آنالیز بازار خودروهای داخلی در سال 1400؛ تقاضای بالا برای پراید و پژو

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، اگر چه چند روزی است که وارد سال نو شدیم و سال 1400 را پشت سر گذاشتیم، اما همچنان می توان با استفاده از اطلاعات مربوط به سایت خبرنگاران در زمینه خرید و فروش خودرو مطالب جالبی را تهیه کرد.

آنالیز بازار خودروهای داخلی در سال 1400؛ تقاضای بالا برای پراید و پژو

از آنجایی که وبلاگ ساعت ورزشی تنها رسانه متمرکز بر حوزه داد و ستد خودرو به وسیله درج آگهی است، می توان با استفاده از آنالیز و تحلیل آماری آگهی ها تا حد زیادی از جریان خرید و فروش در بازار باخبر شد. در عین حال، طبیعی است که برای استخراج آمار باید تا انتهای سال صبر می کردیم و پس از آن مطالبی متناسب با این موضوع را به اطلاع مخاطبان گرامی برسانیم.

محبوب ترین برند های خودروی داخلی در سال 1400

این مطلب به آنالیز و تحلیل آگهی های مربوط به تقاضا و عرضه خودروهای ساخت داخل اختصاص دارد. برای این منظور سه ستون از جدول آمار را مورد آنالیز قرار داده ایم که شامل آنالیز برنده، مدل خودرو و تحلیل بازه قیمتی است. در عین حال، این جدول به ترتیب از محبوب ترین مدل ها به سمت خودروهایی می رود که سهم کمتری از بازار داشته اند.

آمار و اطلاعات موجود از آگهی های وبلاگ ساعت ورزشی نشان می دهد که خانواده پژو دارای بیشترین اندازه عرضه و تقاضا در بازار 1400 بوده است. خانواده پژو حدود 37 درصد آگهی های مربوط به فروش را به خود اختصاص داده در حالی که در بخش تقاضا برای خرید نیز این رقم به حدود 33 درصد از کل آگهی ها می رسد. این اندازه تقاضا کمتر از عرضه است شاید به این علت باشد که خانواده پژو در ایران از تنوع قابل توجهی برخوردارند و بازه قیمتی آنها نیز فرق دارد و طبیعتاً در بخشی از این خانواده به علت افزایش قیمت شدید، تقاضای عمومی برای تملک آن کاهش پیدا نموده است.

در ردیف دوم محبوبیت، خانواده پراید قرار گرفته که با وجود کاهش تعداد مدل ها طبیعتا در طبقه میانه جامعه همچنان از محبوبیت ویژه ای برخوردار است و باید قدرت خرید مردم را در خصوص آن لحاظ کرد. جالب است که آگهی های فروش پراید حدود 23 درصد از کل آگهی ها را تشکیل می دهند در حالی که آگهی برای خرید پراید حدود 31.5 درصد است یعنی ستون تقاضا برای این خودرو بلندتر از عرضه است.

سمند در رتبه سوم قرار گرفته که درباره این خودرو نیز نسبت عرضه بیش از تقاضا است. البته ممکن است با توجه به احتمال توقف فراوری این خودرو در سال 1401، به زودی این معادله معکوس گردد. پشت سر سمند نیز تیبا واقع شده است که با در اختیار گرفتن 5 درصد از حجم آگهی ها در زمینه خرید و فروش شرایط متعادلی دارد. جالب است که ام وی ام بالاتر از رنو، کوییک و پیکان ایستاده و در قعر جدول نیز دنا و ساینا قرار دارند.

در زیر شما می توانید نمودار مربوط به پرتقاضاترین برندهای خودروی داخلی در سال 1400 را مشاهده کنید:

پرتقاضاترین برند خودروهای داخلی در سال 1400 در سایت وبلاگ ساعت ورزشی
تازهترین آگهی های خودرو

پرتقاضاترین مدل های خودرو در سایت وبلاگ ساعت ورزشی در سال 1400

اما از منظر مدل های خودرو در آگهی های سایت وبلاگ ساعت ورزشی، پژو پارس با همه قصه هایش در صدر جدول واقع شده است و حدود 10 درصد از آگهی های خرید و فروش را در اختیار گرفته است. بعد از این مدل، در رتبه دوم پژو 206 ایستاده که اندازه تقاضا برای آن اندکی بیش از عرضه است و به نظر می آید قشر جوان همچنان به این خودرو گرایش دارد. در رتبه سوم هم پژو 405 ایستاده که اندازه عرضه آن حدود 9 درصد و تقاضا برای آن حدود 7 درصد است.

در میان مدل های مختلف فراوری داخل اما پراید سدان ویژگی خاصی دارد. گرچه تعداد آگهی های فروش این خودرو به 8.5 درصد از کل آگهی ها می رسد اما تقاضا برای آن حدود 2 برابر یعنی به حدود 15 درصد رسیده که نشان می دهد متقاضی آن بیشتر از فروشنده آن است. در قعر این جدول تیبا سدان قرار گرفته که در حوزه عرضه و تقاضا در حالت نسبتا متعادلی واقع شده است.

اما حضور پیکان وانت در این جدول نیز قابل بحث است و نشان می دهد در حوزه حمل و نقل بار شهری، هنوز این خودرو مورد توجه واقع شده است و پاسخی است به نیازهای موجود. به هر حال پیکان هنوز هم از سفره مردم عادی خارج نشده و در این جدول حضور دارد.

در ادامه می توانید نمودار مربوط به پرتقاضاترین مدل های خودروی ساخت داخل در سال 1400 را مشاهده کنید:

پرتقاضاترین مدل های خودروی ساخت داخل در سال 1400 در سایت وبلاگ ساعت ورزشی

پرتقاضاترین بازه های قیمتی برای خودروهای فراوری داخل در سال 1400

در جمع خودروهای ساخت داخل چه بازه قیمتی از بقیه پرطرفدارتر است؟ این سوال کلیدی البته پاسخ جالبی دارد. با اینکه بازه قیمتی بین صفر تا 100 میلیون تومان از نظر عرضه در بالای جدول قرار گرفته و 42.5 درصد از آگهی ها را ثبت نموده اما جالب است که متقاضی در این بازه به زحمت به 30 درصد می رسد. در مقابل در بازه قیمتی بین 100 تا 200 میلیون تومان عرضه حدود 37 درصد و در مقابل تقاضا به 39 درصد رسیده است که نشان می دهد خریداران خودرو بیشتر خواستار خرید خودروهای صفر کیلومتر در بازه قیمتی دوم هستند و می دانند که خودروهای زیر 100 میلیون تومان احتمالا به خرج افتاده و دردسرساز هستند، مصداق آفتابه خرج لحیم!

در بازه قیمتی خودروهای بین 200 تا 300 میلیون تومان نیز تقاضا بر عرضه فزونی دارد و نباید از یاد برد که تعداد زیادی از خودروهای سه چهار سال اخیر در این بازه قرار می گیرند. جالب است که به طور کلی اندازه عرضه و تقاضا در بازه قیمتی بین 300 تا 400 میلیون افت می نماید و در بازه قیمتی بین 400 تا 500 میلیون تومانی نیز این عدد به زحمت به 1 درصد از کل آگهی ها می رسد. به هر حال در این دو بازه قیمتی فراوری بسیار کم تعداد است و خودروهای صفر کیلومتر مربوط به چند سال قبل نیز اندک شده اند.

به هر حال آنالیز آگهی های خودروهای داخلی در حوزه عرضه و تقاضا در سال گذشته می تواند به شناخت و پیش بینی بهتری برای بازار سال تازه منجر گردد. سالی که در بازار خودرو همچنان متلاطم و دور از ثبات به نظر می آید.

در ادامه می توانید نمودار مربوط به پرتقاضاترین بازه های قیمتی برای خودروی ساخت داخل در سال 1400 را مشاهده کنید.

پرتقاضاترین بازه های قیمتی برای خودروهای فراوری داخل در سال 1400
تازهترین آگهی های خودرو
منبع: دیوار

به "آنالیز بازار خودروهای داخلی در سال 1400؛ تقاضای بالا برای پراید و پژو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز بازار خودروهای داخلی در سال 1400؛ تقاضای بالا برای پراید و پژو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید