واردات برنج کلا ممنوع شد

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران در گفت وگو با خبر گزاری تسنیم اظهار کرد: واردات برنج از نیمه آبان ماه امسال ممنوع و متوقف شده است و عملا هیچ نوع برنج خارجی از گمرک ترخیص نمی گردد.

واردات برنج کلا ممنوع شد

اخوان اکبری اضافه نمود: درباره دلایل توقف واردات برنج به کشور تنها متعادل نبودن تراز تجاری کشورمان با این کشورها اعلام شده است.

رئیس انجمن واردنمایندگان برنج ایران هشدار داد: ممنوعیت یا توقف واردات برنج به وسیله وزارت جهادکشاورزی می تواند منجر به کوچک شدن سفره مصرف نمایندگان گردد.

او توضیح داد: فراوری محصول برنج داخلی جوابگوی همه احتیاج بازار نیست، مضاف بر اینکه باید توان خرید مصرف نمایندگان را درنظر داشت.

اخوان اکبری با یادآوری اینکه در ایام خاتمهی سال و هم زمان شدن عید نوروز و حلول ماه مبارک رمضان تقاضا برای برنج تشدید می گردد، اظهار کرد: براساس آمار گمرک از ابتدای سال تا به امروز حدود یک میلیون و 274 هزار تن برنج وارد شده است، درحالی که احتیاج کشور به واردات 5/ 1 میلیون تن است و تا خاتمه سال باید 250 هزار تن برنج وارد کشور گردد. او ادامه داد: سفره حداقل 6 دهک اول کشور، معادل نیمی از مصرف نمایندگان برنج، وابسته به برنج های وارداتی است که قیمت به مراتب کمتری از فراوریات داخلی دارند.

رئیس انجمن واردنمایندگان برنج ایران گفت: هنوز معین نیست که ثبت سفارش هایی که از قبل اجرا شده است مشمول این ممنوعیت هستند یا خیر و ممکن است برای هریک از آنها بر اساس منشأ ارز، زمان ثبت سفارش آنها و کشور مبدا واردات تصمیم گیری گردد.

او گفت: برنج بعد از گندم دومین محصول غذایی پرمصرف در کشور است و از این رو به مسوولان پیشنهاد می گردد پیش از تصمیم گیری پشت درهای بسته با انجمن واردنمایندگان برنج ایران به عنوان نهاد تخصصی فعال در صنعت برنج و تامین نماینده کسری احتیاج کشور مشورت نمایند.

رئیس انجمن واردنمایندگان برنج ایران اضافه نمود: اعضای انجمن واردنمایندگان برنج ایران به واسطه سال ها فعالیت و خوش حسابی، نزد شرکای تجاری در کشورهای مبدا واردات برنج، برای اقتصاد کشور اعتبار کسب نموده اند و این گونه رهاکردن ناگهانی بازار به اعتبار و پیشینه اقتصاد کشور آسیب جدی می زند.

او با بیان اینکه نباید فراموش کنیم که به علت تحریم، اقتصاد کشور در شرایط ویژه ای واقع شده است، بیان کرد: فعالان بخش خصوصی تا به امروز توانسته اند به اشکال مختلف تحریم را خنثی و مواد غذایی مورداحتیاج کشور از جمله برنج را تامین نمایند و متوقف شدن روابط تجاری یعنی ازدست رفتن کانال های ویژه ای که می توانستند راهگشای تجارت خارجی کشور باشند.

منبع: فرارو

به "واردات برنج کلا ممنوع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات برنج کلا ممنوع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید