در سفر به چابهار چه بایدها و نبایدهایی را رعایت کنیم

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، سفر به چابهار می تواند یکی از چالش برانگیزترین و به یاد ماندنی ترین سفرهایی باشد که می توانید تجربه کنید. بندر چابهار این روزها به مقصد گردشگری محبوب بسیاری از ایرانیان تبدیل شده است، این بندر تنها بندر اقیانوسی ایران به شمار می رود که در نزدیکی دریای مکران و اقیانوس هند واقع شده است و از طبیعتی بکر و دست نخورده برخوردار است. علاوه بر طبیعت بکر، چابهار دارای جذابیت های بسیاری است که هر گردشگری را می تواند به وجد بیاورد، در صورتی که برنامه سفر به چابهار را در فکر دارید، بهتر است قبل از سفر خود با بعضی از بایدها و نبایدهای سفر در این شهر آشنا شوید تا بتوانید تجربه کامل تری از سفر خود به دست آورید. در ادامه این راهنما قصد داریم در کنار هم با این بندر دیدنی بیشتر آشنا شویم، اگر علاقه مند سفر به بندر چابهار هستید در ادامه همراه خبرنگاران باشید.

در سفر به چابهار چه بایدها و نبایدهایی را رعایت کنیم

برای رزرو سریع و آسان تور چابهار مقرون به صرفه کلیک کنید:

راهنمای سفر به چابهار

اگرچه بندر چابهار در قسمت جنوبی کشور واقع شده است، اما بر خلاف سایر شهرهای جنوبی ایران از جمله اهواز و سیستان و بلوچستان، دارای آب و هوایی معتدل و دلپذیر در همه مواقع سال بوده و همین موضوع سبب شده تا به یک مقصد گردشگری بی نظیر در تمام فصول سال تبدیل گردد. سفر به بندر چابهار در فصل تابستان و بهار می تواند بسیار دل انگیز باشد، چرا که این شهر نسبت به بسیاری از شهرهای ایران در فصل تابستان و بهار دارای آب و هوای خنک تری است، با این حال، طبق تجربه به دست آمده به وسیله گردشگران، برترین زمان سفر به این بندر بهمن ماه و اسفند ماه می باشد.

قطعاً در سفر به بندر چابهار باید از ساحل تماشای و آرام بخش بندر نیز بازدید نمایید، بنابراین اگر علاقه مند هستید این ساحل را در آرام ترین حالت آن تجربه کنید، ماه های خنک تر سال می تواند برترین زمان برای سفر به بندر چابهار به شمار بیاید، با این حال در فصل بهار و تابستان نیز به علت سرسبزی بسیار این منطقه، سفر به بندر چابهار می تواند مجذوب کنندهیت های منحصر به فردی داشته باشد.

باید و نباید های سفر به چابهار

با معرفی بیشتر بندر چابهار به مردم ایران، روز به روز تعداد گردشگرانی که برای سفر به چابهار چمدان خود را می بندد، زیاد شده است. بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند با طبیعت بکر، دست نخورده و مردم مهمان نوازی که دارد، قابلیت بالقوه ای برای تبدیل شدن به یکی از قطب های گردشگری جنوب ایران دارد. برای سفر به این منطقه باید همچون یک طبیعت گرد باشید، حتی اگر به همراه خانواده سفر می کنید. در این مطلب و در مجله وبلاگ ساعت ورزشی به باید و نباید هایی که برای سفر به چابهار مهم می باشد می پردازیم.

برترین فصل سفر به چابهار

همانطور که از نام بندر چابهار می توان حدس زد، این بندر در تمام طول سال آب و هوای عالی و دلپذیری دارد. چابهار از کلمه چهار بهار می آید که نشان دهنده آب و هوای مطبوع این شهر ساحلی ایران می باشد. داشتن خنک ترین هوای بندری در تابستان ها و هوای مطبوع بهاری در فصل زمستان، به علت وزش بادهای قطب جنوب اقیانوس هند به سمت این ساحل از مهم ترین خصوصیات بندر چابهار می باشد. یادتان باشد که به هرحال به عنوان یک شهر ساحلی در جنوب شهری گرم به شمار میرود منتها گرمای آن بسیار مطلوب و همراه با وزش بادهای خنک از سمت ساحل می باشد. بنابراین اگر قصد سفر به چابهار را دارید، از بابت آب و هوا محدودیت زمانی ندارید.

اگر از شلوغی تعطیلات رسمی فراری هستید یا در پی عکاسی از چشم انداز ها بکر این منطقه می گشت، برنامه سفر به چابهار را در روزهای عادی و غیر تعطیل بریزید، تا با موج بزرگ جمعیت در ساحل آن روبرو نشوید.

جاذبه های تماشای چابهار

پس از انتخاب یک محل اقامت مناسب، بهتر است آغاز به گشت و گذار و بازدید از منطقه ها تماشای اطراف نمایید. بندر چابهار یکی از بنادر ایران است که از موقعیت تجاری و سیاسی ویژه ای برخوردار است و بعلاوه دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیاری می باشد که هر گردشگری را به وجود می آورد. قلعه پرتغالی ها از جمله تماشای ترین بخش های این شهر است که باید از آن بازدید کنید، بعلاوه در سفر به بندر چابهار بازدید از کوه های مینیاتوری، مسجد جامع دزک و تالاب صورتی را اصلاً نباید از دست دهید. موزه محلی چابهار نیز از جمله مکان هایی است که بازدید از آن باعث می گردد تا با فرهنگ بومی و سنتی مردمان این شهر بیشتر آشنا شوید. غارهای بان مسیتی، کوه گل افشان، درخت مکر زن، منطقه حفاظت شده گاندو و خلیج گواتر از دیگر تماشای های این منطقه هستند که پیشنهاد می کنیم بازدید از آن ها را از دست ندهید.

همان طور که اشاره نمودیم، کوه های مینیاتوری که به آن ها کوه های مریخی نیز گفته می گردد یکی از پرطرفدارترین جاذبه گردشگری این شهر هستند که در 40 الی 50 کیلومتری چابهار واقع شده اند. این کوه ها در سمت چپ جاده بندر گواتر واقع شده اند و چشم انداز ای عجیب و تماشای را به نمایش می گذارند. از بایدها و نبایدهای چابهار می توان به این موضوع اشاره نمود که در سفر به بندر چابهار نباید بازدید از کوه های مینیاتوری را از دست بدهید، با این حال نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که سعی کنید تنها برای بازدید و یا کمپینگ به این کوه ها نروید، چرا که این منطقه بسیار گسترده بوده و خطرات بسیاری ممکن است شما را تهدید کند.

بعلاوه حتماً با خود چند بطری آب و اغذیه به همراه داشته باشید، چرا که در این محیط آب و گیاهی پیدا نخواهید کرد و بعلاوه اگر به جهتیابی آشنایی نداشته باشید ممکن است با مشکلاتی رو به رو شوید.

کوه های مینیاتوری

کوه های مینیاتوری یا کوه های مریخی در فاصله حدود 40 تا 50 کیلومتری شهرستان چابهار زمانی که به سمت بندر گواتر می روید، در سمت چپ جاده خودنمایی می نمایند. به علت شکل این کوه ها که چشم انداز های عجیب را در مقابل دریا بوجود آورده اند، این نام را بر روی آن ها گذاشته شده است. اگر به درون آن ها پا بگذارید، به علت شکلشان و رنگ خاکی که دارند، حس می کنید که بر روی مریخ پا گذاشته اید. این کوه ها به دلایل صفحات تکتونیکی پوسته عمان و مکران و فرسایش های آبی و بادی شکل گرفته و قابلیت تبدیل شدن به یک ژئوپارک را دارد.

از باید های تماشا این جاذبه، رفتن به بالای نقطه ای مرتفع در بین کوه هاست تا بتوانید دید بهتر و زیباتری از منطقه داشته باشید یا داشتن یک دوربین هلی شات می تواند به شما برای بهتر تماشا عظمت این کوه ها یاری کند. هر چند مشاهده آن ها از روی زمین مسطح نیز خالی از لطف نیست.این جاذبه برای اختر شناسان و عکاسان نجوم یک منطقه بالقوه به شمار می آید. پس یکی از بایدهای این جاذبه اقامت در مجتمع تفریحی کنار آن یا کمپینگ در دل این طبیعت بکر و مشاهده آسمان شب آن می باشد.

نبایدهای این جاذبه

اگر به فکر کمپینگ در میان کوه های مینیاتوری هستید، هیچ گاه به تنهایی این کار را نکنید و همواره سعی کنید که در نزدیکی مجتمع تفریحی اقامتی آن باشید. برای ورود به این منطقه حتماً بطری آب به همراه داشته باشید. در این کوه ها هیچ آب و گیاهی یافت نمی گردد و اگر کوهنوردی با تمام تجهیزات جهتیابی نیستید، هیچ موقع تنها و بدون راهنما به درون این کوه ها پا نگذارید.

تالاب لیپار یا تالاب صورتی

تالاب لیپار یا تالاب صورتی یکی از مجذوب کننده ترین جاذبه های گردشگری ایران است که در سفر به چابهار حتماً پیشنهاد می دهیم از آن تماشا کنید، برای آن که بتوانید به این تالاب دسترسی پیدا کنید باید تا 15 کیلومتری شرقی این شهر و نزدیکی روستای زمین رانندگی نمایید. این تالاب در ماه های خرداد تا آذر ماه بیشتر از هر زمان دیگری به رنگ صورتی در می آید. از طرفی برای مشاهده جزر و مد قرمز رنگ و تماشایی این منطقه می توانید ماه های بهمن، مهر، اسفند، فروردین و شهریور را برای سفر به بندر چابهار انتخاب کنید.

نباید های این منطقه

در هنگام بازگشت از این منطقه هیچ زباله ای را در آن به جا نگذارید. در آب های این تالاب به هیچ عنوان شنا نکنید و یادتان باشد به علت وجود پرندگان مهاجر سر و صدای تکنولوژی را وارد این محیط نکنید تا آرامش آن را حفظ نموده و از طبیعت بکر و بازی رنگ های آن لذت ببرید.

مسجد جامع دزک

مسجد جامع دزک یکی از بناهای چابهار است که انعکاسی از معماری بومی و اقلیمی می باشد، برای دسترسی به این بنا باید قبل از رسیدن به چابهار، بعد از این که به ایرانشهر رسیدید به سمت سروان برانید. این مسجد در نزدیکی روستای دزک واقع شده است و بنابراین در جهت بازدید از آن می توانید سری به روستای نیز بزنید.

نباید های این منطقه

سعی کنید که حتما با مردم محلی این منطقه ارتباط برقرار نموده و از راهنماهای محلی برای گشت و گذار در اطراف شهر یاری بخواهید. به هیچ عنوان به منطقه مرزی نزدیک نشوید و برای اقامت در این منطقه به هیچ عنوان به فکر کمپینگ نیفتید.

بندر گواتر

بندر گواتر منطقه ای بین کوه های مینیاتوری و جنگل های حرا است که زیبایی بی نظیری را به نمایش می گذارد. این بندر در یک منطقه حفاظت شده واقع شده است و قایق های مردم محلی به همراه لنج و مرغان دریایی زیبا، چشم انداز ای تماشای را به تصویر می کشد. یکی از مجذوب کنندهیت های این منطقه، تورهای ماهیگیری است که برگزار می شوند و ماهیگیران حرفه ای به شما آموزش خواهند داد که چگونه ماهی بگیری و لذت ببرید.

نبایدهای بندر گواتر

در مواقع شرجه یا طوفانی به هیچ عنوان به درون دریا پا نگذارید و یا به مردم محلی برای این منظور اصرار نکنید.

در سفر به چابهار چه غذایی باید بخوریم؟

اقامت در هتل ها و اقامتگاه های بوم گردی این فرصت را برای گردشگران فراهم می آورد تا بتوانند هم با غذاهای بومی این منطقه در رستوران ها و غذاخوری های مختلف آشنا شوند و هم آن ها را میل نمایند. سعی کنید قبل از انتخاب غذا راجع به برترین و معروف ترین غذای رستورانی که به آن مراجعه نموده اید بپرسید و سپس با توجه به این موضوع وعده غذایی خود را سفارش دهید. چابهار دارای غذاهای سنتی متعددی است و شما می توانید برای هر وعده غذایی در چند روز اقامت خود غذاهای جدیدی را تجربه نمایید. در نظر داشته باشید که غذاهای چابهار بیشتر طعم و مزه ای مانند غذاهای هندی و یا پاکستانی دارند، اما از ادویه و فلفل کمتری در این غذاها استفاده می گردد.

در اغلب غذاهای چابهار ادویه، گوشت و برنج وجود دارد و از جمله غذاهای پرطرفداری که می توانید در سفر به چابهار امتحان کنید عشامل بریانی گوشت یا مرغ، تنورچه، تخلان، کراهی مرغ و تباهگ می باشند. خیلی از چابهاری ها عاشق ماهی هستند و از همین رو غذاهایی با ماهی در این شهر بسیار پیدا می گردد. خرما نیز یکی از مواد غذایی رایج و محبوب در چابهار است که به روش های مختلفی در انواع غذاهای این شهر به کار برده می گردد.

سفر به چابهار و اقامت در هتل های این شهر

هتل 5 ستاره لیپار می تواند یکی از برترین هتل ها برای اقامت در چابهار به شمار بیاید، این هتل لوکس در مجاورت دریای عمان واقع شده است و یکی از شناخته شده ترین هتل های این شهر به شمار می آید. اتاق هایی که در هتل 5 ستاره لیپار برای رزرو در اختیار مهمانان قرار داده می شوند، همگی دارای چشم اندازی زیبا از دریای آبی جنوب هستند و امکانات رفاهی بسیاری را در اختیار مهمانان قرار می دهند. این هتل در نزدیکی مراکز خرید معروف چابهار واقع شده است که یکی از مزیت های اقامت در آن به شمار میرود.

از دیگر هتل هایی که می توانید در سفر به بندر چابهار اقامتی به یاد ماندنی را در آن تجربه کنید، هتل 4 ستاره شاهان است که از جمله هتل های خوب و با کیفیت این شهر به شمار می آید. مزیت اصلی این هتل محل قرار گیری آن در نزدیکی ساحل و جاذبه های دیگر شهر است و امکاناتی نظیر پارکینگ را در اختیار مهمانان خود قرار می دهد. علاوه بر هتل های با کیفیت چابهار شما می توانید در سفر به چابهار اقامتی رویایی را در اقامتگاه های بومی این منطقه نیز تجربه نمایید. این اقامتگاه ها معمولاً دارای بافتی سنتی به همراه دکوراسیونی بومی با المان های ایرانی و طبیعی می باشند که می تواند سفر شما را بسیار منحصر به فرد نماید.

سوغات چابهار چیست؟

در سفر به بندر چابهار خرید سوغات را از یاد نبرید، چرا که در این شهر دست سازه های بومی و محلی بسیاری را می توانید پیدا کنید که به صورت منحصر به فردی ساخته شده اند و می توانند یادگاری های ارزشمندی هم برای شما و هم برای عزیزانتان به شمار آیند. از جمله محبوب ترین سوغاتی های چابهار که گردشگران بسیاری علاقه مند به آن ها هستند می توان به زری دوزی، معرق صدف، گلیم بافی، وسایل تزئینی با صدف، سنگ های قیمتی تراش داده شده، سکه دوزی و سوزن دوزی اشاره نمود که حتی انتخاب خوبی برای هدیه دادن به دیگران نیز به شمار می آیند.

  • جاذبه های گردشگری چابهار کجا هستند؟

از جمله تماشای های چابهار عبارت اند از :

  • بندر گواتر
  • کوه های مریخی
  • تالاب لیپار
  • کوه گِل افشان
  • منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات
  • ساحل صخره ای چابهار
  • روستای درک
  • روستای شیرگواز
  • موزه محلی چابهار
  • محبوب ترین سوغاتی های چابهار کدم اند؟

از محبوب ترین سوغاتی های چابهار می توان به زری دوزی، معرق صدف، گلیم بافی، وسایل تزئینی با صدف، سنگ های قیمتی تراش داده شده، سکه دوزی و سوزن دوزی اشاره نمود

  • غذاهای معروف چابهار کدم اند؟

پرطرفدارترین غذاهای چابهار عبارت اند از :

  • بت ماش
  • تخلان
  • تنورچه
  • پلو زعفرانی
  • کراهی میگو
  • تنورچه

نتیجه گیری

بندر چابهار امروزه به یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین مقاصد تماشای و گردشگری در این تبدیل شده است. هتل ها و اقامتگاه های بسیار با کیفیتی در این منطقه واقع شده اند که همه ساله از گردشگران ایرانی و خارجی پذیرایی می نمایند. اگر علاقه مند به چابهار و طبیعت بی نظیر و بکر این منطقه هستید، پیشنهاد می دهیم قبل از اقدام به سفر با انواع اقامتگاه ها و یا مراکز تماشای این شهر آشنا شوید و با اطلاعات کامل سفر خود را سپری کنید. برای این کار می توانید اطلاعات مورد احتیاج خود را از سایت وبلاگ ساعت ورزشی به دست آورید و سفری دل پذیر را تجربه نمایید.

منبع: الی گشت

به "در سفر به چابهار چه بایدها و نبایدهایی را رعایت کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سفر به چابهار چه بایدها و نبایدهایی را رعایت کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید