15 اشتباه رایج در غذا خوردن ، علت اضافه وزن و چاقی چیست؟

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، غذاخوردن که پیش از این یک اولویت مهم محسوب می شد، این روزها به موضوعی جنبی و کم اهمیت تبدیل شده که معمولا توجه زیـادی به آن نمی گردد و در لابه لای کارهای دیگر روزانه گنجانده شده است.

15 اشتباه رایج در غذا خوردن ، علت اضافه وزن و چاقی چیست؟

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، گذشته از این، برخی از عادت های غذایی که به تصور شـما موجب کاهش وزن می شوند، افزایش وزن را در پی دارند. در واقع یکی از مهم ترین علت های چاقی افراد، پیروی از عادت های نادرست غذایی است اما ترک این عادت ها کار چندان سختی نیست. در این مقاله به مهم ترین عادت های نادرست در غذا خوردن که اضافه وزن و چاقی را در پی دارند، اشاره می کنیم.

1 نخوردن صبحانه

بدون شک نخوردن صبحانه یکی از مهم ترین اشتباهات تغذیه ای افراد محسوب می گردد زیرا صبحانه سالم نه تنها باعث افزایش انرژی و بازشدن فکر و ذهـن می گردد بـلـکه مـوجب مصرف به میزان وعده های غذایی دیگر در طی روز خواهد شد. در واقع خوردن صبحانه به شما یاری می نماید تا در طول روز ولع زیادی برای خوردن نداشته باشید و کالری کمتری به بدن تان برسانید. بعلاوه، خوردن صبحانه مناسب احتمال بروز عـادت های نادرسـت غـذایـی را در وعـده های دیگر کاهش می دهد. بنابراین خوردن صبحانه را هرگز از قلم نیاندازید.

2 غذا خوردن پیش از خواب

به گفته متخصصان تغذیه، بین غذا خوردن و خواب شبانه باید حداقل چهار ساعت فاصله باشد. در واقع وقتی بین وعده شام و خوابیدن فاصله کوتاهی وجود دارد و بلافاصله بعد از غذا خوردن می خوابید، بدن فرصت چندانی برای سوزاندن کالری های مصرفی ندارد و همه آن کالری ها به اضافه وزن منجر خواهد شد. به همین علت اگر پیش از خواب احساس گرسنگی کردید میزانی میوه تازه بخورید.

3 امان از این پرخوری...

شـاید اگـر پرخوری های رایج مربوط به مصرف میوه و سبزی می شد، متخصصان تغذیه مسئله ای با این نوع خوردن پیدا نمی کردند اما متاسـفـانـه پرخـوری مـعـمـولا در مـورد غـذاهـای چـرب و نشاسته دار اتفاق می افتد و زیاده روی در مصرف ایـن نـوع مـواد غـذایی منجر به افزایش وزن و چاقی می گردد. اگر جزو افراد پرخور هستید، برترین توصیه به شما این است که وعده های غذایی خود را به جای سه وعده پرحجم، به پنج یا شش وعـده کـم حـجـم تـر تـقـسـیم کنید.

در عین حال، خوردن غذاهای سالم و کم حجم حاوی کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین درطول روز نه تنها اشتهای شما را کنترل می نماید بلکه احتمال پرخوری را نیـز کـاهـش خواهـد داد. از طرفی، افزایش وعده های غذایی و کاهش حجم مواد غذایی باعث سوزانده شدن میزان بیشتری کالری می گردد چرا که رابطه مستقیمی با افزایش سوخت و ساز بدن دارد.

4 گرسنه ماندن بی فایده

برخلاف تصور خیلی ها گرسنه ماندن باعث کاهش وزن نمی گردد چرا که بدن به صورت هوشمندانه با این قحطی کنار می آید و انرژی کمتری مصرف می نماید. پس این چربی های اضافه به قوت خود باقی می مانند و خبری از لاغری نخواهد بود. از طرفی تحقیقات تازه نشان می دهد وقتی برای مدتی طولانی غذا نمی خورید، بدن شما به علت مـحروم مـانـدن از مواد غذایی دچار آشفتگی می گردد و وقتی دوباره آغاز به خوردن می کنید، بدن تان فکر می نماید که باید کالری مصرفی را به چربی تبدیل کند چون نمی داند چـقدر طول می کشد که شما دوباره غذا بخورید! بنابراین اضافه وزن و چاقی شما با گرسنه ماندن از بین نمی رود و اگر هدفتان از گرسنگی کشیدن کاهش وزن است، باید در برنامه رژیمی خود تتازه نظر کنید؛ مثلا به جای خوردن غذاهای چرب و پرکالری، میوه و سبزی بخورید و مرغ و ماهی کبابی را جایگزین سیب زمینی و گوشت سرخ نموده کنید.

5 سرخ کردن

سرخ کردن غذاها نتیجه ای جز افزایش کالری آنها و چاقی شما ندارد. پس حتی الامکان از سرخ کردن غذا خودداری کنید و در صورت تمایل زیاد به مصرف مواد سرخ نموده به تفت دادن مختصر موادغذایی با روغن خیلی کم بسنده کنید؛ البته روغنی که برای تفت دادن استفاده می گردد، باید از نوع روغن های مایع مخصوص سرخ کردن باشد. کافی است یک بار امتحان کنید و ببینید خوردن ماهی کبابی به جای ماهی سرخ نموده چه لذتی دارد.

6 غذا خوردن با کار اضافه!

به گفته متخصصان، انجام کارهای متفرقه همزمان با غذا خـوردن منجر بـه پرخوری و در نتیجه افزایش وزن شما خـواهد شـد. به این معنا که اگـر هنـگام تماشای تـلویزیـون، صـحبـت بـا تـلفـن یا بـازی کامپیوتری مشغول غـذا خـوردن شوید، این عوامل خارجی باعث می شوند توجه کمتری به احساس سیری داشته باشید و بیشتر از حد احتیاجتان غذا بخورید. به علاوه وقتی در حین انجام کاری آغاز به غـذا خوردن می کنید، دیگر توان توقف نخواهیـد داشت، چرا که عمل خوردن تبدیل بـه حرکتی غـیرهوشیارانه و بدون توقـف می گردد.

7 خوردن تنقلات پرکالری

خوردن تنـقلات هنگام گرسنگی باعث ایجاد عادت های غذایی ناسالم می گردد. در واقع مصرف مـوادغـذایـی کم ارزش و شکم پرکن مانند شکلات، چیپس و پفک، تنـها باعث به هم خوردن برنامه غذایی تان می گردد و نتیجه ای جز اضافه وزن برای شما نخواهد داشت.

8 غذا خوردن به سرعت نور

از قلم نیاندازید از زمان آغاز غذا تقریبا 20 دقیقه طول می کشد که علائم سیری به مغز برسند؛ بنابراین اگر شما ظرف پنج یا شش دقیقه غذای خود را تمام کنید، مغز فرصتی پیدا نمی نماید به بدنتان بگوید که سیر شده اید و این باعث زیاده خوری و پرکردن معده بیش از میزان مورد احتیاج خواهد شد. پس آهسته غذا بخورید، هنگام غذا خوردن آرامش داشته باشید، غذا را خوب بجوید و از مزه آن لذت ببرید. در این صورت مغز شما متوجه می گردد که شما در حال غذا خوردن هستید و می تواند به بدنتان فرمان سیری دهد.

9 نخوردن مایع حیات

آب، ماده ای ضـروری برای فعالیت های متابولیک بدن از جمله سوزاندن کالری محسوب می گردد. از طرفی تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد نخوردن مقـدار کـافـی آب در طـول روز، سـوخت و ساز بدن را کنـد می نماید و مـمکن است باعث اضافه وزن گردد. بنابراین روزی شش تا هشت لیوان آب بـنـوشـیـد اما نوشابه و نوشیدنی های صنعتی و پرکالری را جایگزین آب نکنید.

10 غذا خوردن بدون حس گرسنگی

بسیاری از ما وقتی بیکار هستیم، تفریح ای بهتر از خوردن نداریم. در واقع به محض بیکار شدن سراغ یخچال و یا کابینت خوراکی ها می رویم و بعد از خوردن، عذاب وجدان می گیریم. در واقع همه ما حتما این تجربه را داشته ایم که بدون اینکه بخواهیم و یا متوجه باشیم شیرینی یا شکلاتی را از روی میز نشیمن و یا میز کارمان برداشته و در دهان می گذاریم و این یعنی تجمع چربی و اضافه وزن.

حتی شاید برایتان رخ داده باشد که در جمع خانواده و دوستان حاضر باشید و ناگهان ببینید که در حال خوردن غذا یا خوراکی هستید، بدون اینکه حس گرسنگی نموده باشید و تنها علت این است که دیگران در حال خوردن هستند، پس ما هم می خوریم. در این حالت اگر بتوانیم به جای خوردن فقط با آنها هم صحبتی داشته باشیم، جلوی بروز اضافه وزن را گرفته ایم.

11 خالی کردن بشقاب!

گاهی وقت ها تا لقمه آخر غذای مان را می خوریم با اینکه سیر شده ایم! با این تفاوت که کسی بالای سر ما نیست که مجبورمان کند و این خود ما هستیم که این بلا را سر خودمان می آوریم! برخی با گفتن اینکه حیف است، سعی می نمایند توجیهی برای خوردن لقمه های اضافی داشته باشند ولی راهکار های دیگری نیز هست: غذای کمتری در بشقاب مان بریزیم و در صورت گرسنه ماندن مجددا بکشیم تا با ماندن غذا در بشقاب مان جمله آخه حیف است را تکرار نکنیم.

راهکار دیگر و بهتر این است که به جامانده غذا را در ظرفی مناسب و بهداشتی نگه داریم و در وعده بعدی استفاده کنیم و یا اینکه به فکر پرنده ها و گربه های گرسنه محل مان هم باشیم و غذای اضافی را به آنها اختصاص دهیم.

12 توجیه غیرمنطقی برای خوردن

در بسیاری از موارد مثلا در مسافرت ها و مهمانی ها، غذاهای پرکالری و چرب و نوشیدنی های شیرین مانند انواع نوشابه ها و آبمیوه های شیرین، بستنی، کیک و شیرینی به راحتی در دسترس مان قرار می گیرند و ما هم به هیچ کدام جواب رد نمی دهیم. اگر یک بار از هرچه می خوریم به همان میزان در بشقاب دیگری قرار دهیم، متوجه می شویم که ناخودآگاه چه حجمی از کالری را وارد بدن مان نموده ایم. در واقع در چنین شرایطی فراموش می کنیم که این جشن آدم هاست نه غذاها! پس، از کنار هم بودن لذت ببریم نه از غذا خوردن های بی مورد.

13 چای داغ و چاقی!

برخی افراد با یک فنجان چای ناقابل بیش از چهار یا پنج حبه قند می خورند و توجیه شان این است که چای داغ است و قند زود آب می گردد اما داغ بودن چای فقط توجیه است. خب، اجازه بدهید چای تان اندکی خنک گردد! اصلا می دانید خوردن سه تا چهار فنجان چای به همراه 16 حبه قند چه اضافه وزنی در شما ایجاد می نماید؟ شاید لازم باشد بدانید هر حبه قند 20 کالری دارد. بقیه را خودتان محاسبه کنید.

14 غذا خوردن غیرساعتی

برای بیشتر ما غذا خوردن، آخرین گزینه در کارهای روزمره محسوب می گردد و به این بهانه که روز شلوغی داریم و وقت غذاخوردن نداریم گاهی تا پنج و شش بعدازظهر ناهار نمی خوریم و با تنقلات پرکالری گرسنگی مان را برطرف می کنیم. این در حالی است که با رسیدن به ساعات پایانی روز حجم بزرگی از کالری را وارد بدن می کنیم؛ بدون اینکه به فکر سوزاندن آنها باشیم. بنابراین همه این کالری ها به چربی تبدیل می شوند و تجمع چربی یعنی اضافه وزن و چاقی.

15 دسر شیرین بعد از غذای اصلی

یکی از عادت های اشتباه غذایی بسیاری از افراد این است که بعد از وعده های غذایی تمایل به خوردن شیرینی پیدا می نمایند و این میل به شیرینی به مرور زمان بیشتر می گردد. حتی بعد از مدت کوتاهی به جای خوردن یک آبنبات کوچک تمایل به خوردن یک یا دو عدد شیرینی خامه ای پیدا می کنید. پس مراقب باشید.

منبع: همشهری آنلاین

به "15 اشتباه رایج در غذا خوردن ، علت اضافه وزن و چاقی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 اشتباه رایج در غذا خوردن ، علت اضافه وزن و چاقی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید