تشکیل دولت جدید در لبنان بدون حمایت حزب الله ممکن نیست

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، خبرنگاران، گروه بین الملل- رویا فریدونی: لبنان از 24 مهر در واکنش به اوضاع معیشتی و مالی و اعمال مالیات بر بعضی از خدمات دولتی، به عرصه برگزاری تظاهرات مردمی تبدیل شده است. معترضان خواستار اصلاحات جدی و برکناری مسئولان فاسد و فاقد صلاحیت هستند.

تشکیل دولت جدید در لبنان بدون حمایت حزب الله ممکن نیست

سعد حریری نخست وزیر لبنان در ادامه اعتراضات مردم در نهایت در 7 آبان از سمت خود کناره گیری کرد. اما با وجود این معترضان مطالبات دیگری از جمله اصلاح سیستم سیاسی کشور و تشکیل دولت مستقل دارند. به همین دلیل مقامات سیاسی لبنان در کوشش برای تشکیل یک دولت جدید هستند اما راه به جایی نبرده اند.

دکتر یاسین آتلی آوغلو کارشناس مسائل خاورمیانه در مصاحبه با وبلاگ ساعت ورزشی ضمن تشریح تحولات اخیر لبنان و زمینه ظهور جنبش اعتراض های اخیر در این کشور، تشکیل دولت جدید بدون حمایت حزب الله را غیرممکن دانست. مشروح مصاحبه در ادامه آمده است.

*ریشه اعتراضات اخیر لبنان چیست و معترضان خواهان چه چیزی هستند؟

اعتراضات لبنان در واقع نتیجه افزایش نارضایتی های اقتصادی و سیاسی مردم است و ریشه در سیاست های ناتوان دولت در حمایت از فقرا و افراد کم درآمد دارد. معترضان خواهان برکناری مسئولان فاسد و خاتمه دادن به فساد هستند.

با این حال، تقاضای معترضان برای برکناری سیاستمداران خواسته ای است که با توجه به شرایط فعلی لبنان، در کوتاه مدت تحقق نمی یابد. به نظر می رسد استعفای دولت فعلی نیز سرشروع فرایند جدید بی ثباتی است. بنابراین اگرچه اعتراضات به دلیل مطالبات موجه شروع شد، اما آنها می توانند به طور فزاینده ای درگیر رقابت های سیاسی و خصومت در کشور شوند.

*آمریکا و عربستان با حمایت از جنبش های اعتراضی در لبنان چه اهدافی را دنبال می نمایند؟

آمریکا و عربستان سعودی کوشش می نمایند اعتراضات را در لبنان به عنوان یک جنبش اجتماعی علیه حزب الله و متحدانش به تصویر بکشند. این کشورها بدون در نظر دریافت مسائل سیاسی و اقتصادی لبنان می خواهند از اعتراضات و درگیری های داخلی در این کشور در راستای منافع خودشان استفاده نمایند.

با افزایش اعتراضات حتی فکر درگیری مسلحانه بین ارتش لبنان و حزب الله را در سر می پرورانند. در صورت بروز چنین درگیری، آنها از ارائه اسلحه و پشتیبانی اقتصادی نیز دریغ نخواهند کرد.

*آیا می توان گفت دخالت های آمریکا در امور داخلی لبنان عامل اصلی عدم تشکیل دولت جدید در این کشور است؟

مداخله آمریکا مطمئناً بر عدم تشکیل دولت در لبنان تأثیر می گذارد. اما این تنها دلیل نیست. لبنان در مقابل مداخلات کشورهای مختلف کشوری ضعیف است که این ضعف بسیار بزرگی به حساب می آید. علاوه براین، سیستم سیاسی فرقه ای نیز نیازمند سازش بین عوامل سیاسی فرقه های مختلف است. سازش و تشکیل دولت تحت تاثیر مداخلات بیرونی کاری سخت و حتی امکان ناپذیر است.

*به نظر شما مواضع نخست وزیر جدید لبنان و دولت آینده این کشور به جبهه مقاومت و حزب الله چگونه خواهد بود؟

باید دید که دولت جدید چه ساختاری دارد. در شرایط سیاسی کنونی تشکیل دولتی بدون حمایت حزب الله غیرممکن است. بنابراین، دولت جدید هماهنگ با حزب الله حرکت خواهد نمود. اما در صورت برگزاری انتخاباتی متفاوت تر از انتخابات پارلمانی گذشته، امکان تشکیل دولتی مخالف حزب الله وجود دارد. البته باید توجه داشت که حتی اگر انتخابات جدیدی هم برگزار گردد هیچ تغییری در توزیع قدرت در مجلس ایجاد نخواهد شد.

*چه راهکارهایی برای عبور لبنان از این بحران وجود دارد به صورتی که هم استقلال این کشور حفظ گردد و هم مردم متضرر نشوند؟

تنها راه چاره مسائل لبنان، تشکیل دولتی مردمی و دموکراتیک است. در لبنان اراده و رهبری که بتواند این تغییر اساسی را ایجاد کند وجود ندارد.

اگرچه مردم لبنان از این سیستم سیاسی موجود و سیاستمدارانی که از این سیستم تغذیه نموده اند به ستوه آمده اند اما تحت تاثیر درگیری های داخلی کار به جایی پیش نخواهند برد.

بنابراین، بحران سیاسی فعلی همانند گذشته موقتا با سازش بازیگران داخلی حل خواهد شد. اما این راه چاره نظم پایدار، صلح و ثبات را برای کشور به ارمغان نخواهد آورد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تشکیل دولت جدید در لبنان بدون حمایت حزب الله ممکن نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل دولت جدید در لبنان بدون حمایت حزب الله ممکن نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید