راهنمای نگهداری از گل سیکلامن (نگونسار)

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، گل سیکلامن از گلهای زیبای زمستانی است و به هوای نسبتا خنک، محل سایه آفتاب و خاک همواره خیس نیاز دارد. گل سیکلامن را به وسیله بذر تکثیر می کنند. اگر از این گیاه مراقبت کافی به عمل آورید تا چندین ماه گل خواهد داشت.

راهنمای نگهداری از گل سیکلامن (نگونسار)

گل سیکلامن که در فارسی به آن سیکلمه و نگونسار نیز گفته میگردد ازگلهای بسیار زیبای زمستانی است. گونه ایرانی این گل (سیکلامن پرسیکوم) یک گیاهارزشمند ملی و از ارزش مالی بالایی برخوردار است. گلریزان در فصل زمستان وزیبایی بینظیر این گل، فراوری، پرورش و صادرات آن را رونق داده است. در این مطلب ازوبلاگ ساعت ورزشی راهنماینگهداری از گل سیکلامن، نحوه تکثیر و پرورش آن آورده شده است.

معرفیسیکلامن

سیکلامنگیاهی علفی و متعلق به تیره پامچال است. این گیاه دارای غده ای زیرزمینی و از گروهگیاهان پایا است. در گلکاری آن را بیشتر یک گل گلخانه ای به حساب می آورند اماانواعی از آن را نیز میتوان در حاشیه چمن یا روی تپه های سنگی پرورش داد.

برگهایاین گل بسیار زیبا، مرمری شکل و دارای لکه های نقره ای است و گلهای آن در رنگهایسفید، ارغوانی، قرمز و صورتی دیده میگردد. گلهای این گیاه به صورت منفرد و واژگونهروی شاخه های بلند قرار گرفته است.

شرایطنگهداری گل سیکلامن

شرایطاکولوژیکی مورد احتیاج برای نگهداری سیکلامن به توضیح زیر میباشد:

خاک: خاک کمی اسیدی ومخلوطی از خاک برگ و ماسه بصورت ترکیب 2 تا 3 قسمت خاک معمولی و خاک برگ همراه یکقسمت ماسه و یک قسمت کود حیوانی پوسیده مناسب ترین خاک برای این گیاه است، همچنینمیتوانید از ترکیب پیت ماس +کوکوپیت + پرلیت نیز بهره ببرید.

آبیاری:گل سیکلامن احتیاج آبیبالایی دارد و لازم است خاک آن همواره خیس باشد. توجه داشته باشید که گلدان زهکشمناسب داشته باشد تا آب اضافی بتواند خارج گردد. به طور کلی دقت کنید آب ته گلدان وپای گیاه جمع نگردد چون منجر به پوسیدگی خواهد شد، همچنین بهتر است در فاصلهبین هر دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاککمی خشک گردد .

نور: گل سیکلامن بهنور متوسط احتیاج دارد. در خصوص نگهداری این گل باید توجه داشته باشید از فروردین تامهر با ایجاد سایه از شدت نور کم کنید و در ماههای بعد نیز در معرضنورشدیدقرارنگیرد.

دما: سیکلامن گل هوایسرد است و گرمای زیاد محیط منزل باعث پژمرده شدن این گل خواهد شد. دمای مناسب برایاین گل بین 16 تا 25 درجه سانتیگراد است. در مرحله بذر دمای 20درجه، در مرحله نشا دمای 17-18 درجه و در مرحلهجوانه گل، دمای 16-17 درجه برای رشد گیاه مناسب است .گرم شدن محیط مخصوصاً برای سیکلامن هایی که تابستان فصل استراحتدارند موجب عدم باز شدن گلها، ریز شدن بیش از اندازه گل و برگ شده و گیاه زودتر بهخواب می رود .

کود: به طور کلی سیکلامنبه دما و کوددهی بسیار حساس است و دماهای بالا و کوددهی زیاد باعث ایجاد گیاه بابرگ های کلمی شکل و عدم گلدهی می گردد. با ین وجود سیکلامن نیز همانند سایر گیاهان،در مراحل مختلف رشد رویشی احتیاجهای تغذیه ای متفاوتی دارد. در مراحل اولیه رشد تا 8برگی شدن کود نیتروژن بالاودرزمانگلدهیکودپتاسبالامفیداست.

تهویههوا : تهویه هوابرای گل نگونسار لازم است چون از هوای خفه بیزاراست .به همین دلیل در گلخانههای فراوریی معمولازیر گلدان سیکلمن، گلدان خالی به صورت معکوس به عنوان پایه قرار می دهند تا گیاهدر ارتفاع بیشتری قرار گیرد . براینگهداری سیکلامن در اپارتمان نیز توصیه میگردد به تهویه مناسب هوای محیط دقت کنید.

نحوه تکثیرسیکلامن

گل سیکلامنرا به وسیله کشت بذر تکثیر مینمایند. زمان کاشت سیکلامن در ماههای مرداد و شهریوراست. مراحل کاشت سیکلامن به توضیح زیر میباشد:

  1. بذر رادر فصل مناسب در خاکی متشکل از 7 سهم خاک مرغوب و حاصلخیز، 3 سهم پیت، 2 سهم شن ومقداری کود پوسیده حیوانی بکارید.
  2. بذرها رادر سطح خاک بکارید و روی آن را با حدود 6 میلی متر خاک بپوشانید.
  3. بذرسیکلامن معمولا در طی یک ماه جوانه میزند اما اگر برخی دانه ها سبز نشدند، عجلهنداشته باشید برخی از بذرهای سیکلامن پس از چندین ماه خواهند رویید.
  4. نشاءهای جوان سه برگچهای را که غدهای کوچه به وجود آوردهاند باید به گلدانهای کوچک 6 تا 7 سانتیمتری انتقال دهید.
  5. این بوتهها را باید در گوشه گلخانه و در محل سرد قرار دهید.
  6. تابستانسال بعد گیاه را به گلدانهای با سایز بزرگتر (12/5 تا 15 سانتیمتری) انتقال دهیدبه طوریکه قسمت عمده غده از خاک بیرون باشد.
  7. بوته هایسیکلامن از اواخر تابستان تا اوایل زمستان همان سال به گل میروند.

نکته آخراینکه در کشت سیکلامن توجه کنید که برآمدگی انتهای ساقه (ژوخه) در سطح خاک قرارگیرد چون کاشت عمیق آن موجب پوسیدگی گیاه میگردد .

منبع: کتاب باغبانی و گلکاری در خانه و آپارتمان

منبع: setare.com

به "راهنمای نگهداری از گل سیکلامن (نگونسار)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای نگهداری از گل سیکلامن (نگونسار)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید