بسیاری از بناهای تاریخی کرمان به آرامی در حال تخریب هستند

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بسیاری از بناهای تاریخی کرمان به آرامی در حال تخریب هستند.

بسیاری از بناهای تاریخی کرمان به آرامی در حال تخریب هستند

سراسر استان کرمان سرشار از مظاهر معماری منحصر بفرد در دوره های مختلف تاریخی است که از بعضی از بناهای این استان از جمله ارگ بم به عنوان بزرگترین بنای خشتی (ثبت جهانی)، خانه حاج آقا علی بزرگترین خانه خشتی جهان و نیز عمارت باغ های ثبت جهانی این استان در چهار گوشه جهان یاد می گردد.

میتوان از بناهای متعددی همانند خانه ارجمند، باغ سالار کلانتر، خانه باغ بیرم آباد، قلعه اردشیر، قلعه دختر، خانه پرداختی، خانه موحدی و خانه تیمور یاد کرد که بخشی از این بناها طی سالهای گذشته در دست بازسازی نهاده شده اما عمدتا به دلیل جور زمانه از بی توجهی به این بناها رو به تخریب رفته اند یا متروکه شده اند.

بناهایی که هرکدام با یک معماری منحصر بفرد تاریخی گویای هنر و معماری بی نظیر معماران دیار کریمان هستند و این روزها به دست بی توجهی سپرده شده اند اما این در حالیست که توجه به هر کدام از این جاذبه های معماری، ظرفیتی برای توسعه این دیار خواهد بود.

علاوه بر تخریب بناهای تاریخی خاص کرمان، سبک و سیاق این معماری این روزها در ساخت و سازها به فراموشی سپرده شده و بناهایی با معماری بیگانه یا بدون تامل و ایده با موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی کرمان ساخته می گردد که دوگانگی بین زیست و فرهنگ دیار کریمان را نشان می دهد و همیشه از این بناها و همانند آپارتمان و برج ها به عنوان وصله ای نچسب و بیگانه با بافت تاریخی شهر کرمان یاد می گردد.

بعلاوه در صورت بازسازی بناها و معماری ایرانی اسلامی استان کرمان هرکدام به تنهایی می توانند الگوی ساخت فضایی مناسب برای سبک زندگی در دل کویر باشند.

در این شرایط انجمن مهندسان معمار استان کرمان که زمان زیادی از شکل گیری آن نمی گذرد در نخستین گام همایشی را طی روزهای گذشته با هدف آسیب شناسی معماری فراموش شده کرمان برگزار کرد که در آن گوشه هایی از راهکارها، مسائل و نقاط قوت و ضعف معماری دیار کریمان آنالیز شد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی معماران استان کرمان گفت: بناهای تاریخی استان کرمان از جمله قلعه دختر و قلعه اردشیر برای هر مقطع تاریخی شناسنامه ای است و کمتر شهری همانند کرمان معماری از تمام دوره های تاریخی در دل خویش دارد.

نیما جهان بین پیرامون اینکه بسیاری از بناهای تاریخی کرمان به آرامی در حال تخریب هستند، اضافه نمود: تخریب و بی توجهی بناهای تاریخی کرمان را به آنجا رسانده که امروز متاسفانه کرمان از این حیث از بسیاری شهرهای کوچک تر عقب افتاده است و مردم کرمان نیز مطالبه بازسازی معماری تاریخی خود و برطرف این فاصله را در معماری دارند.

وی ادامه داد: دستان بخشنده مردم کرمان که در تنگنای سیاه ترین روزهای تاریخ به روی سرزمین مادری گگردده بود، امروز پُر نیست و عرضه ای در حوزه معماری ندارد لذا انجمنی برای پر کردن جای خالی مطالبه کردن، گفتن، شنیدن و ارتباط برقرار کردن پا گرفته که می خواهد اثربخش عمل کند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی معماران استان کرمان گفت: انجمن صنفی معماران در سال 1401 تمامی هم و غم خود را صرف عبور از مراحل پر پیچ و خم اداری کرد و در سرانجام مرداد سال گذشته مجوز رسمی خود را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفت که البته باز پیچ و خم های اداری داشت تا اینکه پس از چند ماه اداره کار مجوز مجمع سالیانه این انجمن را صادر کرد.

وی توضیح داد: با تشکیل دهها جلسه اتاق فکر با دعوت از صاحب نظران و پیشکسوتان به راهکارهای حیات انجمن پرداختیم و در این زمینه 2 کمیسیون حقوقی و فرهنگ، آموزش و ارتباطات تأسیس شد تا کارها به کف بدنه جامعه معماری سپرده گردد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی معماران استان کرمان یادآور شد: از تخریب و داستانهای خانه های تاریخی کرمان که هر کدام روایتگر بخشی از تاریخ این سرزمین هستند که بگذریم بعضی از بناها همانند خانه ارجمند که سبک معماری آن در زمان ساخت در دانشگاه های غربی تدریس میشد، این روزها در گوشه ای به حال خود رها شده و در حال تخریب است.

تمامی ویژگی های معماری خانه ارجمند کرمان از برج معلق در هوا گرفته تا دیوارهای هلالی و درون گرا با حیاط باز هرکدام یادآور زیبایی های نهفته در دل معماری این سرزمین است که این روزها گرد گذر زمان آثار مخربی در گوشه گوشه آنها برجای گذاشته و مسئولان می گویند برای حفاظت از این بنا باید ثبت ملی گردد.

عباس طوفان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان نیز در این خصوص گفت: سازه ارجمند در واقع سازه ای ارجمند بوده و از این ساختمانها در کرمان کم نداریم که آقای اصفهانی آن را طراحی کرد اما در طول سالها اضافاتی به این بنا اضافه شد که هیچ سنخیتی با اصل بنا ندارد.

وی با اشاره به معماری سردر دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: این بنا ثبت ملی شده و به همین منظور میتوان از تخریب آن جلوگیری کرد. لذا باید خانه ارجمند کرمان نیز که از ویژگی های لازم برخوردار است، ثبت ملی گردد.

معمار خانه ارجمند کرمان نیز در این زمینه می گوید: این خانه تاریخی براساس طرح جعبه ای ساخته شده و پیش بینی محوطه ای داشتیم که قسمتی از آن باز است تا شبهای پرستاره کرمان در آن مشاهده گردد.

داریوش بوربور ادامه داد: به جای تانکر آب که اکنون در این بنا وجود دارد، مجسمه ای در این بنا طراحی شده بود و تمامی پنجره ها رو به جنوب و پیشامدگی حساب شده ای دارند به نحوی که در تابستان آفتاب وارد نمی گردد و زمستان ساختمان آفتاب گیر است.

وی توضیح داد: ساختمان سنتی خانه ارجمند کرمان روی چهار پایه فلزی ظریف با آجر سنتی اجرا شد و زیر این برج شیشه و در هوا نهاده شده است.

معمار خانه ارجمند کرمان گفت: نگهداری بدی از ساختمان ارجمند کرمان شده و با وجود تغییرات ایجاد شده، امیدواریم بیرون ساختمان به حالت اولیه خود برگردد؛ میراث فرهنگی راغب است که این ساختمان را به ثبت ملی برساند، زیرا این سازه در تاریخ معاصر کرمان بسیار موثر است و درخواست داریم ثبت گردد تا به اوضاع اولیه خود بازگردد.

وی ابراز داشت: ساختمان خانه ارجمند کرمان حتی پیش از اتمام نیز مورد توجه اساتید جهانی نهاده شد اما وضع موجود آن هیچ شباهتی با زمان اولیه ساخت بنا ندارد؛ جلوه بیرونی و طرح داخلی آن شباهتی با طرح اولیه ندارد، تنها یک پلکان پولادی از المان (نماد) طرح ما در این ساختمان به جای مانده است.

ماندانا کنت، یک معمار کرمانی نیز گفت: ساختمان باید با پویایی تغییر کند اما بهتر است که از معماران کرمانی که در قید حیات هستند برای احیای بناهای تاریخی استفاده گردد.

وی با بیان اینکه کرمان 2 بار بر اثر اتفاقات مختلف در طول تاریخ تخریب و مجددا ساخته شده، تاکید نمود: امیدوارم معماران این استان بتوانند کرمان را حفظ نمایند.

بعلاوه کارشناس نظام معماری کرمان گفت: کرمان آنقدر ظرفیت دارد که می تواند نخستین موزه معماری کشور را تاسیس کند و آثار یگانه خود را در آن به نمایش بگذارد.

افشین اخلاص پور با بیان اینکه نخستین تشکل های معماری ایران در دهه 1320 شکل گرفتند، توضیح داد: دولت قبل پیروز به احیای نظام معماری کشور نشد. لذا انجمن صنفی معماران باید رسانه ای استاندارد تاسیس و تجربه نهادسازی را کامل کند تا از تجربه معماری این استان در ساخت و سازهای فعلی نیز استفاده گردد.

وی ادامه داد: معماری در جهان به عنوان شغل نخست افراد مشخص شده و این رشته در بعضی کشورها 36 رشته دیگر همانند مهندس شکاف هسته ای را در بر می گیرد.

این کارشناس معماری اضافه نمود: کرمان به 500 معمار دارای پروانه احتیاج دارد اما متاسفانه تعداد مدارس و دانش آموختگان معماری ما محدود شده است. لذا قانونگذار به نحوی مکلف گردد این گروه در شاخه های تخصصی فعالیت نمایند، ضمن آنکه طرح های ملی و محلی بایستی مکلف به رعایت استانداردهای محلی شوند.

وی با اشاره به ضرورت مطالبه گری انجمن معماران در نظام معماری اعلام کرد: تدوین استانداردهای محلی و کدنویسی حوزه معماری با وجود ظرفیتهای کرمان می تواند برای نخستین بار در این استان اتفاق بیفتد.

منبع: همگردی

به "بسیاری از بناهای تاریخی کرمان به آرامی در حال تخریب هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسیاری از بناهای تاریخی کرمان به آرامی در حال تخریب هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید