برای ارگ بم و سایر بناهای تاریخی این شهرستان اعتبار ویژه ای را در نظر می گیریم

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، ایرنا/ براساس سخنان وزیر میراث فرهنگی کشور، برای ارگ بم و سایر بناهای تاریخی این شهرستان اعتبار ویژه ای را در نظر می گیریم.

برای ارگ بم و سایر بناهای تاریخی این شهرستان اعتبار ویژه ای را در نظر می گیریم

سید عزت الله ضرغامی در جریان حضور در ارگ تاریخی بم در جمع وبلاگ ساعت ورزشی اضافه نمود: موزه ها جزو اولویت های کاری ما هستند و سال جاری نیز اعتبار موزه ها به وسیله مجلس شورای اسلامی افزایش پیدا کرد که با توجه به اولویت موزه بم به طور حتم اعتبار اضافه تری نسبت به آنچه مصوبه بودجه 1402 است، برای آن در نظر می گیریم.

ارگ بم و منظر فرهنگی آن 17 تیر سال 82 در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این بنای ارزشمند تاریخی که در 195 کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار گرفته است، قبل از آن در سال 1345 با شماره 519 در لیست میراث ملی به ثبت رسیده بود.

غیر از ارگ بم، هشت اثر دیگر تاریخی و طبیعی استان کرمان ثبت جهانی است. باغ شاهزاده، روستای میمند در شهر بابک، بخشی از بیابان لوت و قنات گوهرریز جوپار، قنات اکبرآباد و قنات قاسم آباد و نیز کاروانسرای گنعجلیخان شهر کرمان و کاورانسرای چاه کوران شهرستان راور از دیگر آثار ثبت جهانی است.

ضرغامی در ادامه مصاحبه خود بعلاوه در پاسخی با موضوع ارتقای اداره میراث فرهنگی بم به اداره کل نیز عنوان نمود: درباره کرمان با توجه به ساختار جدیدی که مجدد انجام می گردد و در حال تشکیل استان جدیدی است ساختار مربوط به استان را مجدد آنالیز می کنیم و درباره دفاتر و ادارات متناسب با جایگاه های واقعی که دارند و جمع بندی کارشناسی، ساختار مورد نظر را اعلام می کنیم.

وزیر میراث فرهنگی گفت: مسائل بم را با اولویت پیگیری می کنم و در سفر بعدی این مسایل را تکمیل خواهم کرد، در کنار تمام مسائلی که به صورت قانونی در خصوص این حوزه ها وجود دارد، نگاه ویژه تری نسبت به بم خواهم داشت.

وی با اشاره به مواردی که فرماندار بم درباره مشکل شهرک قشمی در حریم میراث واقع در شهر بم ایجاد شده نیز گفت: اقدام ما در حوزه عرصه و حریم در خصوص ابنیه تاریخی، محوطه ها و بافتها براساس قوانین مصوب شده در کشور است و حفظ این جایگاه و میراث فرهنگی یک وظیفه ملی و برعهده همگی است.

ضرغامی اضافه نمود: ممکن است در خصوص حریم ها نکات و اظهارنظرهایی صورت گیرد که می تواند این حریم ها تغییر کند تا بعضی مسائل دیگر مردم حل گردد.

وی توضیح داد: نگاه به حریم ابنیه تاریخی، تجدیدنظر و واقعی کردن حریم ابنیه تاریخی از جمله سیاستها و راهبردهایی است که در وزارتخانه دنبال می گردد.

وزیر میراث فرهنگی عنوان نمود: زمانی که ساخت و سازی در عرصه صورت می گیرد، بسیار سخت می گردد درباره آن تصمیم گرفت اما در حریم می گردد با یک نگاه واقعی تر بعضی مسائل را حل کرد.

وی توضیح داد: نسبت به این مشکل (حریم) نیز با توجه به اینکه از درخواستهای مردم بم بوده دستور ویژه دادم گروه ویژه ای آخرین آنالیز های لازم را انجام دهد تا همراه با استفاده از ظرفیتهای میراث فرهنگی و گردشگری در بم مسائل مردم حل گردد.

ضرغامی بعلاوه با اشاره به شرایط کنونی ارگ بم گفت: بازسازی این ارگ تاریخی بعد از زلزله بسیار حرفه ای و با کیفیت صورت گرفته که به واقع الگویی در سطح جهانی است و نشان می دهد این اولویت در سطح کشور نسبت به این منطقه وجود دارد.

منبع: همگردی

به "برای ارگ بم و سایر بناهای تاریخی این شهرستان اعتبار ویژه ای را در نظر می گیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای ارگ بم و سایر بناهای تاریخی این شهرستان اعتبار ویژه ای را در نظر می گیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید