پاسخ متفکران قاره ای به موضوع شر و رنج ناشی از آن

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی کتاب فراتر از توجیه شر با عنوان فرعی پاسخ متفکران قاره ایِ یهودی و مسیحی به هولوکاست با ترجمه جعفر فلاحی در 288 صفحه به بهای 155000 تومان از سوی نشر کرگدن روانه بازار نشر شده است.

پاسخ متفکران قاره ای به موضوع شر و رنج ناشی از آن

کتاب حاضر آنالیز پاسخ شماری از متفکران قاره ای به موضوع شر (خصوصاً هولوکاست) و رنج ناشی از آن است. البته مباحث کتاب ضرورتاً محدود به هولوکاست نیست، و می تواند واکنش این متفکران به هر شر دهشتناکی تلقی گردد.

نویسنده در فصل نخست، به طورکلی، به تئودیسه نظری (توجیه عدل الهی)، ابتدا در تفکر انگلیسی-امریکایی و سپس در تفکر قاره ای، می پردازد و ناکارآمدی این تفکر را متذکر می گردد. آنگاه در ادامه کتاب، شرح می دهد که متفکران اگزیستانسیالیست یهودی و مسیحی (به ترتیب، بوبر و مارسل) و متفکران چپ یهودی و مسیحی) به ترتیب، ارنست بلوخ و یوهان باپتیست متس) از منظری دیگر کوشیده اند به مسئله رنج و شر واکنش نشان دهند.

البته نویسنده، حین بحث، پای متفکرانی دیگر را هم به میان می کشد. نقطه اشتراک همه این متفکران آن است که توجیه عدل الهی را در شکل کلاسیکش ناکارآمد می دانند. نویسنده می کوشد نشان دهد چگونه اندیشمندان قاره ای، فراتر از توجیه نظری عدل الهی، کوشیده اند رویکردی وجودی تر به شر و به رنجدیدگان داشته باشند و، علاوه بر این، پیشنهادهایی برای مواجهه فعالانه و خلاقانه با شر مطرح نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "پاسخ متفکران قاره ای به موضوع شر و رنج ناشی از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ متفکران قاره ای به موضوع شر و رنج ناشی از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید