سرنوشت 3 نفر به یحیی گره خورد ، گل محمدی نماند این 3 پرسپولیسی هم می روند

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، سرنوشت سه مربی خارجی سرخ ها، نقطه ابهام آمیز دیگری در آینده پرسپولیس است.

سرنوشت 3 نفر به یحیی گره خورد ، گل محمدی نماند این 3 پرسپولیسی هم می روند

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی روزی که یحیی مجبور شد سه دستیار خود را به خاطر فرار از نقدها طرفداران قربانی کند فراموش ننموده ایم. یک سال قبل درست در همین روزها پرسپولیسی که در جدال قهرمانی، رقابت را به رقیب سنتی واگذار نموده بود خانه تکانی عجیب و جالبی در کادر فنی خود داشت، سه مربی داخلی را با سه مربی خارجی عوض کرد.

عجیب از این جهت که یحیی تحت تأثیر فضای مجازی مجبور به تغییر شد و جالب از آن جهت که دنبال نام هایی ناآشنا رفت و ریسک کرد. سه مربی ایرانی قبل تر کارهای بزرگی در پرسپولیس نموده بودند؛ از جمله رسیدن به فینال آسیا و قهرمانی لیگ بیستم اما فشار فضای مجازی به یحیی آنقدر سنگین بود که مجبور شد حمید مطهری، داود فنایی و مظاهر رحیم پور را کنار بگذارد و به جای آنها با دو برزیلی و یک اسپانیایی همکاری تازه ای را آغاز کند.

اوسمار لوس ویرا به عنوان یک مربی تئوریسین از فوتبال برزیل آمد تا دستیار اول یحیی باشد، ولسلی ننکا برزیلی از فوتبال قطر آمد تا با بیرانوند فصل تازه ای را آغاز کند و په په لوسادا با سابقه حضور در نساجی و همکاری با جواد نکونام مربی بدنساز شد تا شرایط بدنی تیم را برای فصل تازه به حدی برساند که جای هیچ انتقادی نماند.

از بین این سه مربی فقط لوسادا لیگ فوتبال ایران و مختصات آن را می شناخت. ننکا البته با حضور در فوتبال قطر ضمن رویارویی با پرسپولیس در مسابقات قاره ای حداقل از سطح فوتبال منطقه و بیرانوند به عنوان یک گلر ماهر شناخت داشت اما ویرا از برزیل خارج نشده بود. دستیار اول یحیی هیچ تجربه بین المللی گرانقدری نداشت و با اینکه در فوتبال برزیل در باشگاه های خوبی فعالیت داشت اما نه فوتبال ایران را می شناخت نه می دانست یحیی از او چه می خواهد. بدتر اینکه او در فاصله کمتر از دو هفته به آغاز فصل به کادر فنی پرسپولیس اضافه شد و طبیعتاً در آغاز دوران حضورش کار سختی برای آپدیت کردن خود و همراه شدن با تیم، خواسته های یحیی و شناخت کافی از فوتبال ایران و بازیکنان داشت. با این حال هرچه فصل جلوتر رفت معین شد این مربیان خارجی ضمن رعایت اصول حرفه ای، کارشان را بلدند و بار بزرگی از روی دوش یحیی برمی دارند.

بیشتر از همه طی فصلی که گذشت از ننکا تعریف شد. مربی دروازه بان های پرسپولیس از همان ابتدا ارتباط خوبی با گلرهای تیم برقرار کرد. او در همان بازی پیش فصل امیر رفیعی را از تیم امید بالا کشید و با بیرانوند و گوهری صمیمی شد. ننکا در عین جدی بودن و تمرینات سختی که برای دروازه بان های پرسپولیس در نظر می گرفت به لحاظ روانی کاملاً آنها را درک می کرد و همیشه مورد تمجید گلرهای تیم بود. نتیجه کارش را هم دیدیم؛ بیرو بعد از بازگشت به فوتبال ایران دوباره با بیشترین کلین شیت رکورددار شد و از عوامل اصلی قهرمانی پرسپولیس بود.

ویرا مربی با دیسیپلینی بود که از نظر تئوری و فنی به یحیی یاری می کرد و با اینکه تصور می شد نقش پررنگی در امور فنی ندارد بارها حتی در حین بازی مثل یک دستیار واقعی نظراتش را با گل محمدی در میان می گذاشت و هر چه از آغاز فصل گذشت به پوزیشن واقعی خود نزدیکتر شد. در نیم فصل دوم او بارها جای یحیی در نشست های خبری قبل و بعد از بازی شرکت کرد و هیچ وقت پا را از گلیمش درازتر نکرد. ویرا ضمن احترام به رسانه ها به اندازه یک دستیار و آنچه باید بگوید حرف می زد و کاملاً حرفه ای و منطقی سخن می گفت. ویرا در طراحی تمرینات و تغییرات تاکتیکی یاری بزرگی به یحیی بود و ارتباط خوب و سالمی با سرمربی تیم و بازیکنان ایجاد کرد بدون اینکه تمایلی به پررنگ جلوه دادن فعالیتش داشته باشد.

په په لوسادا مربی اهل کادیز سطح بدنی پرسپولیس را به جایی رساند که تیم یحیی بعد از یک فصل طولانی و خسته نماینده در آخرین مسابقه فصل و در سی دقیقه وقت های اضافه مقابل رقیب سنتی و یکی از برترین تیم های ایران بالاترین کیفیت را ارائه کند. در واقع همان نمایش فینال حذفی و وقت های اضافه اش کافی است تا بدانیم لوسادا در پرسپولیس چه نموده است. در تیمی که یکی از مسن ترین بازیکنانش (وحید امیری) بالاترین اندازه دوندگی را دارد و ذخیره ها همیشه سرنوشت ساز می شوند باید از عملکرد مربی بدنساز تمجید کرد.

بعلاوه اینکه پرسپولیس در 10 بازی خاتمهی و مشخص نماینده مصدومیت عمده ای نداشت و با برترین نفرات 10 برد متوالی و دبلی تاریخی را ثبت کرد نشان از عملکرد ویژه لوشادا در پرسپولیس فصل قبل دارد. حالا قرارداد این سه مربی خارجی که همگی عملکرد درخشانی در فصل گذشته ارائه دادند به خاتمه رسیده و آنها بدون صحبت درباره ادامه همکاری شان با پرسپولیس به تعطیلات رفته اند.

البته که همه چیز بستگی به ادامه حضور یحیی گل محمدی در پرسپولیس دارد و اگر یحیی نماند به احتمال زیاد دوران کاری این سه مربی خارجی در پرسپولیس هم به خاتمه خواهد رسید اما اگر یحیی ماندنی شد درست به همان اندازه که درباره تمدید ستاره هایی مثل میلاد سرلک، سعید صادقی، گئورگی گولسیانی و عیسی آل کثیر صحبت می گردد باید درباره تمدید قرارداد آنها هم حرف زد. در واقع باشگاه پرسپولیس تمدید با این مربیان پیروز و مقبول را باید در اولویت برنامه های خود قرار دهد.

نکته ای که به احتمال فراوان در نخستین جلسه یحیی با درویش به صورت جدی درباره آن صحبت خواهد شد. البته که مبلغ قرارداد این سه مربی هم به گونه ای نیست که مانعی برای تمدید با آنها وجود داشته باشد و احتمالاً با افزایشی جزئی آنها راضی به تمدید خواهند شد. بعلاوه بعد از تجربه پیروز هر سه نفر در پرسپولیس و جام هایی که در فوتبال ایران برده اند، هر سه مربی دوست دارند در این مجموعه بمانند و چالش تازه ای را بخصوص در لیگ قهرمانان آسیا تجربه نمایند. پس احتمالاً با اولین اشاره از پرسپولیس آنها برای مذاکره و تمدید برمی گردند و خیلی زود کارشان را آغاز خواهند کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "سرنوشت 3 نفر به یحیی گره خورد ، گل محمدی نماند این 3 پرسپولیسی هم می روند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت 3 نفر به یحیی گره خورد ، گل محمدی نماند این 3 پرسپولیسی هم می روند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید