زرندی: نقدینگی موجود در جامعه را باید به سمت فراوری راهنمایی کنیم
به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در توسعه صنعت خودرو به وسیله روش های نوین تامین اقتصادی گفت: از اقدامات توسعه ای در صنعت خودرو حمایت می کنیم.
به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ ساعت ورزشی، سعید زرندی در نشست با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، ضمن اشاره به موفقیت های اخیر این شرکت در افزایش فراوری و عرضه محصولات به بازار گفت: صنعت خودروسازی حاصل سیاست گذاری های دوره های مختلف در گذشته است که آثار مثبت و منفی آن قابل مشاهده است.
وی اضافه نمود: سرمایه گذاری در توسعه صنعت خودرو دغدغه جدی است اگر اقدامی در این زمینه صورت نگیرد، شکاف فناوری در این حوزه، روز به روز با شرکت های عظیم دنیای بیشتر می گردد.
زرندی با بیان این که همه توقع دارند که خودروسازان کشور مشابه خودروسازان عظیم دنیا، خدمات ارایه نمایند تاکید نمود: باید دید آیا شرایط فراوری ما در کشور نیز مشابه و مساوی خودروسازان عظیم دنیای است؟
وی توضیح داد: تصمیم گیری و کار در شرایط فعلی سخت تر از هر زمان دیگری است و باید ابتکار عمل هایی در پیش گرفت که شرایط به خوبی مدیریت گردد.
زرندی توجه به حمل و نقل عمومی را از جمله ضروریات مهم و اساسی مردم دانست و با تاکید بر برنامه ریزی حاکمیتی در این زمینه گفت: باید در این بخش برنامه های جدی به اجرا گذاشته گردد.
وی خودروسازی را صنعت مهم کشور خواند و گفت: براساس محاسبات صورت گرفته، بیش از 12 درصد ارزش ستانده کشور، 12 درصد اشتغال و دست کم 15 میلیارد دلار کاهش ارزبری توسط دو خودروساز کشور، اهمیت این صنعت را مضاعف نموده است. از سوی دیگر حساسیتی که مردم روی این صنعت دارند با بخش های دیگر قابل مقایسه نیست.
وی با اشاره به مسائل و موانع در جهت تامین اقتصادی به وسیله بانک ها، بر استفاده از روش های نوین اقتصادی تاکید نمود و گفت: باید مدل های جدیدی تعریف نموده و با ایجاد اعتماد در میان مردم، نقدینگی موجود در جامعه را به سمت فراوری راهنمایی کنیم.
زرندی در ادامه، ثبت رکورد های متعدد فراوری در ایران خودرو را مورد تحسین قرار داد و گفت: در سال گذشته آمار روزانه فراوری ایران خودرو به کمتر از 500 دستگاه خودرو رسیده بود که درحال حاضر تیراژ فراوری افزایش قابل توجهی یافته است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این نشست، گفت: اگر فعالیت های توسعه ای مورد حمایت قرار گیرد، ظرفیت های لازم برای انجام آن وجود دارد، چنان که فعالیت جهادی مختلفی نیز برای توسعه در ایران خودرو صورت گرفته است.
فرشاد مقیمی، گیربکس را یکی از اجزای اصلی پلتفرم خودرو خواند و گفت: مجموعه ایران خودرو در جهت داخلی سازی اجزای پلتفرم خودرو گام های جدی برداشته که احتیاجمند حمایت و پشتیبانی است تا بتواند گام های بعدی را هم با موفقیت بردارد.
وی اضافه نمود: طراحی، داخلی سازی و فراوری گیربکس شش سرعته به صورت کامل با همت و توان کارکنان و مدیران گروه صنعتی ایران خودرو صورت گرفته که افتخاری برای صنعت خودروی کشور به حساب می آید.
مقیمی با ارایه گزارشی از شرایط فعلی شاخص های مختلف فراوری، تحویل، کیفیت و توسعه محصول در ایران خودرو گفت: در حوزه ساخت داخل گام های موفقی برداشته ایم که علاوه بر کاهش ارزبری منجر به استقلال در فراوری خواهد شد.
وی درعین حال توضیح داد: در خودکفایی قطعاتی که در اختیار ایران خودرو بوده، اقدامات موثری صورت گرفته و اگر در بخش هایی از جمله مواد اولیه و قطعات های تک نیز وابستگی هایی وجود دارد این امر خارج از اختیار این خودروساز است و احتیاج است که سایر صنایع هم باید داخلی سازی را دنبال نمایند تا چرخه خودکفایی کامل گردد.
مقیمی توضیح داد: از ظرفیت های موجود در تمام بخش ها از جمله صنایع دفاعی و هوا فضا و شرکت های دانش بنیان برای افزایش عمق ساخت داخل و کاهش ارزبری استفاده نموده ایم. هم افزایی با بخش های مختلف دارای توانمندی طراحی و فراوری، نتایج خوبی در پی خواهد داشت.
وی درباره میزان تعهدات معوق نیز گفت: بخش زیادی از معوقات متعلق به محصولاتی با مشارکت های خارجی بوده که درحال حاضر امکان فراوری آن وجود ندارد، با اجرای طرح تبدیل خودرو با رضایت مشتریان، تعهدات این بخش را هم تا خاتمه سال به صفر خواهیم رساند.
در این نشست معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول، مدیرعامل ساپکو و مدیرعامل شرکت نیرومحرکه، توضیحاتی درباره پروژه های توسعه ای به ویژه گیربکس شش سرعته ارایه کردند.
منبع: خبرگزاری دانشجو