آشنایی با بهترین و معروف ترین پارک های تهران

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، تراکم جمعیت در مناطق مسکونی تهران بسیار بالاست، اما با این حال نزدیک به 40 هکتار از مساحت تهران را فضای سبز، بوستان ها و پارک ها تشکیل داده اند .

آشنایی با بهترین و معروف ترین پارک های تهران

معرفی کامل پارک های تهران

تهران شهری شلوغ با رتبه بالا در میزان آلودگی هوا و گرد و غبار، به عنوان یک پایتخت تجاری و صنعتی شناخته می شود.

اگر بهترین پارک های تهران را بشناسید، متوجه می شوید این شهر خاکستری برخلاف تمام گفته ها، زیبا است.

تهران کلان شهری عظیم است و به عنوان پایتخت ایران محل مهمی برای تصمیمات سیاسی و اتفاقات مهم کشوری است، اما هیچ کدام از این موارد مانع این نمی شود تا تهران شهری زیبا نباشد.

وجود پارک های متنوع که با هدف های مختلف در سراسر تهران احداث شده اند نشان می دهد می توان بخش هایی از این شهر آلوده و خاکستری را جور دیگری دوست داشت.

علاوه بر پارک های جنگلی وسیع در سطح تهران، در طی دهه های مختلف شهرداری تهران پارک های بسکمک با هدف آموزش، ورزش و سرگرمی ایجاد کرده است.

همین امر باعث شده تا خانواده ها اوقات فراغت خود را به شیوه ای دیگر بگذرانند و از زیبایی های تهران لذت ببرند. بهترین پارک های تهران در شب کمک کرده اند تا زندگی در طول شب نیز در شهر تهران جریان داشته باشد.

پارک های تهران مجموعه ای از فضای سبز و بوستان هایی هستند که توسط شهرداری ایجاد شده اند. در کنار این پارک ها، بوستان های جنگلی با مساحت های بیشتر نیز دیده می شوند.

پارک های جنگلی تهران به دو دسته پارک های جنگلی طبیعی و پارک های جنگلی دست کاشت تقسیم می شوند.

پارک های جنگلی که به صورت طبیعی ایجاد شده اند از پوشش های مختلفی برخوردارند و شهرداری تنها به مرتب کردن درخت ها و راستاسازی در میان آن ها پرداخته است.

پارک های جنگلی دست کاشت اغلب با درختان زالزالک، گوجه وحشی، زرشک، انجیر، بادام کوهی، سنجد و سماق پوشیده شده اند.

این پارک های جنگلی در اغلب فصول سال سرسبز هستند و به عنوان بهترین پارک های تهران برای پیک نیک و پیاده روی شناخته می شوند.

لیست بهترین پارک های تهران

در زمان های قدیم بخش زیادی از تهران به فضای سبز اختصاص داشت. در بخش های شمالی تهران باغ ها و مراتع زیادی وجود داشت.

پیش از انقلاب مساحت پارک های تهران چیزی در حدود 3 هکتار برآورد می شد. در سه دهه اخیر با تلاش شهرداری تعداد پارک های تهران افزایش یافته و به تعداد پارک های تهران اضافه شده است.

عظیم ترین و بهترین پارک های تفریحی تهران در زیر معرفی می شوند:

پارک ملت یکی از بهترین پارک های تهران برای پیک نیک

پارک ملت واقع در منطقه سه تهران مساحتی در حدود 280 هزار متر مربع دارد. این پارک یکی از قدیمی ترین پارک های تهران است و از محبوب ترین پارک ها در منطقه 3 محسوب می شود.

ورودی زیبای این پارک با گل های مختلف گلکاری می شود و زیباسازی این پارک از مهم ترین برنامه های شهرداری تهران است.

در سراسر این پارک مجسمه ها و تندیس های عظیمی قرار گرفته است. از معروف ترین تندیس های پارک ملت مجسمه مادری است که فرزندش را در آغوش گرفته است.

در بخش جنوبی پارک اولین قطار دیزلی ایران روی ریل های قدیمی اش به نمایش گذاشته شده است؛ که در سال 1887 و در زمان حکومت ناصرالدین شاه این قطار مردم تهران را به شاه عبدالعظیم می برده است.

در قسمت غربی یک باغ وحش کوچک وجود دارد که محلی برای تفریح علاقه مندان به حیوانات است. در این بخش می توان با گونه های مختلف جانوری آشنا شد.

پارک ملت یکی از بهترین پارک های تفریحی تهران است و مکانی مناسب برای گشت و گذار خانواده ها به همراه بچه هایشان محسوب می شود.

در چند سال اخیر با احداث سینمای پردیس ملت در مجاورت این پارک، رفت و آمد در پارک ملت بیشتر شده است.

پارک ساعی از بهترین پارک های تهران در پاییز

پارک ساعی واقع در منطقه 6 تهران با مساحتی در حدود 12 هکتار، یکی از پارک های عظیم تهران است. این پارک از بهترین پارک های تهران برای عکاسی است.

درختان بلند پارک ساعی فضایی زیبا در این پارک به وجود آورده اند. در سال 1324 این پارک توسط مهندس کریم ساعی درختکاری شد و پس از آن به نام وی نام گذاری شد. در سال های 42 تا 52 مراحل تکمیلی ساخت این پارک انجام شد و اکنون از بهترین پارک های تهران است.

وجود گونه های مختلف جانوری در این پارک باعث شده تا به یک باغ وحش کوچک تبدیل شود. اهالی منطقه برای پیاده روی و پیک نیک از این پارک استفاده می کنند.

زیبایی این پارک مربوط به پوشش گیاهی متنوع آن است. در قسمت حیات وحش پارک ساعی حیواناتی نظیر طاووس، طوطی، قو، سنجاب، خرگوش، بز و انواع پرندگان زینتی نگهداری می شود.

پارک ساعی دارای 6 ورودی است و در طراحی آن از آب نما، آبشار و جوی های متعدد بهره گرفته شده است. درب اصلی پارک ساعی واقع در خیابان ولیعصر است و در مقابل آن، ایستگاه اتوبوس های بی آر تی واقع شده است.

پارک قیطریه بهترین پارک تهران برای پیاده روی

پارک قیطریه یکی از پارک های محبوب تهران است. بخشی از این محبوبیت مربوط به فرهنگسرای ملل است؛ که در پارک قیطریه واقع شده است.

پارک قیطریه از بهترین پارک های شمال تهران برای پیاده روی است و اهالی محل در راستاهای مخصوص این پارک هر روز به ورزش و پیاده روی مشغول هستند.

در بخشی از پارک قیطریه آلاچیق هایی تعبیه شده است، که اهالی و عموم مردم می توانند در آن جمع شده و اوقات فراغت خود را بگذرانند.

برنامه هایی مانند بازی های دسته جمعی میان اهالی رواج دارد و در بعضی از آلاچیق ها افرادی را می بینید که سرگرم بازی های گروهی هستند. تماشای بازی این افراد یکی از جذاب ترین تفریحات مردم است.

در فصل بهار و پاییز این پارک زیبایی بسکمک دارد و به یکی از بهترین پارک های تهران برای عکاسی تبدیل می شود.

زرد شدن برگ درختان و ریختن برگ های پاییزی در پارک قیطریه منظره زیبایی می سازد که ارزش عکاسی دارد.

یکی دیگر از جذابیت های پارک قیطریه مربوط به بازارچه فرهنگی و هنری فرهنگسرای ملل است. این بازارچه در فصل های گرم و سرد غذاهای محلی، آش و انواع سوپ را سرو می کند و عموم مردم می توانند از دست پخت خانگی نوش جان کنند. پارک قیطریه یکی از بهترین پارک های تهران برای گردش و تفریح به همراه خانواده و دوستان است.

پارک قیطریه سه در اصلی دارد و از کوچه های اطراف در محله قیطریه نیز می توان وارد پارک شد. پارک قیطریه از جنوب به اتوبان صدر و انتهای خیابان قیطریه می رسد.

در بخش شمالی پارک محله فرمانیه و خیابان اندرزگو است؛ که از خیابان های شلوغ برای شب گردی محسوب می شود.

پارک لاله بوستانی قدیمی و خاطره انگیز برای اهالی تهران

پیش از انقلاب نام این پارک بوستان فرح بود، پس از انقلاب نام آن را تغییر دادند و به پارک لاله معروف شد.

در قدیم زمین این پارک برای سوارکاری و فعالیت های نظامی استفاده می شد، کمی بعد به درخواست فرح پهلوی این زمین به پارک تبدیل شد و پارک فرح نام گرفت.

عمده پوشش گیاهی این پارک را درختان چنار، اقاقیا و کاج تشکیل می دهد که باعث سرسبزی و زیبا شدن منطقه 6 تهران شده است.

بیش از 50 سال از احداث این پارک در منطقه 6 می گذرد و هنوز پارک لاله یکی از بهترین پارک های تهران برای پیک نیک است.

در بخش مرکزی این پارک یک حوض و آب نمای عظیم قرار گرفته است که محلی برای جمع شدن دوستان در گروه های سنی مختلف است.

در فصل های گرم سال این بخش از پارک شلوغ تر از باقی قسمت های پارک می شود و به لطف آب نمای داخل حوض هوای بسیار مطبوعی داخل پارک ایجاد می شود.

وجود مجسمه ها، درختان زیبا، جمعیت منحصر به فردی که قرارهای محبت آمیز خود را در پارک می گذارند باعث شده پارک لاله یکی از بهترین پارک های تهران برای عکاسی محسوب شود.

نزدیک بودن به دانشگاه هنر هم باعث شده است بیشتر دانشجویان رشته های معماری، عکاسی و نقاشی به پارک لاله علاقه مند شوند و اوقات خود را در این پارک بگذرانند.

در این پارک مانند پارک ملت تندیس ها و مجسمه های زیادی قرار گرفته است که از معروف ترین این تندیس ها، مجسمه ابوریحان بیرونی و خیام است.

این پارک قدیمی دارای یک بازارچه خیریه است که افراد زیادی در آن آثار هنری، خوراکی و اجناس دیگری می فروشند.

پارک شهر قدیمی ترین پارک تهران

پارک شهر در منطقه 12 تهران و در خیابان خیام واقع شده است و قدیمی ترین پارک تهران محسوب می شود.

در سال 1339 این پارک تاسیس شد و درون آن موزه صلح تهران، استخر، ورزشگاه و کتابخانه قرار گرفته است. پارک شهر در حدود 250 هزار متر مربع وسعت دارد و نخستین پارک در کلان شهر تهران است.

پس از مدتی پارک شهر بازسازی شد تا معلولان و افرادی که ناتوانی های جسمی دارند نیز بتوانند از این پارک استفاده کنند.

موزه صلح تهران که در بخش میانی پارک قرار گرفته، در سال 1386 راه اندازی شد. این مجموعه که طی سال های متمادی بعد از جنگ ایران و عراق جمع آوری شده است، علاوه بر موضوع جنگ ایران و عراق به معرفی انواع سلاح های شیمیایی می پردازد.

در طول جنگ ایران و عراق یک پناهگاه در این پارک تاسیس شد تا مردم بتوانند از خطرات بمباران در امان باشند.

در حال حاضر آن پناهگاه قدیمی به آکواریوم پارک شهر تبدیل شده و نمایشگاهی از انواع آبزیان آب شیرین است. در این بخش از پارک امکان خرید انواع آکواریوم و ماهی های گوناگون وجود دارد.

در سال 88 نیز بخش دیگری از این پارک به باغ پرندگان اختصاص داده شد که گونه های مختلف پرندگان در آن نگهداری می شود.

پارک شهر یک زمین بازی وسیع برای بچه ها دارد؛ که این پارک را به یکی از بهترین پارک های تهران برای بچه ها تبدیل کرده است.

ورود به پارک شهر از طریق 8 درب ورودی برای عموم امکان پذیر است. به دلیل وجود یک کتابخانه عمومی در داخل پارک، افراد بسکمک در طول روز به این پارک رفت و آمد دارند.

پارک نیاوران یکی از بهترین پارک های تفریحی تهران

پارک نیاوران یکی شمالی ترین پارک های تهران با وسعت 62 هزار متر مربع است. این پارک به نسبت پارک شهر، پارک ملت و پارک های دیگر تهران پارک عظیمی نیست؛ اما این مساله باعث نشده تا از جذابیت های پارک نیاوران کاسته شود.

این پارک به یکی از بهترین پارک های تهران برای ورزش معروف شده است. داشتن زمین والیبال، زمین اسکیت، زمین تنیس، میزهای پینگ پنگ و بسکمک وسایل ورزشی دیگر باعث شده عموم مردم در گروه های مختلف برای ورزش به پارک نیاوران مراجعه کنند.

در سال های اخیر با احداث استخر سرپوشیده و سالن های ورزشی مجزا توسط شهرداری در این پارک افراد بیشتری به پارک نیاوران سر می زنند تا از امکانات مجموعه ورزشی نیاوران استفاده کنند.

در سال 1348 پارک نیاوران بر اساس یک نقشه معماری و مهندسی توسط انگلیسی ها آماده و توسط یک مهندس معمار به نام سردار افخمی ساخته شد.

افراد محلی در تابستان ها و فصل های گرم تر سال در این پارک به پیک نیک می پردازند و از فضای سبز آن لذت می برند.

در محوطه مرکزی پارک نیاوران استخر های عظیمی وجود دارد و نیمکت های فراوان برای نشستن گذاشته شده که بعد از ظهر ها به شلوغ ترین نقطه پارک تبدیل می شود.

در بخش غربی پارک یک مجموعه فرهنگی برای بچه ها و نوجوانان در نظر گرفته شده، که در حال حاضر به آموزش زبان مشغول است.

پارک جمشیدیه زیباترین پارک سنگی تهران

پارک جمشیدیه در کوهپایه های شمالی تهران و در منطقه نیاوران واقع شده است. از داخل پارک جمشیدیه می توان به کوهپایه های کلکچال رسید؛ با پیاده روی کوتاهی می توان از دل شهر به دل کوه رفت و از زیبایی های دامنه کلکچال لذت برد. مساحت پارک جمشیدیه در حدود 10 هکتار است و امتداد آن به دامنه های کلکچال راه دارد.

پارک جمشیدیه مملو از درختان کهنسال و بلند است که در فصل پاییز زیبایی خاصی به پارک می دهند. این پارک از زیباترین پارک های تهران برای عکاسی است.

وجود سنگ های عظیم داخل پارک، راستاهای سنگ فرش شده پارک جمشیدیه را به یکی از بهترین پارک های تهران در پاییز تبدیل کرده است.

این پارک در زمان قدیم از اراضی خاندان دولو بود؛ که یکی از خانواده های قاجار ساکن شمال تهران بودند. نام این پارک نیز از روی نام جمشید دولو که صاحب این اراضی بوده، گرفته شده است. جمشید خان دولو این زمین را به فرح پهلوی بخشید، تا برای مردم پارک و فضای سبز عمومی آماده کند.

پارک آب و آتش یکی از بهترین پارک های تهران در شب

پارک حضرت ابراهیم که در میان مردم به پارک آب و آتش معروف شده، از جدید ترین پارک های تهران است. به علت وجود فودکورت راه چوبی در میان این پارک و همچنین مجاورت آن با پل طبیعت یکی از پر رفت و آمدترین پارک های تهران در شب شده است.

با ایجاد جلوه های متفاوتی در این پارک سعی شده تا جذابیت های جدیدی به شهر تهران در راستای اهداف گردشگری اضافه شود.

در بخشی از این پارک آب نماها و شعله های آتش قرار گرفته و به همین دلیل این پارک با نام آب و آتش در میان مردم معروف شده است.

علاوه بر فواره های آب و آتش، آمفی تئاتر و راستا مخصوص دوچرخه سواری پارک آب و آتش از جاذبه های گردشگری این پارک محسوب می شود و گردشگران از شهرها و کشورهای مختلف را به سوی خود جلب می کند.

این پارک یکی از مکان های دوست داشتنی برای بچه ها است. آب بازی میان فواره هایی که روی زمین قرار گرفته است در فصل های گرم سال از بازی های محبوب بچه ها است.

علاوه بر این، زمین اسکیت حرفه ای که در این پارک وجود دارد نه تنها بچه ها بلکه جوانان در سنین بالاتر را به خود جلب کرده است.

پارک های جنگلی تهران را بشناسید

همان طور که گفته شد تهران فضای سبز زیادی دارد که تنوع پوشش های گیاهی مختلف آن ها باعث جذابیت شهر شده است.

علاوه بر پارک های احداث شده توسط شهرداری از زمان قدیم تا کنون، بخشی از فضای سبز تهران را پارک های جنگلی تشکیل می دهند.

پارک های جنگلی تهران شامل پارک های زیر است:

  1. پارک جنگلی لویزان
  2. پارک جنگلی سرخه حصار
  3. پارک جنگلی چیتگر
  4. پارک جنگلی پردیسان

این پارک های جنگلی مساحت وسیعی از تهران را به خود اختصاص داده اند و در واقع به شش های تهران برای نفس کشیدن معروف شده اند.

پارک جنگلی لویزان عظیمترین پارک تهران

پارک جنگلی لویزان واقع در شمال شرق تهران و با وسعتی در حدود 1100 هکتار، عظیمترین پارک تهران است. ارتفاع این پارک کمی بیشتر از سطح شهر تهران است؛ به همین علت هنگام پیاده روی در این پارک تهران زیر پای شما خواهد بود.

گونه های مختلف گیاهی در این پارک وجود دارد که عمده این درختان را درخت های چنار، افرا و اقاقیا تشکیل می دهد.

این پارک در ابتدا جزو فضاهای سبز طبیعی در تهران بود، به مرور زمان و با فعالیت های شهرداری به پارک جنگلی لویزان تبدیل شد و وسعت آن به هزار و صد هکتار رسید.

در ابتدا پارک جنگلی لویزان بخشی از کوهپایه های اطراف تهران بود و به صورت دستی به درختان آن اضافه می شد، تا از فرایند برج سازی در ناحیه شرق تهران جلوگیری شود. در حال حاضر این پارک به یکی از مکان های گردشگری تهران تبدیل شده و عظیمترین پارک تهران است.

این پارک از مکان های مناسب برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت خانواده هاست و به عنوان یکی از بهترین پارک های تهران در شب شناخته می شود.

اگر هنگام شب به این پارک مراجعه کنید می توانید نمای زیبایی از تهران را ببینید. پارک جنگلی لویزان به عنوان یکی از بهترین پارک های شرق تهران میان اهالی ساکن آن منطقه شناخته می شود و از مکان های مهمی است که اوقات فراغت خانواده ها در آن سپری می شود.

منبع: مجله دلگرم

به "آشنایی با بهترین و معروف ترین پارک های تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با بهترین و معروف ترین پارک های تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید