیش از استفاده از انعکاس صدا ها روی کشتی برای نقشه برداری از کف دریا با استفاده از داده های صوتی نوشته شده است.

تقریبا نقشه یک چهارم کف دریا ها و اقیانوس های دنیا (به طور دقیق 23.4 درصد) با وضوح بالا ترسیم شده است. این مساحت حدود 120 میلیون کیلومتر مربع یا حدود سه برابر مساحت کل ماه است. شاید به همین علت است که اخیرا این مقایسه به مریخ که 145 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد، تغییر نموده است.

بتیسکاف تریسته اولین زیردریایی خدمه دار بود که در سال 1960 به چلنجر دیپ یا گودال چلنجر رسید

رقم غافلگیرنماینده بازدیدنمایندگان

یکی دیگر از مقایسه های نادرست می گوید که تعداد افرادی که به ماه قدم گذاشته اند، بیشتر از بازدیدنمایندگان از عمیق ترین مکان روی زمین (یعنی اعماق اقیانوس ها) است. اثبات این گفته سخت است. عمیق ترین مکان روی زمین می تواند به درازگودال ماریانا یا فقط عمیق ترین قسمت آن اشاره داشته باشد (چلنجر دیپ یا گودال چلنجر، که به خاطر کشتی آنالیز بریتانیایی HMS Challenger به این نام نامگذاری شده است.)

با این وجود، تا اوایل سال 2023، حداقل 27 و بیش از 40 نفر یا بیشتر از چلنجر بازدید نموده اند. از سوی دیگر، تنها 12 نفر روی ماه قدم گذاشته اند و 24 نفر از آن بازدید نموده اند.

دور از چشم، دور از فکر

پس چرا مردم مدام می گویند که ما در خصوص ماه یا مریخ بیشتر از اعماق دریا می دانیم؟ طبیعی است که اعماق دریا را با فضا مقایسه کنیم. هر دو تاریک، ترسناک و دور هستند. اما ما می توانیم ماه را خیلی راحت با نگاه کردن به بالا ببینیم. همین که به آسمان نگاه کنیم، کره درخشان معلق در آسمان را می بینیم و درک آن برایمان ساده تر از اعماق اقیانوس است که نمی توانیم ببینیم. ما می توانیم ماه بدر و زوال آن را ببینیم، اما نمی توانیم فشار جزر و مد را تجربه کنیم.

به نظر می رسد ما بیشتر از ماه در خصوص اعماق دریا می دانیم، زیرا به گونه ای ملموس در زندگی ما حضور دارد، اما درباره اعماق دریا این طور نیست. ما زیاد به اعماق دریا فکر نمی کنیم، مگر اینکه در حال تماشای یک فیلم مستند یا ترسناک باشیم، یا شاید در خصوص هیولای وحشتناک بیگانه بخوانیم که به وسیله یک قایقران کشف شده است.

یک مقایسه مفید

از آنجایی که اعماق دریا از نظر فیزیکی بسیار غیرقابل دسترس است، مقایسه آن با فضا ممکن است تشبیه مفیدی به عنوان یک زیست بوم غیر قابل تصور باشد. اما بعضی از دانشمندان اعماق دریا استدلال می نمایند که حجم وسیعی از تحقیقات در خصوص آن را که در دهه های اخیر پدیدار شده است، بیگانگی آن را برای ما به حداقل رسانده است.

در نهایت، این ایده که ما در خصوص ماه بیشتر از اعماق دریا می دانیم، در برترین حالت حدود 70 سال پیش منسوخ شده است. ما چیز های بیشتری در خصوص اعماق دریا می دانیم، اما هنوز چیز های بیشتری برای دانستن به جای مانده است.

منبع: فرارو

به "واقعیت عجیب درباره ماه و اعماق اقیانوس حقیقت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعیت عجیب درباره ماه و اعماق اقیانوس حقیقت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید