میراث ناملموس هویت فرهنگی کشور است

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، میراث ناملموس هویت فرهنگی کشور است.

میراث ناملموس هویت فرهنگی کشور است

احمد دانایی نیا، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان در آیین رونمایی از لوح ثبت تعزیه شهر مشکات اضافه کرد: موضوع تعزیه خوانی در ایران همزمان با شهادت حضرت امام حسین (ع) در سال 61 هجری آغاز شد و معماران ایرانی در حوزه میراث ملموس کوشش کردند آن را به رخ کشیده و به عنوان تذکره به آیندگان نشان دهند.

وی اظهار کرد: یکی از رسالتهای مهم وزارت میراث فرهنگی توجه به ثبت میراث ناملموس است، چون هویت فرهنگی کشور است و مردم با عشق و علاقه به اهل بیت (ع) در طول تاریخ شرایطی را فراهم کردند که در هر منطقه متناسب با جغرافیای فرهنگی آنجا مراسماتی منطبق با ساختار اجتماعی و فرهنگی آن منطقه ایجاد گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان بیان نمود: تعزیه خوانی در مشکات متناسب با جغرافیای سکونتی این منطقه بوده و یکی از جلوه های ماندگار است و این میراث ارزشمند آیینی در قرنهای مختلف در این منطقه برگزار میشده و امشب این مراسم به شکل رسمی ثبت شد.

دانایی گفت: ثبت میراث ناملموس 2 دهه در دستور کار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سراسر کشور قرار گرفته و مباحث ثبتی در حوزه میراث ملموس و ناملموس پیگیری می گردد.

وی اظهار کرد: توجه به میراث فرهنگی ملموس یا همان داشته های معماری و قابل لمس و در کنار آن حوزه های ناملموس اثرگذار از جمله مراسم تعزیه خوانی از وظایف وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی است.

وی اظهار کرد: ثبت میراث ناملموس در حوزه های آیینی و مذهبی مثل میراث ملموس مهم است و اگر امروز میراث ارزشمند تعزیه خوانی شهر مشکات را ارج می نهیم، مراحل مختلف ارزیابی این آیین طی شده و در لیست آثار معنوی به ثبت رسیده است.

منبع: همگردی

به "میراث ناملموس هویت فرهنگی کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث ناملموس هویت فرهنگی کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید