هشدار نصرالله درباره خلأ قدرت در لبنان، نقشه راه سید مقاومت

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، خبرنگاران، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان روز جمعه گذشته سخنرانی مهمی را انجام داده و طی آن به اعلام مواضع خود درقبال آخرین تحولات لبنان و اعتراضات این کشور پرداخت؛ مواضعی که البته بسیار مورد توجه قرار گرفت.

هشدار نصرالله درباره خلأ قدرت در لبنان، نقشه راه سید مقاومت

درهمین ارتباط، سید حسن نصرالله در سخنرانی روز جمعه خود تأکید کرد: ما از معترضان در لبنان خواستیم که به احزاب اجازه ندهند بر موج اعتراض های مردمی سوار شده و از آن سوء استفاده کنند. اعتراض های اخیر در لبنان باعث شد که مسئولان لبنانی در دولت، اجرای وعده های خود را آغاز کنند. یکی از دستاوردهای مثبت اعتراض ها در لبنان که باید همه از آن صیانت و حفاظت کنند، مسأله اصلاح بودجه در لبنان است که البته مسأله کوچکی نیست، بلکه مسأله بسیار مهمی است.

در واقع، سید حسن نصرالله با این اظهارنظر دقیق خود صراحتا بیان نمود که حزب الله لبنان از مطالبات مآغاز و به حق مردمی در این کشور حمایت به عمل می آورد و حتی در راستا تحقق و برآوردن شدن این خواسته و مطالبات در کنار آن ها می ایستد و از حقشان حمایت می کند. نصرالله با این موضع صریح، شفاف و آشکار خود در واقع، حزب الله را یکی از حامیان اصلی مطالبات مآغاز مردمی معرفی کرد تا بدین ترتیب، نقشه کشورهای بیگانه و در رأس آنها آمریکا و سعودی برای قرار دادن مردم در برابر مقاومت لبنان، نقش بر آب شود.

دبیرکل حزب الله لبنان با اظهارنظر مذکور همچنین در عین حال، بر لزوم حفظ دستاوردهای اعتراضات مردمی که موجب اصلاح بودجه شد، تأکید کرد. این بدان معناست که سید حسن نصرالله هرگونه اقدام خرابکارانه و هرگونه مبادرت ورزیدن به اقدامات خشونت آمیز را عامل اصلی انحراف خواسته های مردمی از راستا خود و تضییع دستاوردهای حاصل شده از رهگذر اعتراضات، می داند. این هشدار دبیرکل حزب الله لبنان در واقع خطاب به معترضانی است که فضا را برای جولان عناصر آشوبگر و اغتشاشگر در کشور ایجاد کردند.

سید حسن نصرالله همچنین در سخنرانی روز جمعه خود گفت: بر اساس اطلاعات و داده هایی که به دست آمده، برخی از احزاب و قدرت های داخلی لبنان به دنبال تخریب تظاهرات هستند. سید حسن نصرالله همچنین از معترضان هر منطقه خواست برای خود سخنگویی انتخاب کرده و به دیدار میشل عون، رئیس جمهور لبنان بروند و تاکید کرد این به معنای تقاضا برای انتها دادن به اعتراضات نیست.

این اظهارات سید مقاومت نیز نشان از آن دارد که برخی احزاب و جریان های سیاسی داخلی در لبنان به وظیفه و مسئولیت خود در قبال تحولات کنونی این کشور عمل نمی کنند و در نقطه مقابل، در راستا تخریب تظاهرات مردمی گام برمی دارند. این هشدار سید حسن نصرالله در واقع مردم و معترضان را هوشیار می سازد تا به منظور عدم انحراف اعتراضات مسالمت آمیز خود، با این دست از احزاب و جریان های سیاسی مقابله کنند و به آن ها اجازه موج سواری بر اعتراضات خود را ندهند.

دبیرکل حزب الله لبنان در جریان سخنرانی روز جمعه خود همچنین به یک مسأله بسیار مهم نیز اشاره کرد که در مقایسه با دیگر مسائل حائز اهمیت بیشتری است. این مسأله، مسأله خلأ قدرت در لبنان است که برخی برای تحقق آن تلاش می کنند. سید حسن نصرالله به خوبی این مسأله را مورد اشاره و بررسی قرار داده است.

درهمین ارتباط، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود در خصوص ایجاد خلأ قدرت در لبنان نیز هشدار داد و گفت: چنین خلأیی می تواند به هرج و مرج در این کشور و فروپاشی منجر شود. ما از کشور در برابر خلأیی که می تواند به هرج و مرج و فروپاشی بیانجامد، حفاظت می کنیم. حزب الله لبنان با استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام موافق نیست.

وی با بیان اینکه ما به دنبال حمایت از کشور در برابر خلأ قدرت هستیم تا منجر به فروپاشی نشود، گفت که حزب الله از فاسدان حمایت نمی کنند و علیه معترضان نیست. نصرالله تاکید کرد: ما با خون، مال و مقاومت سیاسی از کشور و مردم خود دفاع می کنیم. ما به دفاع از لبنان و پرداخت مالیات برای آن علاقه داریم. او گفت که مسدود کردن راه ها در تظاهرات، از ابزارهای مسالمت آمیز است و ما پیش تر دست به این کار زدیم و از این ابزار استفاده کرده ایم.

این بخش از اظهارات سید مقاومت در واقع مهمترین بخش از سخنرانی روز جمعه محسوب می شود. واقعیت آن است که دبیرکل حزب الله لبنان با مطرح کردن این سخنان، همه نگاه ها را به سمت توطئه بزرگی که از خارج برای لبنان تدارک دیده شده است، خیره ساخت. خلأ قدرت دقیقا همان نتیجه ای است که قدرت های بیگانه و در رأس آن ها عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا به دنبال تحقق آن در لبنان هستند. با این حال، سید حسن نصرالله با جلب نگاه ها به سمت این توطئه ها، همگان را نسبت به آن هوشیار ساخت.

درهمین حال، سید حسن نصرالله در بخش دیگری از سخنرانی خود به نحوه تعامل نیروهای امنیتی و ارتش لبنان با معترضان اشاره کرد و گفت که ارتش موظف است از معترضان حمایت کند. او گفت برخی از گروه هاو جریان ها با طرح این ادعا که ارتش لبنان با معترضان درگیر شده، به دنبال فتنه افکنی هستند و این گونه ادعاهای آن ها افترائی بیش نیست.

این اظهارات سید حسن نصرالله به خوبی نشان می دهد که ارتش نیز نقش مهم و مؤثری در جریان اعتراضات اخیر این کشور دارد و این نقش می تواند راستا اعتراضات را به نفع لبنان تغییر دهد. سید مقاومت همچنین ابعاد پنهان تبلیغات بوق های رسانه ای و تبلیغاتی علیه ارتش لبنان را نیز فاش ساخت و به پشت پرده تلاش ها برای خدشه وارد کردن به چهره نیروهای مسلح اشاره کرد تا بدین ترتیب توطئه ها علیه نیروهای مسلح نیز خنثی شوند.

در واقع، می توان گفت که سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله درخصوص تحولات اخیر لبنان و اعتراضات در این کشور به مثابه نقشه راهی بود که سید مقاومت مشخص کرد تا بدین ترتیب، پرده از سلسله تلاش های مذبوحانه داخلی و خارجی برای ضربه زدن به لبنان و مقاومت، کنار برود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "هشدار نصرالله درباره خلأ قدرت در لبنان، نقشه راه سید مقاومت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار نصرالله درباره خلأ قدرت در لبنان، نقشه راه سید مقاومت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید