عامل پیشرفت تکنولوژی چه بوده است؟

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، اختراعات و نوآوریها ، مهمترین گامها برای فراوری تکنولوژی و پیشرفت صنعتی به شمار می آیند.

این عوامل (اختراعات و نوآوریها) نیروی محرکه تکنولوژی ، اقتصاد ، و فرهنگ یک جامعه محسوب می گردد . نوآوری یعنی یک راهکار برای یک مشکل تعیین در زمینه تکنولوژی است .یک نوآوری ممکن است به یک فراوری یا یک فرایند مربوط گردد . یک اختراع ، اگر نو باشد ، در عین حالی که یک نوع مالکیت معنوی برای مختنرع آن ایجاد خواهد نمود ، در صنعت نیز کاربرد خواهد داشت . در حقوق بین الملل مالکیت صنعتی محترم شمرده می گردد و لذا بدون اجازه مخترع نمیتوان از اختراع او استفاده کرد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

عامل پیشرفت تکنولوژی چه بوده است؟

حقوق مالکیت صنعتی شامل موارد زیر میشود :

1)اختراعات(patents)

2)ابتکارات یا مدلهای بهره برداری(Utility models)

3)طراحیها(Designs)

4)علائم تجاری(Trademarks)

اختراع ثبت شده یا پروانه نوآوری ، یک سند منتشر شده با قابلیت کاربرد است که به وسیله یک سازمان دولتی (معمولااداره ثبت اختراعات در هر کشور) به ثبت می رسد . پروانه نوآوری ، حاوی اطلاعاتی در خصوص یک نوآوری یا خلاقیت است که به طور قانونی میتواند فروخته شود ویا به فراوری برسد وهمه حقوق آن متعلق به مالک آن است .

ابتکار یا مدل بهره برداری ، یک نوآوری قابل حفاظت است که معمولا به وسیله یک سازمان دولتی بت می شود ودر مدارک مربوط به آن توضیح نوآوری ، نمودارها وتصاویر آمده و گاهی با خود مدل همراه است . معمولا ابتکارات را به دلیل محدود یتهای که دارند کمتر ثبت می نمایند (مثل اختراعات) زیرا اغلب شامل هزینه کمترند و فاقد گامهای اختراعی هستند و لذا قوانین حفاظتی با شدت کمتری در خصوص آنها اعمال می شود و مدت زمان حفاظت آنها هم در مقایسه با اختراع کمتر است . در هر حال حقوق مربوط به ابتکار نیز کم وبیش مشابه اختراع است البته با محدودیت های کمتر .

طراحی صنعتی ، از جنبه های تزیینی کالا گرفته تا طراحی روی جلد یک کتاب و طراحی تجهیزات وغیره را شامل میشود . طراحی صنعتی نیزقابل ثبت در اداره ثبت اختراعات دولتی است . طراحیهای صنعتی ثبت شده (حفاظت شده) را نمیتوان بدون اجازه مالک یا مولف آن کپی یا تقلید کرد . البته قانون حفاظت از طراحی صنعتی برای یک دوره زمانی معینی است حقوق مالکیت طراحی صنعتی تحت قوانین حق مولف (Copy write) است که مانع از تقلید یا نسخه برداری از آن می شود .

علائم تجاری ، علائمی هستند که مشخصات یک کالا یا خدمات یک شرکت تجاری یا صنعتی را برجسته و متمایز میکند . به طور کلی علامت تجاری نیز به وسیله اداره های ثبت دولتی حفاظت می شود . اگر یک علامت تجاری حفاظت شده باشد ، هیچ شخص یا شرکت دیگری ، بدون اجازه مالک آن حق استفاده از آن را ندارد . علائم تجاری حفاظت شده ، محدودیت زمانی ندارند ، اما معمولا به وسیله ثبت نمایند گان آنها هر1یا 5یا 10ودر ایران تا هر 20 سال تجدید ثبت می شوند . اطلاعات ثبت شده اختراعات ، مدلهای بهره برداری (ابتکارات) و طراحیهای صنعتی ، معمولا به عنوان اطلاعات تکنولوژیکی شناخته می شوند . اطلاعات تکنولوژیکی بعلاوه ممکن است شامل اظلاعات ثبت نشده ای که در فرایند نوآوری و اکتشاف برای کاربرد های تجاری بدست می آیند ، بشوند .

حق نشر (Licencing) وتهیه دانش فنی دو روش عمده بکار گیری انتقال تجاری این تکنولوژی هستند . حق نشر مالکیت صنعتی ، وسیله ای است که مالکان آنها (اعم از اختراع ، طراحی صنعتی ابتکار و علامت تجاری) میتوانند حقشان را به دیگران (دریافت نمایندگان حق نشر) برای استفاده ازاین دارایی (مالکیت) واگذار نمایند .

تهیه دانش فنی ممکن است موضوع یک موافقت نامه برای انتقال اطلاعات فنی و مهارت ها و استفاده وبه کار گیری آنها در تکنیک های (فنون) صنعتی باشد . اطلاعات فنی و مهارت ها ممکن است در اسناد موافقت نامه توضیح داده شوند و یا به وسیله آموزش به وسیله مهندسین ، تکنسین ها ، متخصصان و یا سایر کارشناسان انتقال داده شوند .

دانش فنی بعلاوه ممکن است به وسیله مشاوران یا کارشناسان حرفه ای که خدمات و کمکهای فنی (آموزش مهندسین ، استقرار کار خانه ، عملیات فراوری و تعمیرو نگهداری) را تقبل نموده اند ، منتقل شود . در بسیاری از موارد این مشاورین و کار شناسان حرفه ای ، مطالعات قبل و بعد از سرمایه گذاری در پروژه ها از جمله مطالعات اقتصادی ، فنی ، اقتصادی سازمانی و برنامه های توسعه فراوری و بازیابی هم به عهده می گیرند.

منبع: الی گشت

به "عامل پیشرفت تکنولوژی چه بوده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل پیشرفت تکنولوژی چه بوده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید