جاده آپیا؛ جاده ای باستانی و شگفت انگیز در رم

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، ضرب المثلی در زبان انگلیسی وجود دارد که می گوید: همه جاده ها به رم ختم می شوند. که در فارسی با ضرب المثل هر جا بری آسمان همین رنگ است. مترادف خواهد بود. یکی از مشهورترین این جاده ها که به شهر رم ختم می گردد، آپیا آنتیکا Appia Antica یا جاده آپیا رم نام دارد. جاده آپیا Appian Way یا ویا آپیا Via Appia در گذشته جاده ای بسیار مهم و مشهور بشمار می رفت که شهر رم را به شهر بریندیسی Brindisi متصل می کرد. این جاده توسط یکی از کنسول های جمهوری روم به نام آپی وس کلودیوس کایکوس Appius Claudius Caecus در سال 312 پیش از میلاد ساخته شد و به همین دلیل جاده آپیا Via Appia نام گرفت. این جاده در ابتدا بخاطر انتقال وسایل نظامی و جنگی در طول جنگ های سامنیت ها ساخته شد. اگر فیلم مشهور و محبوب اسپارتاکوس را دیده باشید، بخشی از این جاده را نیز که بردگان در آن به صلیب کشیده شده اند در آن دیده اید، زیرا در سال 71 پیش از میلاد، کراسوس شورش بردگان به رهبری اسپارتاکوس را به شدت سرکوب و جاده آپیا رم را با جنازه های به صلیب کشیده شده 5 تا 6 هزار برده علامت گذاری کرد. رومی ها در جاده سازی بسیار با استعداد بودند. این جاده روی چندین لایه سنگریزه و سیمان که حکم پایه آن را داشتند، ساخته شده است. در نهایت، بلوک های سنگ آتشفشانی بسیار مقاوم به عنوان سنگفرش بر کف آن قرار داده شدند و آنقدر به هم چسبیده و منظم بودند که به سختی می شد شکاف بین آنها را تشخیص داد. این جاده طوری ساخته شده که آب روی سطح آن جمع نگردد و در دو طرف آن پیاده رو نیز در نظر گرفته شده است. از آنجایی که دفن کردن مردگان درون شهر ممکن نبود، آرامگاه های زیبا و تاثیرگذاری در امتداد این جاده ساخته شده بودند. امروزه، پیاده روی در میان جاذبه های جاده آپیا همچنان امکان پذیر است. اما، سیمانی که سنگ ها را به یکدیگر متصل می کرده، بسیار افول کرده و سطح جاده به صافی گذشته نیست. با پیاده روی در بین جاذبه های جاده آپیا می توانید به تماشا و تحسین ویرانه های آرامگاه ها، ویلاها و حمام های باستانی و همچنین سیرکی که در پارک منطقه ای این ناحیه واقع شده است، بپردازید. در این نوشتار به معرفی جاده آپیا Appian Way می پردازیم و به شما نشان می دهیم که چگونه می توانید به صورت پیاده، با دوچرخه یا روی اسب در این جاده سفر کنید.

جاده آپیا؛ جاده ای باستانی و شگفت انگیز در رم

سفر در جاده آپیا به صورت پیاده

جاذبه های جاده آپیا به تالار رومی Roman Forum منتهی می شوند. از آنجایی که کیلومترهای اول این جاده مملو از اتومبیل و دارای ترافیک بوده، خیلی برای پیاده روی مناسب نیستند. بنابراین، بهتر است گردش خود را از پورتو دی سن سباستیانو Porta di San Sebastiano که به آن دروازه Porta Appia نیز می گویند یا کلیسای دومینو کو وادیس Church of Domine Quo Vadis شروع کنید. برای رفتن به این نقاط شروع می توانید از اتوبوس های 118 یا 218 که به سمت دروازه یا کلیسا می فرایند، بهره ببرید. نزدیکترین ایستگاه مترو به این نقاط، ایستگاه سیرکس ماکسیموس بوده که در صورت استفاده از آن، می بایست بین 20 تا 30 دقیقه پیاده روی کنید تا به قسمت های کم ترافیک و خلوت تر جاده آپیا Appian Way برسید. از اینجا می توانید تور پیاده روی خود را شروع کنید. حتما یک جفت کفش راحت پیاده روی بپوشید، چرا که راه رفتن روی این جاده سنگفرش خیلی آسان نیست. همچنین، نوشیدنی و خوراکی به اندازه کافی همراه بیاورید، زیرا در امتداد جاذبه های جاده آپیا نقاط متعددی برای خرید وجود ندارند. جاده آپیا Appian Way یک جهت عالی برای دویدن در هنگام صبح یا هنگام غروب و قبل از خوردن شام هست. در طول ماه های تابستان، پیاده روی در این جاده برای کسانی که به فعالیت فیزیکی بالا عادت ندارند، سخت خواهد بود، چرا که در امتداد این جهت، سایه و سایه بان زیادی برای استراحت دیده نمی گردد.

سفر در جاده آپیا با دوچرخه

شما به آسانی می توانید در امتداد جاده آپیا رم دوچرخه سواری کنید و از تماشای مناظرش لذت ببرید. برای این کار می توانید به مرکز اجاره دوچرخه که اکوبایک رنت Eco-Bike Rent نام دارد و دفتر آن در نزدیکی شروع پارک در آدرس Via Appia Antica 58 بوده، مراجعه کنید. در این مرکز انواع دوچرخه از جمله دوچرخه کلاسیک بزرگسالان، دوچرخه بچه ها، دوچرخه های الکتریکی و حتی خودروهای الکتریکی مخصوص زمین گلف ارائه می شوند. هزینه اجاره دوچرخه نیز سه یورو برای هر ساعت یا 15 یورو در روز است.

سفر در جاده آپیا سوار بر اسب

ضرب المثل دیگری در زبان انگلیسی وجود دارد که می گوید: همان کاری را انجام بده که رومی ها انجام می دهند. که معادل آن در زبان فارسی خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو است. اگر می خواهید براساس این ضرب المثل عمل کنید و همان کاری را که رومی ها انجام می دادند انجام دهید، بهتر است سوار بر اسب جاده آپیا رم را بپیمایید. تورهای اسب سواری در این جاده همواره وجود داشته و براساس سلیقه، رده سنی و مهارت های گروه، برنامه های مختلفی برای این سفر لذت بخش ارائه می نمایند. در این تورها، راهنمای تور نیز همراه با شما اسب سواری نموده و در عین حال تاریخچه این جاده و بناهایی که در امتداد آن قرار دارند را شرح می دهد. همچنین، در طول جهت می توانید برای یک پیک نیک خوشایند یا یک ناهار رمانتیک توقف کنید و به خودتان و اسب زیبایتان استراحت دهید.

آرامگاه های موجود در امتداد جهت

در شروع پارک و بعد از بخش های پر ترافیک، آرامگاه پریسیلا Tomb of Priscilla قرار داشته که در قرن اول میلادی برای همسر تیتوس فلاویوس آباسکانتو Titus Flavius Abascanto که یک برده آزاد شده بود، ساخت و در نزدیکی کلیسای دومینو کو وادیس Church of Domine Quo Vadis واقع شده است. کمی پایین تر در جاده، آرامگاه کاسیلیا متلا Tomb of Caecilia Metella واقع شده است که این بنا نیز در قرن اول میلادی ساخته شده و به همسر مارکوس لیسینیوس کراسوس Marcus Licinius Crassus، پسر مارکوس کراسوس Marcus Crassus که به ژولیوس سزار Julius Caesar خدمت می کرد، تعلق دارد. آرامگاه هیلاروس فوسکوس Tomb of Hilarus Fuscusنیز بعد از کیلومتر ششم جاده قرار گرفته و به احتمال زیاد در سال 30 پیش از میلاد مسیح بنا شده است.

سردابه های موجود در جهت

در امتداد جاده آپیا رم سه سردابه اصلی وجود دارند که بازدید از آنها برای عموم آزاد است: سردابه کالیکستوس Catacombs of Callixtus که بخاطر وجود آرامگاه پاپ ها که قرن دوم تا چهارم میلادی در آن دفن شده اند، بیشترین شهرت را دارد، سردابه سن سباستیانو Catacombs of San Sebastiano و سردابه های یهودی وینیا راندانینی Vigna Randanini که همواره با سردابه سن سباستیانو Catacombs of San Sebastiano اشتباه گرفته می گردد، چرا که در نزدیکی هم واقع شده اند.

سیرک ماکسنتیوس

بنای باستانی سیرک ماکسنتیوس Circus of Maxentius مانند سیرک ماکسیموس Circus Maximus یا استادیوم دومیشن Domitian Stadium برای انجام مسابقات مختلف بین مردم روم باستان ساخته شده است. اما، به نظر می رسد هرگز از آن برای این کار استفاده نشد. امروزه می توانید از تماشای باقی مانده ویرانه های برج های سیرک و ویلای ماکسنتیوس Villa Maxentius در مجاورت آن لذت ببرید. در ابتدا یک برج هرمی شکل نیز در مرکز آن وجود داشت که در دوره رنسانس بر سر اینکه با آن چه می توان کرد، کلی مجادله پیش آمد. سپس، پاپ آن موقع دستور داد تا برج هرمی شکل برداشته و در مرکز میدان ناوونا Piazza Navona قرار داده گردد تا تاجی بر فواره وسط میدان که فواره کوآترو فیومی Fontana dei Quattro Fiumi نام دارد، باشد.

منبع: همگردی

به "جاده آپیا؛ جاده ای باستانی و شگفت انگیز در رم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاده آپیا؛ جاده ای باستانی و شگفت انگیز در رم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید