فیسبوک، در آمریکا دیجی کالا در ایران

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، بیشتر افراد شاغل، بیش از 40 ساعت از ارزشمندترین ساعت های هفته خود را در محل کارشان سپری می نمایند. در واقع بخش مهمی از زندگی شان در این محل جریان دارد. به همین دلیل است که این محل باید از کیفیت های لازم برای زندگی برخوردار باشد. می توان گفت اگر یک فرد بیکار یا حتی شاغل، میل و رغبت زیادی به کار کردن در محیطی خاص نشان می دهد به این معناست که آن محل کار از استانداردها و کیفیتی برخوردار است که باعث شده در نگاه کارجویان به درجه ای مطلوب برسد.

فیسبوک، در آمریکا دیجی کالا در ایران

در ایران هم شرکت هایی وجود دارند که کارجویان رغبت زیادی برای کار کردن در آن ها نشان می دهند. به تازگی، گزارشی از ایران تلنت منتشر شده که در آن دیجی کالا به عنوان محبوب ترین برند معرفی شده است. دیجی کالا در میان 30 شرکتی که در گزارش ایران تلنت به عنوان محبوب ترین شرکت ها برای کارجویان معرفی شده اند، رتبه نخست را به دست آورده است. این دومین باری است که دیجی کالا به عنوان محبوب ترین شرکت معرفی می گردد. اسنپ و ایرانسل هم جزو دیگر شرکت هایی هستند که بعد از دیجی کالا، گزینه مطلوب کارجویان برای کار کردن به شمار می آیند. اما چه چیزی شرکت ها را به گزینه مطلوب برای کار کردن تبدیل می نماید؟

اولویت های کارجویان برای انتخاب دیجی کالا علاوه بر پرداخت حقوق بالا، مواردی دیگری را هم در بر می گیرد که محل کارهای امروزی را قابل تامل می نماید. مسائلی مانند امنیت شغلی، فرصت ارتقای شغلی، ساعت کاری منعطف و زمان داشتن برای توسعه فردی، امکان دورکاری، محیط جوان و پرانرژی و رابطه خوب با مدیران از جمله مواردی است که کار کردن در دیجی کالا را برای کارجویان مجذوب نماینده نموده است. اما پرسش اینجاست که سایر شرکت های جهان چه شرایطی دارند؟ بعضی مجلات و شبکه های اجتماعی مثل فورچون و لینکدین، لیست هایی در این زمینه دارند که رتبه شرکت های مختلف را به ویژه در آمریکا نشان می دهد.

خلاقیت و شکوفایی در کنار خدمات و امکانات

یکی از پرطرفدارترین شرکت ها برای کارجویان در جهان فیسبوک است. این شرکت عمدتا رتبه اول تا سوم را در این زمینه به خود اختصاص داده است. همه این شبکه اجتماعی را می شناسند، اما فیسبوک دقیقا چه کاری انجام داده که از نگاه کارجویان مطلوب بوده است؟ مهم ترین مسئله ای که این شرکت دنبال می نماید، خلاقیت است. عمده کارجویان هم می گویند فرصت بروز خلاقیت در این شرکت باعث شده آن را به چشم یکی از بهترین شرکت ها برای کار ببینند. اما نمی توان موارد مثل حمل ونقل رایگان، مساعده اقتصادی به افراد بچه دار، استادیوم و وعده های غذایی رایگان و حتی میان وعده از جمله مواردی است کارجویان را برای کار کردن در فیسبوک ترغیب می نماید.

تجربه های نو، انگیزه های نو

مهم ترین عاملی که کارجویان امروزی را به خود جذب می نماید، تجربه های تازه و نوآورانه است. به همین دلیل، شرکت هایی که خودشان را به عنوان شرکت های فعال در عرصه نوآوری معرفی نموده اند، رتبه بهتری به دست می آورند. برای مثال شرکت گوگل توانسته خودش را به عنوان شرکتی نوآور در فکر کارجویان معرفی کند و همین امر باعث شده مورد استقبال کارجویان قرار بگیرند. در واقع نوآوری عنصری مجذوب نماینده است که کارکنان را به خود جذب می نماید. معمولا به لحاظ پرستیژحرفه ای هم شرکت های نوآور شرایط بهتری دارند و در زمینه جذب کارکنان پیروز ترند.

فضای مدرن و اتمسفر پویا

عمده شرکت هایی که در لیست شرکت های مطلوب از نگاه کارجویان قرار گرفته اند، یک نقطه مشترک دارند که برایشان نقش آهنربای جذب نیرو را ایفا می نماید؛ این آهنربا همان اتمسفر یا فضایی است که با جهانی امروزی مطابقت پیدا نموده و از فضای سنتی فاصله گرفته است. کارکنان در این شرکت ها به جای اینکه در قالب های سنتی کاری قرار بگیرند و کارهای روزمره را پیش ببرند، در فضایی مدرن و اغلب به صورت گروهی، کارشان را پیش می برند. شرکت اوبر یکی از بهترین شرکت ها در این زمینه است.

در حالی که طبق تصور رایج، کارکنان این شرکت مدام باید در حال رسیدگی به مسافران باشند، آن ها می توانند در فضای شرکت بازی نمایند. یکی از بازی های رایجشان هم پینگ پنگ است که در آن تمرکز و سرعت عمل برای خدمت رسانی به مسافران را یاد می گیرند. در واقع برندهایی مانند اوبر، لابه لای فعالیت های روزانه و مرسوم برای کارکنان، عناصری را تعبیه نموده اند که به نیروهای کاری، انگیزه بیشتر برای کار می دهد. علاوه بر آن، فرصتی برای ایجاد صمیمیت میان کارکنان فراهم می آورد. به این ترتیب شاهد نوعی فرهنگ شرکتی مدرن هستیم که کارجویان را به خود جذب می نماید.

رویای کار در محیط کار مدرن

طبق لیست لینکدین، شرکت های آمازون، آلفابت، فیسبوک، سیلزفورس و تسلا بهترین رتبه را در میان کارجویان دارند و همه آن ها در زمینه امکانات و تسهیلات برای کارکنان، ایجاد فضای خلاقانه و مجذوب نماینده و ارائه حقوق مطلوب به کارکنان، اشتراک دارند که همین امر باعث شده رتبه برتر را در میان شرکت ها داشته باشند.

البته این قضیه محدود به شرکت های آمریکایی نیست. نمونه پیروز این شرکت ها در سایر کشورها هم وجود دارد. برای مثال علی بابا در چین یکی از بهترین شرکت های فعال در عرصه خرده فروشی است که سعی دارد مثل آمازون آمریکایی باشد. بیدو (Baidu) هم یکی دیگر از شرکت های برتر چینی است که خیلی ها رویای کار کردن در آن را در سر می پرورانند. نکته جالب توجه این است که بیشتر شرکت های برتر برای کارجویان، در حوزه تکنولوژی فعالیت دارند. در حالی که در گذشته کارکنان به حقوق بیشتر فکر می کردند و در نتیجه شرکت هایی مانند شرکت های نفتی را گزینه ای مطلوب برای کار کردن می دیدند، این روزها شرکت های فعال در عرصه فناوری و خرده فروشی رتبه بهتری برای کارکنان دارند چرا که استانداردهای کارکنان تغییر نموده و علاوه بر پرداختی های بالا و منظم، مسائلی مانند فضای آرام و دلنشین و حتی سرگرم نماینده برای گذران وقت کاری یا نوآوری در کار هم به عناصر مهم و مجذوب نماینده برایشان تبدیل شده است. شرکت های ایرانی مثل دیجی کالا هم کوشش دارند با این روند جهانی همراه شوند تا نیروهای کاری خلاق و نوآور را جذب نمایند.

منبع: مجله شنبه

به "فیسبوک، در آمریکا دیجی کالا در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیسبوک، در آمریکا دیجی کالا در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید