معرفی کلپوره و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، کاهنده سریع قند خون و ضد تب، برطرف کننده اختلالات کبدی و ضد اسپاسم قوی، تقویت کننده عضلات و آرام کننده اعصاب، ضد دلپیچه و برطرف کننده سوءهاضمه، افزاینده طول عمر و مفید برای سرماخوردگی، مسکن سردردهای مقاوم و

معرفی کلپوره و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

کلپوره یکی از گونه های مریم نخودی می باشد.

نام علمی:

Teucrium stocksianum Boiss. می باشد. به فارسی و هندی کلپوره و نام های دیگر آن در کتب طب سنتی، کلبوره، کرکوره و چیت کانی آمده شده است.

تیره گیاه:

نعناع Labiatae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و چند ساله به ارتفاع حدود 20 سانتی متر با ساقه هایی کرکدار، قسمت پایین بوته خشبی، پرشاخه و برگ های آن کوچک، بدون دمبرگ، تخم مرغی شکل، دندانه دار و نوک کند می باشند. گل هایش زنگوله ای، بدون دمگل و شیاردار که پس از خشک شدن کرکدار و به رنگ سفیدِ مات در می آیند. کاهنده سریع قند خون و ضد تب، برطرف نماینده اختلالات کبدی و ضد اسپاسم قوی، تقویت نماینده عضلات و آرام نماینده اعصاب، ضد دلپیچه و برطرف نماینده سوءهاضمه، افزاینده طول عمر و مفید برای سرماخوردگی، مسکن سردردهای مقاوم و تسکین دهنده دردهای عمومی بدن می باشد.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب کشورها خصوصاً کشورهای آفریقایی و آسیایی، نواحی مدیترانه ای و در ایران بیشتر در استان های شمالی، کرمانشاه، همدان، فارس، کرمان و خوزستان انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در کلپوره:

اسانس روغنی فرّار، پیکروسالوین، ساپونین، سینئول، دیترپن، کافور و اسیدهای آلی در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

سرشاخه های گلدار و برگ های گیاه.

نحوه مصرف:

معمولاً به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و اندازه مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی:

کاهنده سریع قند خون و ضد تب، برطرف نماینده اختلالات کبدی و ضد اسپاسم قوی، تقویت نماینده عضلات و آرام نماینده اعصاب، ضد دلپیچه و برطرف نماینده سوءهاضمه، افزاینده طول عمر و مفید برای سرماخوردگی، مسکن سردردهای مقاوم و تسکین دهنده دردهای عمومی بدن می باشد. ضمناً برای بیماری های دستگاه تناسلی و ادراری، نفخ، درد ناحیه قلب، دل درد و تشنج هم مفید است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی کلپوره و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی کلپوره و خواص درمانی آن" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کلپوره و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید