برای درمان جوش صورت در پوست های خشک چه باید کرد؟

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، جوش صورت معمولا در پوست های چرب به وجود می آید، اما پوست های خشک هم ممکن است به این مشکل دچار شوند. همزمانی این دو مشکل پوستی در کنار یکدیگر می تواند شرایط دشواری را به وجود بیاورد؛ چراکه بعضی از محصولات و درمان های آکنه می توانند خشکی پوست را بدتر نمایند. در این مطلب نحوه درمان جوش صورت در پوست های خشک و نکات مهمی که در درمان آکنه و جوش در پوست های خشک باید رعایت کنید را برایتان شرح خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

برای درمان جوش صورت در پوست های خشک چه باید کرد؟

آکنه معمولا در پوست های چرب به وجود می آید؛ در این نوع پوست ها غدد چربی بیش از حد سبوم فراوری می نمایند. سبوم یک نوع روغن طبیعی است که به وسیله غدد چربی زیر پوست ترشح شده و پوست را نرم و محافظت می نماید. ترشح بیش از حد سبوم می تواند منجر به مسدود شدن منافذ و آکنه گردد. هر چند سبوم اضافی، یکی از رایج ترین دلیل های بروز جوش صورت و آکنه است، اما با این وجود بسته شدن منافذ پوستی و جوش صورت به دلایل دیگری غیر از سبوم هم می توانند رخ دهند و بنابراین پوست های خشک هم می توانند دچار آکنه شوند.

در بسیاری از موارد، استفاده از محصولات مراقبت از پوست نامناسب و لوازم آرایشی تحریک نماینده می تواند باعث بسته شدن منافذ و بروز جوش صورت در پوست های خشک و حساس گردد. پوست های حساس بیشتر به محصولات مراقبت از پوست خشن واکنش منفی نشان می دهند.

بعضی از محصولات مراقبت از پوست ترکیبات سنگینی دارند؛ به خصوص لوسیون ها، مرطوب نماینده ها و کرم های ضدآفتابی که مبتنی بر روغن و حاوی چربی هستند. کسانی که پوست خشک دارند معمولا برای درمان حل مشکل خشکی پوست شان سراغ این نوع از محصولات می روند و این محصولات می توانند پس از مصرف روی پوست به جای مانده و باعث بسته شدن منافذ پوستی و در نتیجه بروز جوش صورت شوند.

برای این که از جوش صورت جلوگیری کنید، محصولات بدون چربی و غیرکومدوژنیک را پیدا کنید. بعلاوه توجه داشته باشید که محصولات حاوی الکل، رنگ ها و عطرها ممکن است برای بعضی افراد تحریک نماینده باشند.

درمان جوش صورت برای پوست های خشک

برای درمان جوش صورت در پوست های خشک باید از محصولاتی بهره ببرید که رطوبت کافی برای پوست تان را به خوبی تامین نمایند و از سوی دیگر سبب بروز جوش صورت نشوند.

  • از یک پاک نماینده ملایم برای از بین بردن آلودگی، چربی و باکتری ها بهره ببرید. یک محصول ملایم می تواند منافذ شما را بدون خشک کردن بیش از حد پوست تمیز کند. برترین محصولات شست وشوی صورت برای پوست جوش دار و خشک، آن دسته از محصولاتی هستند که مخصوص پوست های خشک و حساس فراوری شده اند؛ یعنی در واقع غیرکومدون زا، بدون رنگ، بدون عطر و آبرسان هستند. این نوع محصولات اغلب دارای موادی مانند گلیسیرین و اسیدهای هیالورونیک هستند.
  • بلافاصله پس از پاکسازی و شست وشوی پوست، از یک مرطوب نماینده بدون چربی و غیرکومدوژنیک بهره ببرید.
  • پس از آرایش حتما پوستتان را با یک پاک نماینده آرایش به خوبی تمیز کنید تا مواد آرایشی روی پوست نمانند و باعث بسته شدن منافذ صورت نشوند.
  • فقط یک بار در روز صورت خود را بشویید. هرچند شست وشو به حذف مواد محرک از پوست شما یاری می نماید، اما شست وشوی بیش از حد می تواند رطوبت پوست را از بین ببرد.
  • از لایه برداری بپرهیزید. لایه برداری می تواند خشکی پوست را بیشتر نموده و بعلاوه پوست را تحریک کند. از محصولات مراقبت از پوست حاوی آلفا هیدروکسی اسید خودداری کنید، چراکه می تواند چربی طبیعی پوست شما را از بین ببرد.
  • در مصرف محصولات مراقبت از آکنه ای احتیاط کنید. این محصولا معمولاً فراوری چربی پوست را کاهش می دهند که می تواند خشکی را بدتر کند. ترکیبات موثر آکنه که اثر خشکی دارند عبارت اند از بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک.
  • رتینوئیدها می توانند درمان بسیار موثری برای آکنه باشند. اگر از رتینوئیدی مانند آداپالن (Differin) یا ترتینوئین (Retin-A) استفاده می کنید، استفاده از بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک را کاهش دهید و استفاده از رتینوئید را به حداکثر برسانید.
  • قبل از استفاده از داروی بر طرف نماینده آکنه، می توانید با استفاده از یک مرطوب نماینده بدون چربی روی پوست تمیز، خشکی پوست را کاهش دهید. مرطوب نماینده به عنوان یک سد محافظ برای کاهش اثر خشک شدن پوست عمل می نماید؛ بعلاوه رطوبت به رفع شدن جای جوش هم یاری می نماید.
  • محصولات درمان نماینده جوش را تنها روی محل جوش بزنید و از مالیدن این مواد به تمام صورت خودداری کنید. استفاده از محصولات رفع نماینده جوش برای تمامی صورت می تواند باعث خشکی بیشتر پوست صورت شما گردد.
  • با دوز کمتری از داروهای آکنه آغاز کنید و به تدریج دوز درمانی را افزایش دهید. این فرآیند در عین حال که می تواند آکنه را درمان کند می تواند خشکی را به حداقل برساند.

مراقبت های خانگی برا کنترل جوش و خشکی پوست

در کنار انتخاب محصولات مراقبت از پوست مناسب، چند مراقبت خانگی وجود دارد که می تواند به بهبود پوست خشک و آکنه یاری کند.

  • به مقدار آب بنوشید. اولین قدم برای آبرسانی به پوست خشک، نوشیدن حداقل 10 لیوان به صورت روزانه است؛ این اندازه با توجه به مقدار فعالیت شما ممکن است متغیر (بیشتر) باشد.
  • پوست خود را به جای آب داغ، با آب ولرم بشویید. شست وشوی پوست با آب داغ ممکن است احساس آرامش را به شما منتقل کند، اما بعلاوه می تواند پوست را خشک نموده و به سطح پوست تان آسیب برساند.
  • به هنگام خشک کردن پوست حوله را روی پوست تان نکشید. به آرامی حوله یا دستمال کاغذی را روی پوست بگذارید و بردارید تا پوست تان خشک گردد. کشیدن حوله روی پوست ممکن است باعث گردد خشکی پوست تان بیشتر شده و با ایجاد تحریک روی سطح پوست دچار حساسیت پوستی شوید.
  • سعی کنید در خانه از دستگاه های بخور بهره ببرید. بخور صورت می تواند خشکی پوست تان را کاهش دهد.
  • مصرف کافئین و الکل، اندازه آب ذخیره شده در پوست ها را به طرز وحشتناکی کاهش می دهند. برای جلوگیری از خشکی یا کم آبی پوست بدن، مصرف کافئین را به حداکثر 2 فنجان در روز محدود کنید.
  • پوست صورتتان را دست کاری نکنید و دائما به آن دست نزنید. این کار می تواند سبب گردد آلودگی دست هایتان به پوست صورتتان انتقال پیدا کند و شرایط آکنه ها را بدتر نموده و یا باعث ایجاد جوش های تازه روی پوست صورت شما گردد.

و در آخر

اگر پوست شما با درمان های خانگی یا داروهای بدون نسخه بهبود پیدا نمی نماید، برای مشاوره در خصوص نحوه درمان آکنه بدون ایجاد خشکی بیشتر در پوست به یک متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص پوست دلیل خشکی را پوست را تشخیص داده و بعلاوه می تواند تشخیص دهد که آیا مشکل پوست شما آکنه است و یا این که به بیماری های پوستی مانند درماتیت، پسوریازیس و یا آکنه روزاسه مبتلا شده اید یا خیر.

با توجه به این که درمان ها و داروهای رفع نماینده آکنه ممکن است خشکی پوست را بیشتر نمایند یکی از نکات کلیدی در درمان جوش صورت در پوست های خشک این است که روی آبرسانی بر روی پوست صورت تان تمرکز کنید. علاوه بر استفاده از محصولات آرایشی و مراقبت از پوست بدون چربی و غیرکومدوژنیک سعی کنید هر چند مدت یک بار از ماسک های ارگانیک تهیه شده از مواد طبیعی مانند آلوئه ورا، خیار، موم زنبور عسل، جوی دوسر و… بهره ببرید.

مواد غذایی غنی شده با انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج برای بافت پوست انسان هم می توانند باعث آبرسانی به پوست خشک بشوند. میوه های آب داری مانند هندوانه می توانند به شما یاری زیادی نمایند. مواد غذایی که دارای اسید های چرب هستند مانند روغن زیتون، ماهی سالمون و آوواکادو هم می توانند برایتان مفید باشند.

کمبود ویتامین A و C هم می تواند باعث خشکی پوست گردد. مواد غذایی را که دارای این ویتامین ها هستند را به رژیم غذایی تان به طور جدی اضافه کنید. اسفناج، کلم بروکلی و سیب زمینی شیرین جزو مواد غذایی سرشار از این ویتامین ها بوده و برای کسانی که پوست خشک دارند بسیار مناسب اند.

منبع:healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "برای درمان جوش صورت در پوست های خشک چه باید کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای درمان جوش صورت در پوست های خشک چه باید کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید