طرز تهیه خورشت قورمه سبزی مجلسی جا افتاده و روغن انداخته

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، پختن قورمه سبزی از آن دسته غذاهایی است که هر استانی تقریبا روش و دستورالعملی برایش دارد و در کنار غذاهایی چون خورشت قیمه، ته چین، جوجه کباب و کباب کوبیده، نماینده غذاهای ایرانی در معرفی فرهنگ تغذیه این کشور به خارجی ها محسوب می گردد. در این مطلب طرز تهیه خورشت قورمه سبزی مجلسی جا افتاده و روغن انداخته را آنالیز می کنیم تا خورشتی درست کنید که عطر و بویش هوش از سرتان ببرد و خاطرات کودکی را برایتان زنده کند.

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی مجلسی جا افتاده و روغن انداخته

مواد لازم برای طرز تهیه خورشت قورمه سبزی مجلسی

  • گوشت گوسفندی خورشتی 350 گرم
  • پیاز میانه 2 عدد
  • لوبیا قرمز 1 پیمانه
  • سبزی قورمه 500 گرم
  • لیمو عمانی 3 عدد
  • روغن (روغن مایع، جامد یا حیوانی) 1/3 پیمانه
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

مراحل طرز تهیه خورشت قورمه سبزی مجلسی

1. خیس کردن لوبیاها

در شهرهای مختلف ایران، خورشت قورمه سبزی را با انواع لوبیا تهیه می نمایند. لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی، در انواع روش های مختلف تهیه این خورشت خوشمزه دیده می گردد. عده ای معتقدند لوبیا چیتی قوام و غلظت بیشتری به خورشت می دهد و هواداران لوبیا قرمز، از چشم نواز بودن رنگ آن در میان سبزی خورشت تعریف می نمایند. پیشنهاد ما هم به شما در این دستور تهیه، استفاده از لوبیای قرمز است.

ابتدا لوبیاها را پاک کنید تا سنگ ریزه در میانشان نباشد، سپس آن ها را بشویید. برای گرفتن نفخ لوبیاها، آن ها را 24 ساعت قبل از تهیه خورشت، در آب گرم خیس کنید و گه گاه آب را عوض کنید.

پس از این که لوبیاها خیس خوردند، آن ها را همراه با کمی آب و به مدت حدودا 20 دقیقه بپزید. این کار باعث می گردد که لوبیاها نیم پز شده و در هنگام پخت در خورشت، خام و سفت باقی نمانند. بعلاوه پختن جداگانه لوبیاها، باعث می گردد که رنگ خورشت را خراب و کدر نکند.

2. خرد کردن و سرخ کردن سبزی ها

سبزی، حرف اول و آخر را در تهیه خورشت قورمه سبزی می زند و ترکیب صحیح آن بسیار مهم است. ترکیب اصلی سبزی در خورشت قورمه سبزی، ترکیبی از تره، گشنیز، جعفری، شنبلیله و اسفناج است. البته توجه داشته باشید که میزان شنبلیله باید کمتر از باقی سبزی ها باشد، زیرا میزان زیاد شنبلیله، باعث تلخ شدن خورشت می گردد.

برای اطلاع از نسبت صحیح سبزی قورمه سبزی، این ترکیب را در خاطر داشته باشید:

  • سبزی تره: 40 درصد
  • سبزی جعفری: 35 درصد
  • سبزی گشنیز: 18 تا 20 درصد
  • سبزی شنبلیله: 5 تا 7 درصد

بعد از اینکه سبزی ها را پاک نموده و شستید، اجازه بدهید آب آن ها قدری خشک گردد. سپس سبزی ها با دست یا در دستگاه سبزی خردکن، به صورت کاملا ریز خرد کنید. سبزی ها را روی حرارت گذاشته و پس از اینکه قدری حرارت دید و حجم آن کمتر شد، 1/3 پیمانه روغن را اضافه کنید. سبزی ها را آن قدر سرخ کنید تا آبشان کشیده و سرخ گردد. در نظر داشته باشید که هرچقدر سبزی ها بیشتر سرخ شوند، رنگ خورشت قورمه سبزی شما تیره تر می گردد.

نکته: برای اینکه خورشت قورمه سبزی شما عطر بهتری بگیرد، سبزی ها را با روغن حیوانی سرخ کنید.

3. پختن خورشت

حالا که سبزی و لوبیا را آماده نموده اید، نوبت به پختن خورشت می رسد. پیازها را ریز خرد نموده و همراه با یک قاشق غذاخوری روغن، روی حرارت قرار دهید. پس از این که پیازها سبک شدند و رنگشان شفاف شد، گوشت های خورشتی را به قابلمه اضافه نموده و تا زمان عوض شدن رنگ گوشت ها، سرخ کنید. نمک، فلفل و زردچوبه را هم در همین مرحله اضافه کنید.

نکته: برای اینکه قورمه سبزی خوشمزه تر و به اصطلاح روغن افتاده ای داشته باشید، می توانید از قلم و بعلاوه دنبه هم بهره ببرید.

لوبیاها را که از قبل نیم پز نموده اید، آبکشی نموده و همراه با سبزی ها به قابلمه اضافه کنید. مواد را مجددا کمی تفت بدهید، سپس تا دو بند انگشت بالاتر از سطح خورشت، به قابلمه آب جوش اضافه کنید و اجازه بدهید تا خورشت به مدت حدودا 2 تا 2 و نیم ساعت، با حرارت کم بجوشد و جا بیفتد.

لیموهای عمانی را هم به مدت حدودا نیم ساعت، در آب گرم خیس کنید تا هم پوستشان نرم گردد و هم تلخی آن ها گرفته گردد. سپس آن ها را با نوک چاقو یا با چنگال سوراخ نموده و در یک ساعت پایانی پخت خورشت، به قابلمه اضافه کنید.

4. سرو قورمه سبزی

خورشت قورمه سبزی در ترکیب با برنج دم کشیده زعفرانی ترکیب محشری می گردد! در طول مدتی که خورشت شما در حال پختن است، برنج را هم به هر روشی که می پسندید، آماده کنید.

بهتر است قبل از کشیدن خورشت در ظرف موردنظر، لیموهای عمانی را با قاشق کمی فشار بدهید تا عطر و ترشی آن ها آزاد گردد. سپس خورشت را هم بزنید تا عصاره لیمو عمانی در کل خورشت پخش گردد. خورشت قورمه سبزی ایرانی را می توانید در کنار سالاد شیرازی و همراه با دوغ سرو کنید.

سوالات متداول در طرز تهیه خورشت قورمه سبزی مجلسی

در این مطلب کوشش کردیم تمام فوت و فن های لازم برای تهیه خورشت قورمه سبزی مجلسی و جا افتاده را به شما آموزش بدهیم. در ادامه، به بعضی از سوالات احتمالی شما پاسخ می دهیم.

ترکیب سبزی خورشت قورمه سبزی چیست؟

ترکیب اصلی سبزی در خورشت قورمه سبزی شامل تره، گشنیز، جعفری، شنبلیله و اسفناج است. با این حال این ترکیب سبزی، در استان های مختلف کشور تغییر می نماید.

برای ترش شدن خورشت قورمه سبزی چه کار کنیم؟

چنانچه ترجیح می دهید خورشت قورمه سبزی ترش تری داشته باشید، می توانید یک قاشق چای خوری گرد لیمو عمانی یا گرد غوره به خورشت اضافه کنید.

طرز تهیه قورمه سبزی رژیمی چیست؟

غذاهای ایرانی به چرب بودن و روغن انداختن معروف هستند. اما چنانچه به هر دلیلی نمی توانید روغن بخورید و در پی طرز تهیه غذاهای رژیمی هستید، می توانید قورمه سبزی را هم به روش سالم تری تهیه کنید. برای این کار، هنگام سرخ کردن سبزی ها، روغن اضافه نکنید و اجازه بدهید سبزی ها همراه با آب موجود در بافت خودشان حرارت ببینند. بعلاوه می توانید در تهیه این خورشت از گوشت بدون چربی استفاده یا گوشت آن را به کل حذف کنید.

نشانه جا افتادن قورمه سبزی چیست؟

یک قورمه سبزی جا افتاده، باید به اصطلاح آب و دان سوا نباشد. یعنی وقتی خورشت را در ظرف می کشید، مواد آن از آب خورشت قابل تفکیک نباشد. اگر این رخ داد، نشانه آن است که خورشت شما به زمان پخت بیشتری نیاز دارد تا آب آن کشیده گردد.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه خورشت قورمه سبزی مجلسی جا افتاده و روغن انداخته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت قورمه سبزی مجلسی جا افتاده و روغن انداخته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید