هشدار؛ برای دیدن حیات وجش ایران به سایت های زباله بروید

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، بارها در رسانه ها و شبکه های مجازی با تصاویر زباله گردی حیات وحش و دام ها روبه رو شده ایم؛ تصاویری که نشان می دهند این دسته از جانوران برای تغذیه درسایت های دفن زباله می گردند.

هشدار؛ برای دیدن حیات وجش ایران به سایت های زباله بروید

وبلاگ ساعت ورزشی-علی خوشتراش: رها سازی دام ها در دل طبیعت برای چرا در بسیاری از نقاط کشور امری دیرینه و مرسوم است. این روش درشیوه دامپروری سنتی موجب می گردد تا هزینه پرورش دام به شدت کاهش یابد. وجود دام ها در مراتع و جنگل اگرچه برای دامداران منافع مالی به همراه دارد، اما کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی معتقدند که این اقدام به نابودی عرصه های طبیعی منجر می گردد. به همین دلیل از سال ها پیش طرح خروج دام از جنگل ها در دستور کار نهاده شد و درهمین راستا سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ایران پای کار آمد و از رهاسازی دام ها دراین نقاط جلوگیری کرد. این درحالی است که اقداماتی نیز برای ممانعت ورود دام ها به سایت های دفن زباله از سوی نهادهای متولی صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت دراین باره گفت:در طرح توسعه مدیریت پسماند مرکز استان گیلان با تامین اعتبار، عملیات فنس کشی سایت دفن زباله سراوان در دستورکار نهاده شده است.

علیرضا حاجی پور همچنین درباره جلوگیری از ورود حیات وحش به این سایت اظهار کرد:از آنجاکه زباله های شهری حاوی موادغذایی هستند، موجب می شوند تا دیگر جانوران به ویژه جوندگان به سایت ها ورود نمایند که برای جلوگیری از این مساله، عملیات خاکریزی روی زباله ها و سمپاشی هم به صورت دائم درحال اجراست.

بی شک تغذیه دام ها از زباله ها به طور مستقیم بر سلامت انسان و تغذیه جانوران از پسماندها برسلامت حیات وحش و چرخه زیستی وارد می نماید. البته این موارد سوای آسیب هایی است که زباله و شیرابه های جاری از آن برخاک و منابع آبی اعم از رودخانه ها و تالاب ها می گذارد که این نیز حیات آبزیان و خاکزیان را نیز به مخاطره انداخته است.

یک فعال زیست محیطی و عضو هیات مدیره پسماند رشت که در حوزه مقابله با آسیب های این معضل انسانی فعالیت جدی دارد از یک فاجعه زیست محیطی دیگر اطلاع داد و گفت:سایت های دفن زباله این روزها تبدیل به منبع غذایی انواع جانوران وحشی و بومی ایران تبدیل شده است.

پیمان بازدیدی ادامه داد:شاید اکنون مردم کشور تصور نمایند سایت دفن زباله سراوان فاجعه بارترین منطقه کشور در حوزه پسماند باشد، اما این گونه نیست. زیرا آنچه مردم درباره این سایت می دانند مربوط به گزارش هایی است که فعالان محیط زیست گیلان که خود نیز جزو آن ها هستم، ارائه داده اند. درواقع سایت های دفن زباله شهرهای بزرگ وکلانشهرها بسیار ناگوارتر از سراوان رشت است.

  • سراوان در چاله سومدیریت
  • اتمام ظرفیت سلول های دفن زباله اهواز

بازدیدی اضافه کرد: به دلیل نوع فعالیتم بارها از سایت های دفن زباله کلانشهرهای کشور بازدید نموده ام. دراین سایت ها امکان تهیه گزارش های تصویری مانند فیلم و عکس وجود ندارد، به همین دلیل گستره تخریبی محیطی زیستی آن ها برعموم آشکار نیست، اگر این امکان وجود داشته باشد و بتوان گزارش هایی که درخصوص سراوان تهیه و منتشر شده در خصوص دیگر سایت ها صورت بگیرد ابعاد ماجرا آشکارتر خواهدشد.

این فعال زیست محیطی ادامه داد:من بارها دراین سایت ها با تعداد زیادی از انواع جانوران روبه روشده ام که برای تهیه غذا در این سایت ها زباله گردی می کردند و پرسه می زدند و در یک کلام باید بگویم اگر می خواهید حیات وحش ایران را ببینید به سایت های دفن زباله بروید.

بازدیدی گفت: به عنوان مثال شما در سایت دفن زباله کرج در استان البرز می توانید گله هایی از گرازها و خرس ها را ببینید که دارند در زباله ها دنبال غذا می گردند. خرس هایی که دراین سایت به چشم می خورند سرهای شان از حد معمول بزرگ تر است، زیرا تغذیه از زباله ها در درازمدت موجب شده است که تغییراتی در بدن این جانوران رخ بدهد.

منبع: همشهری آنلاین

به "هشدار؛ برای دیدن حیات وجش ایران به سایت های زباله بروید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار؛ برای دیدن حیات وجش ایران به سایت های زباله بروید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید