برنده رقابت مزدک میرزایی و محمدحسین میثاقی کیست؟

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی و به نقل از ویجیاتو، دو همکار سابق که حالا یکی از تهران و دیگری در لندن برای ربودن عاشقان ایرانی فوتبال کوشش می نمایند. با وجود رقابت جالبی که میان میرزایی و میثاقی وجود دارد، یک پرسش اساسی هم مطرح می گردد؛ برنده این جنگ رسانه ای کیست؟

برنده رقابت مزدک میرزایی و محمدحسین میثاقی کیست؟

دوران پسافردوسی پور

پنجمین ماه هر سال میلادی که به خاتمه می رسد، پرونده فصل های فوتبال در بیشتر کشور های دنیا بسته می گردد. اگرچه فوتبال ایران به علت سوءمدیریت های تمام نشدنی حتی از داشتن یک تقویم بدون نقص هم محروم شده، اما با خاتمه مسابقات فوتبال در اروپا، فصل فوتبالی به خاتمه رسیده اعلام می گردد؛ بنابراین کشور هایی که برنامه نامتعارفی برای برگزاری مسابقات دارند یا از مدیریت ضعیف رنج می برند، زیر سایه تعطیلی فوتبال اروپا به فعالیت خود ادامه می دهند.

در این میان، اما فوتبال ایران همیشه ضعف های بسیاری داشته و در نتیجه به یکی از حاشیه سازترین خرده فرهنگ های ایرانی تبدیل شده که طبیعتاً علاقه مندان بسیاری دارد. در همه سال هایی که برنامه نود از شبکه سه سیما پخش می شد، بازار داغ حواشی فوتبال ایران تنها یک فروشنده داشت؛ عادل فردوسی پور. او همان مردی بود که بالاتر از همه ستاره ها و مدیران فوتبال ایران قرار می گرفت و مجذوب نماینده ترین مناظره ها و گزارش های ممکن را از ساختار کاملاً فاسد فوتبال ایران شکار می کرد.

اما مدیران سیما به اندازه ای که فردوسی پور با مدیران کج فهم فوتبال ایران مهربان بود، سرِ صلح نداشتند. برنامه نود از 23 مرداد 1378 تا 30 اسفند 1397 روی آنتن رفت، اما در نهایت به وسیله علی فروغی، مدیر شبکه سه صدا و سیما، کنار گذاشته شد. با حذف برنامه نود از کنداکتور شبکه سه فرصتی برای رقبای عادل [که همه این سال ها در حاشیه اخبار ورزشی ایران زنده مانده بودند]فراهم شد تا در نهایت کسب و کار خود را پررونق نمایند.

برنامه فوتبال برتر از همان ابتدا هم قرار نبود پیشرفت عظیمی برای تحلیل فوتبال در ایران باشد. این برنامه که از سال 1380 روی آنتن حضور دارد تا قبل از حذف 90 هدف مشخصی را دنبال می کرد و در حقیقت یک برنامه تلویزیونی پیش -مسابقه بود که پیش از مهم ترین مسابقات فوتبال داخلی ایران [رقابت های استقلال، پرسپولیس و تیم ملی]شروع می شد. تا پیش از شروع مراحل حذف برنامه فردوسی پور، فوتبال برتر صندلی خاصی در تلویزیون نداشت و از جواد خیابانی تا پیمان یوسفی، همه مجریان ورزشی تلویزیون را در نقش مجری خود می دید.

اما اهمیت و اعتبار فوتبال برتر از سال 1397 تغییر کرد. با انتخاب محمدحسین میثاقی به اسم مجری اصلی این برنامه تلویزیونی، فوتبال برتر زمان بیشتری از کنداکتور تلویزیون را به خودش اختصاص داد. واقعیت امر آن است که میثاقی مجری ناتوانی نیست. او از 83 تا 87 در اداره صدا و سیمای استان کرمانشاه فعالیت می کرد و در نهایت فرصت همکاری با برنامه محبوب استاد مورد خیانت واقع شده اش، عادل فردوسی پور، را پیدا کرد.

با این حال برنامه شب های فوتبالی به اسم یکی از رقبای نسبتا جدی برنامه نود باز هم فرصت جذب کردن مخاطب را پیدا نکرد. برنامه ورزش و مردم [که پس از فوت بهرام شفیع با اجرای پیمان یوسفی ادامه پیدا کرد]هم در رجحانن حالت نسخه جدیدی از یک برنامه تکراری بود. برنامه لیگ یک در چارچوب یک برنامه حرفه ای که روی سطح دوم فوتبال ایران کار می نماید هم حواشی بسیاری را تجربه کرد.

در این میان نام برنامه فوتبال بیشتر از همه برنامه های ورزشی تلویزیون ایران می درخشید. در غیاب کوشش سرویس های استریم ایرانی برای ساخت یک برنامه ورزشی ارزشمند، هیچکدام از رقبای برنامه فوتبال برتر هم نتوانستند به آن نزدیک شوند. مسئله فقط یک تضعیف درون سازمانی برای قدرتمندترکردن برنامه فوتبال برتر نبود. هیچکدام از برنامه های ورزشی سیما اصلاً توان رقابت با برنامه میثاقی را نداشتند. با وجود پیشتازی برنامه فوتبال برتر در سیمای ملی یک رقیب مجذوب نماینده در شبکه های ماهواره ای از راه رسید؛ مزدک میرزایی با برنامه هت تریک.

ظهور مزدک

اوایل سال 98 بود که شایعه عجیبی در فضای مجازی منتشر شد. مزدک میرزایی، یکی از شناخته شده ترین مجری های ورزشی تلویزیون ایران که سابقه گزارش مسابقات فوتبالی را هم داشت، تصمیم گرفته بود تا با یک شبکه ماهواره ای خارجی همکاری کند. مزدک میرزایی که از سال ها پیش در صدا و سیمای ایران فعالیت می کرد، پس از سال ها درماندگی در ساختار سیمای ملی در نهایت به این نتیجه رسید که ادامه همکاری با صدا و سیما فایده چندانی برای او ندارد و ایران را ترک کرد.

مزدک که تصور می کرد با غیبت عادل فردوسی پور [مردی که با همه توانایی هاش در نهایت انحصار دردناکی در ژورنالیسم ورزشی ایران ایجاد نموده بود]فرصت بیشتری در تلویزیون پیدا می نماید، خیلی زود متوجه شد سایر همکارانش زودتر از او وارد عمل شده اند و اساساً فرصتی برای او باقی نمانده است. او که نمی خواست همچنان یک گزارشگر چرخشی مسابقات فوتبال باشد با شبکه ایران اینترنشنال به توافق رسید.

رقابت بی هیجان

در شرایطی که به نظر می رسید با غیبت فردوسی پور و حضور میثاقی و ظهور میرزایی در لندن رقابت جدیدی در میان برنامه های تحلیلی ورزشی ایرانی شکل می گیرد، این مسابقه جذب مخاطب هم هیجان چندانی نداشت. به همان اندازه که مردم رغبتی به تماشای برنامه فوتبال برتر نداشتند، برنامه هت تریک مزدک میرزایی هم ناامیدنماینده ظاهر شده بود.

محمدحسین میثاقی و برنامه اش زیر حجم باورنکردنی نفرت مردم از برنامه ای که جایگزین برنامه نود شده بود، قرار گرفته بودند. از سوی دیگر برنامه فوتبال برتر به شکل مضحکی ضعیف تر از برنامه نود ظاهر شده بود و به همین علت مخاطبی که تنها به سطح کیفیت برنامه توجه می کرد [و حواشی کودتای میثاقی علیه فردوسی پور را کنار گذاشته بود]هم از تماشای این برنامه لذت نمی برد.

هیچ شکی در توانایی های میثاقی وجود ندارد. او شاید تنها محصول خاک های حالا سوخته برنامه نود باشد. در طول همه سال هایی که عادل برنامه اش را روی آنتن اجرا می کرد، هیچ نام دیگری در کنار برنامه او عظیم نشد و شاید بخشی از بی برکتی برنامه نود برای تلویزیون در انحصاری خلاصه گردد که فردوسی پور در برنامه اش ایجاد نموده بود.

مشکل اساسی برنامه فوتبال برتر ناتوانی در مدیریت حجم باورنکردنی حواشی فوتبال ایران است. حاشیه های پیرامون فوتبال نه تن ها خاتمهی ندارند بلکه قابل کنترل هم نیستند. شاید به همین علت باشد که محمدحسین میثاقی و همکارانش در شبکه سه نمی توانند برنامه مجذوب نمایندهی برای فوتبال ایران تدارک ببینند. آن ها مهارت ساخت چنین برنامه ای را ندارند و از سوی دیگر با کناره گیری تیم عادل فردوسی پور از فعالیت در تلویزیون عملاً گروه باتجربه ای در کنار میثاقی دیده نمی گردد.

برنامه فوتبال برتر نه تنها به مدیریت حواشی فوتبال ایران یاریی ننموده بلکه به تن هایی یکی از قطب های حاشیه در فوتبال ایران شده است. محمدحسین میثاقی به علت شیطنت ذاتی اش در تبادل نظر با سعید آذری، صحبت هایی با او کرد که در نهایت واکنش تند او را به همراه داشت. سعید آذری، مدیرعامل روز های نه چندان دور باشگاه ذوب آهن، در واکنش به حرف های میثاقی که تصور می کرد او باید حق رشدش را از مجموعه ذوب آهن دریافت کند، گفت شاید بهتر باشد مجری برنامه فوتبال برتر در ابتدا حق رشد خودش را به عادل فردوسی پور بپردازد.

بسیاری از اهالی فوتبال بار ها و به دلایل گوناگون پیشنهاد حضور در برنامه محمدحسین میثاقی را رد نموده اند. آن ها ممکن است برای رد پیشنهاد میثاقی دلایل شخصی خود را داشته باشند، اما در نهایت این ذهنیت را برای مخاطب به همراه دارند که سلبریتی های فوتبال ایران از این که به علت حضور در برنامه فوتبال برتر تحت فشار قرار بگیرند، این پیشنهاد را رد نموده اند.

لژیونری که ناتوان ظاهر شد

وقتی مزدک میرزایی برای اجرای برنامه اختصاصی اش راهی لندن شد، بسیاری تصور می کردند پیروزیت او در مرکز فوتبال اروپا تقریبا غیرقابل انکار است. اما مزدک نه تنها از پس انتظارات نسبتاً بالایی که پیرامون برنامه اش ایجاد شده بود هم برنیامد بلکه ثابت کرد به هیچ وجه مجری خوبی هم نبوده و شاید سال ها حضور کم رنگ او در سیمای ملی هم چندان بی علت نباشد.

مزدیک میرزایی اگر کارکشته ترین خبرنگاری که در سال های اخیر ایران را ترک نموده و به رسانه های خارجی پیوسته نباشد، بدون هیچ تردیدی محبوب ترین و شناخته شده ترین آن ها لقب می گیرد. مزدک که به واسطه گزارش مسابقات داخلی و خارجی دنیای فوتبال محبوب شده بود و در مقایسه با بیشتر گزارشگران پرحاشیه تلویزیون [مانند جواد خیابانی، علیرضا علیفر و محمد سیانکی]عملکرد بهتری داشت در شبکه ماهواره ای ایران اینترنشنال چندان پیروز ظاهر نشد.

مزدک میرزایی در شرایطی با برنامه هت تریک پیروز نشد که رجحان های مجذوب نمایندهی در برابر همکار قدیمی اش در برنامه فوتبال برتر داشت.

فعالیت در اروپا: مزدک میرزایی برای ادامه فعالیت های رسانه ای به لندن رفت. او در مرکز اصلی شبکه ماهواره ای ایران اینترنشنال در مرکز انگلیس زندگی و کار می نماید؛ شهری که در فصل جاری لیگ برتر انگلیس شش باشگاه داشت و همیشه به اسم یکی از فوتبالی ترین شهر های اروپا معرفی می گردد. مزدک که دو برنامه فوتبالی کاملا متفاوت را اداره می نماید از حضورش در اروپا به رجحانن شکل ممکن برای مجذوب نماینده کردن برنامه اش یاری نگرفت.

برنامه هت تریک: تحلیل فوتبال اروپا یکی از دو برنامه تلویزیونی مزدک میرزایی است. همان طور که از نام این برنامه پیداست، تمرکز آن روی فوتبال اروپا قرار گرفته است. با این حال برنامه هت تریک: تحلیل فوتبال اروپا که دوشنبه ها [در همان روزی که برنامه نود پخش می شد]روی آنتن می رود، مجذوب نمایندهیت خاصی به همراه ندارد. در شرایطی که به نظر می رسید مزدک میرزایی با حضور در اروپا فرصت نزدیک شدن به کالبد فوتبال مجذوب نماینده این قاره را دارد، برنامه او چندان از استودیوی تلویزیونی خارج نمی گردد.

اگرچه محدودیت های بسیاری در برابر مزدک میرزایی و برنامه اش در اروپا وجود دارد، اما از فعال رسانه ای کارکشته ای مثل او انتظار می رفت که در همین شرایط هم خلاقیت بیشتری به خرج دهد. حق پخش مسابقات تلویزیونی در اروپا ضوابط ویژه ای دارد که به مزدک اجازه نمی دهد تا گزارش های نود دقیقه اش را از لندن میزبانی کند. شبکه ماهواره ای که میزبان مزدک میرزایی شده هم در بعضی مواقع توانایی تهیه گل ها و صحنه های مهم بازی های ارزشمند فوتبال اروپا را دارد که با گزارش همیشگی مزدک برای مخاطب پخش می گردد. اما آن ها هم در بیشتر مواقع از تهیه صحنه های تلویزیونی عاجز هستند.

از سوی دیگر تنها چند ماه پس از مهاجرت کاری مزدک میرزایی و با شیوع ویروس کرونا مسابقات فوتبالی در اروپا و البته ایران متوقف شدند و به همین علت برنامه او نتوانست در سطح و اندازه ای که از آن انتظار می رفت، ظاهر گردد. با وجود خاتمه همه گیری ویروس کرونا در اروپا هم مزدک میرزایی راه حل مجذوب نمایندهی برای مدیریت برنامه هت تریک: تحلیل فوتبال اروپا نداشته و به همین علت برنامه تلویزیونی او پیرامون تحلیل فوتبال اروپا صرفا به یک برنامه تلویزیونی بدون خلاقیت تبدیل شده که مجری و تحلیلگر همیشگی اش را هر هفته تکرار می نماید.

در شرایطی که به نظر می رسید مزدک میرزایی در استادیوم منچستریونایتد حضور پیدا نموده، اما برنامه اروپایی او هیچ مجذوب نمایندهیتی به اسم یک برنامه تحلیل فوتبال که در لندن ساخته می گردد، ندارد؛ بنابراین یکی از عظیم ترین برگ های برنده مزدک میرزایی در لندن به علت محدودیت های رسانه ای سوخته است.

تبادل نظر با پیشکسوتان ورزش ایران که خارج از کشور زندگی می نمایند: تعداد قابل توجهی از پیشکسوتان ورزش و حتی ورزشکارانی که ایران را ترک نموده اند به دلایلی خاص چنین تصمیم گرفته اند و به همین علت به نظر می رسید مزدک میرزایی فرصت خوبی برای تبادل نظر های جنجالی با آن ها داشته باشد. اما این وظیفه خطیر به یکی دیگر از مجری های برنامه ایران اینترنشنال سپرده شده است.

البته که مزدک [که از همان ابتدای مهاجرت محافظه کار ظاهر شده بود]هم علاقه زیادی به تبادل نظر با فوتبالیست های ایرانی ندارد. در شرایطی که سایر شبکه های ماهواره ای در مواردی خاص با ملی پوشان فوتبال ایران تبادل نظر هایی داشته اند، برنامه هت تریک هرگز برای چنین دستاوردی کوشش ننموده و به نظر نمی رسد که برای رسیدن به آن هم برنامه ای داشته باشد. سامان قدوس و علیرضا دنیابخش دو لژیونر فوتبال ایران در انگلیس هستند که می توانند مهمان های خوبی برای برنامه مزدک میرزایی باشند، اما آن ها هم محافظه کاری را پیش گرفته اند و فعلاً تبادل نظریی با مجری طردشده فوتبال ایران نداشته اند.

نیازی به یادآوری نیست که تبادل نظری مزدک میرزایی با ورزشکاران، مربی ها و مدیران فوتبال ایران هم غیرممکن است. اگرچه او در مواردی استثنایی با تعدادی از پیشکسوتان فوتبال ایران تبادل نظر هایی داشته، اما امکان مصاحبه یا میزبانی از فوتبالیست های ایرانی فعال در اروپا هم برای مجری برنامه هت تریک غیرممکن به نظر می رسد. مخاطبان حرفه ای فوتبال در ایران پیش بینی می کردند که عدم توانایی مزدک در ارتباط با فوتبالی های ساکن ایران می تواند ضربه عظیمی به برنامه او وارد کند، اما او از پیشکسوتان فوتبال ایران که در خارج از کشور زندگی می نمایند هم یاری چندانی نگرفته است.

استفاده از تحلیلگران خارجی شناخته شده: بسیاری تصور می کردند با مهاجرت مزدک میرزایی به لندن و ساخت یک برنامه تلویزیونی مجذوب نماینده پیرامون فوتبال ایران در نهایت فرصتی فراهم می گردد تا تعدادی از تحلیلگران و روزنامه نگاران شناخته شده دنیا فوتبال هم درباره شرایط اسفناک فوتبال ایران صحبت های مجذوب نمایندهی انجام دهند. اما بی راه نیست اگر گفته گردد تعداد مصاحبه هایی که برنامه فوتبال 120 [در شبکه ورزش و با تهیه نمایندگی عادل فردوسی پور]با تحلیلگران خارجی انجام می دهد به مراتب بیشتر از تبادل نظر های مزدک و همکارانش با همین گروه از افراد بوده است.

محمد تقوی [بازیکن پیشین استقلال که سابقه سرمربی گری در ایران را هم دارد]تنها تحلیلگر ثابت برنامه های فوتبالی مزدک میرزایی است که با وجود تحلیل های صاحب سبکی که ارائه می دهد در نهایت برای مخاطب ایرانی خسته نماینده به نظر می رسد. اگرچه برنامه هت تریک بار ها از اعضای کمیته داوران فوتبال انگلیس دعوت نموده تا به آنالیز صحنه های مشکوک مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران بپردازند، اما همکاری این افراد با تیم فراوری برنامه مزدک میرزایی هم خلاقیت لازم را ندارد.

آنالیز فوتبال زنان: شاید تنها برگ برنده واقعی برنامه مزدک در برابر میثاقی را باید فرصت او در آنالیز فوتبال زنان ایران دانست. در شرایطی که هیچ رسانه رسمی ای در ایران به اخبار فوتبال زنان نمی پردازد، برنامه هت تریک کوشش می نماید حواشی و اتفاق های لیگ برتر فوتبال زنان ایران و سایر اخبار مهم فوتبال زنان را به مخاطب ارائه دهد. اگرچه این ارائه به علت کیفیت پایین محتوای موجود از فوتبال زنان ایران چندان قابل دفاع نیست، اما به هر حال از کلیپ های مضحکی که میثاقی با اعضای تیم ملی مردان ایران می سازد، مجذوب نماینده تر به نظر می رسد.

مخاطبی که شکست خورد

وقتی عادل فردوسی پور از مدار خارج شد و سیمای ملی فرزند دیرینه اش را از دست داد، بسیاری تصور می کردند فضای رسانه ای برای فعالیت سایر وبلاگ ساعت ورزشی و مجری های ورزشی گگردده تر از قبل می گردد، اما تنها به زمان اندکی لازم بود تا این ذهنیت برای همیشه نابود گردد. حتی مهاجرت مزدک میرزایی به لندن هم باعث نشد برنامه بیش از حد ضعیف محمدحسین میثاقی زیر فشار درخشش یک فعال رسانه ای لژیونر تحت تاثیر قرار بگیرد.

متاسفانه رقابت مزدک میرزایی و محمدحسین میثاقی نه تنها هیچ برنده ای ندارد بلکه از یک بازنده عظیم هم میزبانی می نماید؛ مخاطب ایرانی. اگرچه مخاطب ایرانی فوتبال از سال ها پیش پذیرفته که درمان کاملی برای فساد بی خاتمه فوتبال ایران وجود ندارد، اما در شان و شخصیت چنین مخاطبی نیست که هیچ برنامه تلویزیونی مجذوب نمایندهی پیرامون حواشی مضحک محبوب ترین ورزش دنیا در کشورش ساخته نگردد.

برنامه فوتبال برتر و برنامه هت تریک اساسا مجذوب نمایندهیتی برای تماشاگر ایرانی ندارند. این برنامه های تلویزیونی در سطح و اندازه ای بسیار پایین تر از برنامه نود ظاهر شده اند و به نظر نمی رسد که توانایی نزدیک شدن به این سطح را هم داشته باشند. این روز ها که فوتبال ایران هیچ راه حلی در برابر مسائل تکراری اش نمی بیند حتی از یک برنامه تلویزیونی مجذوب نماینده هم بهره نمی برد که حداقل در سرگرم کردن مخاطب پیروز باشد و شاید به همین علت است که هر روز بیشتر از قبل تضعیف می گردد.

مخاطب ایرانی از عدم خلاقیت برنامه هت تریک رنج می برد و تماشای برنامه فوتبال برتر را هم به علت حواشی نفرت انگیز مجری اش نمی پذیرد. در چنین شرایطی نه تنها رسانه ملی بلکه شبکه های ماهواره ای هم شانسی برای پیروزی ندارند. البته تا زمانی که آسمان فراوری محتوای ورزشی در ایران به ابر مه آلود رانت و فساد آلوده باشد نباید رویای از هم گسیختن این کلاف پیچیده را در سر پرورش داد.

منبع: فرارو

به "برنده رقابت مزدک میرزایی و محمدحسین میثاقی کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنده رقابت مزدک میرزایی و محمدحسین میثاقی کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید