افزایش امید به مهاجرت از زمین؛ کشف ذخایر حاوی تریلیون ها لیتر آب بر روی سطح کره ماه

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، دانشمندان می گویند ذرات آب محبوس را در دانه های شیشه ای ریزی بر روی کره ماه پیدا نموده اند که می تواند ذخایری حاوی چندین تریلیون لیتر آب برای ساکنان احتمالی در آینده مهیا کند.

افزایش امید به مهاجرت از زمین؛ کشف ذخایر حاوی تریلیون ها لیتر آب بر روی سطح کره ماه

این دانه های شیشه ای براق در یکی از دهانه های برخوردی ماه یافت شده و در سال 2020 از طریق ماه نورد چینی چانگ ای 5 (Change 5) به زمین بازگردانده شده بودند.

دانشمندان در دانشگاه نانجینگ و آموزشگاه علوم چین می گویند این دانه ها تا 2000 قسمت در میلیون (PPM) محتوی آب هستند و از آن جا که تریلیون ها عدد از آن ها روی سطح کره ماه وجود دارد، تخمین زده می گردد مجموع آب در ماه تا 270 تریلیون کیلوگرم برسد. این مقدار آب برای پر کردن 100 میلیون استخر کافی است.

گمان می رود بخشی از این دانه ها میلیون ها سال پیش به هنگام اصابت شهاب سنگ ها و سیارک ها با سطح کره ماه پدید آمده باشند و بخشی دیگر در اثر فعالیت آتشفشان های باستانی سطح ماه تشکیل شده باشند.

این دانه ها بسیار ریز هستند و قطری به مقدار چند ده میکرومتر تا چند میلی متر (به مقدار یک یا چند تار مو) دارند.

محققان می گویند این آب ها حاصل واکنش های شیمیایی روی سطح کره ماه هستند. در واقع یون های هیدروژن ساطع شده از خورشید (که با بادهای خورشیدی به سطح ماه رسیده بودند)، با اتم های اکسیژن درون این دانه ها واکنش داده و آب ایجاد نموده اند.

هرچند مقدار آب احتمالی محبوس در این دانه ها بسیار زیاد است، با این حال دانشمندان می گویند استخراج آن ها احتمالا سخت خواهد بود و هنوز نحوه این کار آزمایش نشده است. هجیو هوی، محقق در دانشگاه نانجینگ و یکی از نویسندگان این مطالعه، می گوید: این آب می تواند تنها با گرم کردن این دانه های شیشه ای آزاد گردد.

برای این کار آن ها باید تا دمای 100 درجه سانتی گراد داغ شوند. با توجه به جدی شدن سکونت انسان بر روی کره ماه، استخراج آب از این ذرات می تواند برای آشامیدن، استحمام، پخت و پز، نظافت و همینطور فراوری سوخت موشک استفاده گردد.

ناسا میخواهد تا سرانجام سال 2025 فضانوردان را به سطح ماه بازگرداند. آن ها برای ماموریت آینده خود قطب جنوب ماه را هدف خواهند گرفت، جایی که گمان می رود دهانه های تاریک و دائمی آن مملو از آب یخ زده باشند.

پژوهش اخیر روی 32 دانه شیشه ای اجرا شده است که به صورت تصادفی از نمونه خاک آورده شده از ماه از طریق ماه گرد چانگ 5 انتخاب شده بودند.

سازمان فضایی آمریکا، ناسا، در این تحقیق شرکت نداشته است. یک قانون کنگره مصوب سال 2011، موسوم به اصلاحیه وولف، همکاری دانشمندان آمریکایی با همتایان چینی را در زمینه تحقیقات فضایی غیرمجاز شمرده است.

نتایج تحقیقات تازه در نشریه علمی نیچر ژئوساینس منتشر شده است.

منبع: انتخاب

به "افزایش امید به مهاجرت از زمین؛ کشف ذخایر حاوی تریلیون ها لیتر آب بر روی سطح کره ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش امید به مهاجرت از زمین؛ کشف ذخایر حاوی تریلیون ها لیتر آب بر روی سطح کره ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید