دانوشکودی؛ شهر ارواح در هند که توسط طوفان نابود شد

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، در میانه تنگه پالک Palk Strait که بین هند و سری لانکا واقع شده، جزیره ای باریک به نام پامبان Pamban قرار گرفته است که توسط یک پل راه آهن دو کیلومتری به قدمت صد سال به شبه جزیره هند متصل می شود. شهر دانوشکودی Dhanushkodi در جنوب شرقی جزیره پامبان Pamban در گذشته یک شهر تجاری پر رونق بوده که با وجود بیش از 600 خانه، مدرسه، کلیسا، بیمارستان و یک ایستگاه راه آهن با بخش های دیگر جزیره رقابت می نمود. اما امروزه به یک ویرانه تبدیل شده و آن را شهر ارواح می نامند. برای آشنایی با شهر ارواح دانوشکودی، بهتر است این نوشتار خبرنگاران را بخوانید.

دانوشکودی؛ شهر ارواح در هند که توسط طوفان نابود شد

پل پامبان و شهر دانوشکودی

پل پامبان Pamban که تنها راه اتصالی جزیره پامبان Pamban به سرزمین اصلی هند به شمار می رود، یکی از خطرناک ترین پل های کشور هند محسوب می گردد. بادهای این منطقه آنچنان قدرتمند هستند که قطار ها در هنگام عبور از این پل، سرعت خود را به حداقل می رسانند تا از ریل ها خارج نشوند. طراحی پل نیز در خطرناک و ترسناک بودن آن بی تاثیر نبود. کافیست یک نگاه به این پل بیاندازید تا قلبتان از وحشت لبریز گردد. ریل قطار روی لبه های پل قرار گرفته اند و هیچ گونه گارد ریلی برای محافظت از قطار وجود ندارد. حتی می توانید به آسانی آب دریا را از میان ریل های قطار ببینید. هر ساله ده ها هزار زائر هندو این جهت ده دقیقه ای ترسناک روی پل دریایی را می پیمایند تا به الهه راما Rama ادای احترام نمایند. آنطور که افسانه ها می گویند، الهه راما Rama یک پل شناور سنگی روی دریا به سمت سری لانکا ساخته تا همسرش سیتا Sita را از دست پادشاه شیطانی به نام راوانا Ravana که همسرش را دزدیده بود، نجات دهد.

شهر تجاری مهم بین دو کشور

بیشتر جمعیت جزیره Pamban در دو شهر پامبان Pamban و رامسوارام Rameswaram که در شمال غربی جزیره و نزدیک به سرزمین اصلی هند قرار دارند، زندگی می نمایند. اما نیم قرن پیش، بخش شرقی جزیره که شکلی باریک دارد نیز به همین اندازه جمعیت داشته است. شهر دانوشکودی Dhanushkodi در جنوب شرقی جزیره Pamban در گذشته یک شهر تجاری پر رونق بوده که با وجود بیش از 600 خانه، مدرسه، کلیسا، بیمارستان و یک ایستگاه راه آهن با بخش های دیگر جزیره رقابت می نمود. دانوشکودی Dhanushkodi که با جزیره مانار Mannar Island در سری لانکا تنها 30 کیلومتر فاصله دارد، یک راه ارتباطی بسیار مهم بین دو کشور به شمار می رفته و سرویس های خدماتی قایق های مسافربری آن مسافران و تجار را بین دو کشور جابجا می نمود. اما متاسفانه این شهر در حدود 50 سال پیش، توسط یک طوفان وحشتناک از روی نقشه حذف شد.

موقعیت حساس و آسیب پذیر دانوشکودی

شهر ارواح دانوشکودی Dhanushkodi در موقعیتی بسیار حساس و آسیب پذیر واقع شده است. خلیج بنگال Bay of Bengal در یک طرف و اقیانوس هند در طرف دیگر آن قرار گرفته است؛ بنابراین این جزیره همواره تحت تاثیر طوفان های دائمی و گردبادها و موج های خروشان است.

اتفاقی که شهر را نابود کرد

در شب بیست و دوم دسامبر سال 1964، یک طوفان قدرتمند یکی از قدرتمندترین طوفان هایی که تا آن موقع به سری لانکا و سواحل هند اصابت نموده بود، با سرعت 240 کیلومتر بر ساعت در جزیره پامبان Pamban رخ داد. این طوفان شدید، موج خروشان بزرگی با ارتفاع هفت متر پدید آورد که شهر دانوشکودی Dhanushkodi را به طور کامل نابود کرد و هر گونه بنای موجود در این شهر را فرو ریخت. همچنین، یک قطار با 115 مسافر از ریل خارج شد و تمامی مسافران آن کشته شدند. تنها در شهر دانوشکودی Dhanushkodi حداقل 800 نفر فوت کردند و تعداد زخمی ها و آسیب دیدگان این طوفان به 1800 نفر رسید.

موقعیت امروز دانوشکودی

بعد از این بلای آسمانی، حکومت هند اعلام نمود که این شهر برای زندگی و اقامت مناسب نیست و بازماندگان به شهرهای رامسوارام Rameswaram و سایر نقاط اطراف منتقل شدند. امروزه شهر ارواح دانوشکودی Dhanushkodi یک شهر متروک بوده که ویرانه های زشت در همه جای آن دیده می شوند. در طول سالیان اخیر، بسیاری از ماهیگیران به دانوشکودی Dhanushkodi بازگشته و سعی نموده اند در آن اقامت نمایند. آن ها در خانه های ساخته شده از نی زندگی می نمایند و برای جستجوی آب آشامیدنی در ماسه ها چاه می نمایند. هیچ گونه الکتریسیته یا امکانات رفاهی دیگری در این شهر موجود نیست. حکومت هند کوشش می نماید این ماهیگیران را متقاعد کند زندگی خود را در جای دیگری بسازند، اما این حدود 500 ماهیگیر مصمم هستند به زندگی خود در این شهر ادامه دهند. در سال 2017 یک جاده جدید برای متصل کردن دانوشکودی Dhanushkodi به رامسوارام Rameswaram ساخته و کوشش شد تا این شهر ارواح به یک مقصد گردشگری تبدیل گردد.

منبع: همگردی

به "دانوشکودی؛ شهر ارواح در هند که توسط طوفان نابود شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانوشکودی؛ شهر ارواح در هند که توسط طوفان نابود شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید