همه چیز در خصوص رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می نماید که بر خلاف میل خانواده اش راهی دریا می گردد و در جزیره ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق می گردد.

همه چیز در خصوص رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو

کروزوئه 28 سال را در جزیره می گذراند و با نبوغ و تدبیر خود زنده می ماند. او برای خود پناهگاهی می سازد، شکار و کشاورزی می آموزد و در نهایت با انسان های دیگر از جمله آدینه، بومی جزیره که خدمتکار و دوست او می گردد، ارتباط برقرار می نماید.

این رمان به خاطر نمایش واقع گرایانه اش از زندگی در یک جزیره متروک و به علت کاوش در موضوعاتی مانند بقا، اتکا به خود و ماهیت تمدن قابل توجه است. این رمان یکی از اولین رمان های مدرن در ادبیات انگلیسی به شمار می رود و در توسعه رمان به عنوان یک فرم ادبی تأثیرگذار بوده است.

رابینسون کروزوئه در فیلم ها، نمایش های تلویزیونی و رسانه های دیگر اقتباس شده است و مطالعه آن به وسیله محققان و خوانندگان در سراسر دنیا ادامه دارد. محبوبیت همیشگی این رمان گواهی بر قدرت نویسندگی دفو و جذابیت ماندگار مضامین و شخصیت های آن است.

یکی از مهم ترین جنبه های رابینسون کروزوئه تمرکز آن بر شخصیت خود کروزوئه است. تصویری که دفو از کروزوئه به عنوان فردی معیوب اما مدبر دارد که با نبوغ و پشتکار خود می تواند در یک محیط خصمانه زنده بماند، او را به یکی از به یاد ماندنی ترین شخصیت های ادبیات انگلیسی تبدیل نموده است.

کاوش رمان در مضامینی مانند انزوا، خودیابی و ماهیت تمدن نیز آن را به یک کلاسیک ماندگار تبدیل نموده است. کوشش کروزوئه برای بقا و شکوفایی در جزیره، استعاره ای قدرتمند از شرایط انسانی است، و کاوش رمان در خصوص تنش بین فردگرایی و اجتماع، حتی امروزه هم ملموس و منطقی است.

رابینسون کروزوئه به علت تأثیرگذاری بر نویسندگان و متفکران بعدی نیز قابل توجه است. این رمان به وسیله محققان و اندیشمندان در حوزه های مختلف از جمله ادبیات، فلسفه و اقتصاد مطالعه و آنالیز شده است.

یکی از دلایلی که رابینسون کروزوئه این چنین کلاسیک و ماندگار مانده، ملموس همیشگی آن است. این رمان اگرچه این رمان در قرن هجدهم نوشته شده ، اما مضامین و پیغام های آن امروزه همچنان مرتبط هستند. کاوش رمان در خصوص شرایط انسان و تنش بین فردگرایی و اجتماع همچنان موضوع بحث و مصاحبه در جامعه معاصر است.

علت دیگر محبوبیت همیشگی این رمان، سبک ادبی آن است. استفاده دفو از روایت اول شخص و توجه او به جزئیات، حس بی واسطه بودن و واقع گرایی را ایجاد می نماید که این رمان را به کلاسیک ادبیات ماجراجویی تبدیل نموده است. تصویر واضح این رمان از دنیا طبیعی و کاوش آن در روان انسان نیز آن را به یک شاهکار ادبیات انگلیسی تبدیل نموده است.

رابینسون کروزوئه علاوه بر اهمیت ادبی و موضوعی، از اهمیت تاریخی نیز برخوردار است. این رمان در دوره ای از تغییرات سیاسی و اجتماعی قابل توجه در انگلستان منتشر شد و منعکس کننده نگرش ها و ارزش های زمان خود است. کاوش رمان در خصوص استعمار و به تصویر کشیدن آن از مردمان بومی موضوع بحث و انتقاد بوده است، اما بینشی از پویایی های فرهنگی و سیاسی آن دوره نیز ارائه می دهد.

رابینسون کروزوئه به عنوان یک داستان ماجراجویی استعماری نیز بسیار خوانده شده است. استدلال شده است که این رمان منعکس کننده طرز فکر استعماری زمان خود است، که در آن قدرت های اروپایی خود را برتر از مردم بومی می دانستند و تسخیر و استثمار خود از سرزمین ها و فرهنگ های دیگر را توجیه می کردند.

با این حال، رمان را می توان نقدی بر استعمار نیز خواند. سفر اولیه کروزو به انگیزه اشتیاق او به ثروت و ماجراجویی بود، و تعامل او با آدینه، بومی ای که در جزیره با آن روبرو می گردد، فرضیات او را در خصوص نژاد و فرهنگ به چالش می کشد. با گذشت زمان، کروزوئه آدینه را برابر خود می بیند و حتی به او انگلیسی و مسیحیت می آموزد. این رابطه را می توان براندازی فکریت استعماری حاکم بر زمان دفو دانست.

یکی از جنبه های رابینسون کروزوئه که به محبوبیت و اهمیت ماندگار آن یاری نموده است، تأثیر آن بر توسعه رمان به عنوان یک فرم ادبی است. این رمان اغلب به عنوان پایه گذاری بسیاری از قرارداد های رمان مدرن، از جمله استفاده از راوی اول شخص و تأکید بر عمق روان شناختی و واقع گرایی شناخته می گردد.

رابینسون کروزوئه به عنوان یک اثر تفسیر اجتماعی نیز اهمیت دارد. این رمان منعکس کننده مسائل سیاسی و اجتماعی زمان خود، از جمله ظهور سرمایه داری و استعمار، و بعلاوه درگیری های مذهبی و سیاسی است که مشخصه اواخر قرن 17 و اوایل قرن 18 در انگلستان بود.

یکی دیگر از جنبه های مهم رابینسون کروزوئه، کاوش آن در مضامین دینی و فلسفی است. تجربیات کروزوئه در جزیره او را به زیر سوال بردن مفروضات خود در خصوص ایمان و اخلاق سوق می دهد و مبارزات او با انزوا و ناامیدی سوالاتی را در خصوص ماهیت شرایط انسانی و جستجوی معنا و هدف در زندگی ایجاد می نماید.

این رمان را می توان تفسیری بر نقش دین در جامعه و تنش بین ایمان فردی و دین نهادینه شده خواند. ایمان شخصی کروزوئه و کوشش های او برای تطبیق باور هایش با تجربیاتش در جزیره، منعکس کننده درگیری های مذهبی آن دوره، به ویژه بحث های مربوط به نقش کلیسای انگلیس و ظهور فرقه های پروتستان غیرانگلیسی است.

علاوه بر این، کاوش رمان در روان انسان و جستجوی معنا و هدف در زندگی، آن را به سنگ محک تفکر فلسفی و وجودی تبدیل نموده است. مبارزات کروزوئه با انزوا و ناامیدی، و تبدیل نهایی او از یک فردگرای منفعت طلب به عضوی از یک جامعه، می تواند به عنوان تفسیری بر جستجوی معنا و هدف در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، دیده گردد.

این رمان را می توان به عنوان کاوشی در خصوص تأثیرات روان شناختی انزوا و تنهایی، و راه هایی که فکر انسان به وسیله آن با ناملایمات و سختی ها کنار می آید خواند. مبارزات فکری و عاطفی کروزوئه و بعلاوه تبدیل نهایی او به فردی دلسوزتر و همدل تر، منعکس کننده ماهیت پیچیده روان انسان و روش هایی است که تجربیات ما باور ها و نگرش های ما را شکل می دهد.

یکی دیگر از جنبه های رابینسون کروزوئه که به اهمیت ماندگار آن یاری نموده است، اکتشاف آن در دنیا طبیعی است. توصیف واضح این رمان از گیاهان و جانوران جزیره و بعلاوه تعاملات کروزوئه با طبیعت، آن را به سنگ محک ادبیات محیطی تبدیل نموده است.

بقای کروزوئه در جزیره به توانایی او در درک و انطباق با دنیای طبیعی اطرافش بستگی دارد. دانش او در خصوص شکار، کشاورزی و ساختمان بر اساس مشاهدات او از منابع طبیعی جزیره و توانایی او در استفاده از آن ها برای احتیاج های خود است. این تأکید بر اتکا به خود و درک عمیق از دنیای طبیعی، این رمان را به الهام بخشی برای نسل های دوستدار محیط زیست و حافظان محیط زیست تبدیل نموده است.

علاوه بر این، کاوش رمان در رابطه بین انسان و طبیعت، و روش هایی که اعمال ما می تواند پیغامد های عمیقی برای محیط زیست داشته باشد، آن را به اثری از اندیشه های زیست محیطی تبدیل نموده است. تعاملات کروزوئه با طبیعت و تأثیر او بر زیست بوم جزیره را می توان به عنوان تفسیری بر مسائل زیست محیطی آن دوره، به ویژه تخریب جنگل ها و کاهش منابع طبیعی دانست.

مجموعه ای از روجلدهای کتاب به زبان فارسی در طول سال ها:

مجموعه ای از روجلدهای کتاب به زبان انگلیسی:

اقتباس سال 1997 با بازی پیرس برازنان:

منبع: یک پزشک

به "همه چیز در خصوص رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز در خصوص رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید