پرفروش ترین خودروهای ایرانی در 50 سال گذشته

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، پرفروش ترین خودروهای ایرانی کدام هستند؟ این سوالی است که شاید پاسخش برای بسیاری از مردم و علاقمندان حوزه خودرو جالب باشد.

پرفروش ترین خودروهای ایرانی در 50 سال گذشته

یکی از اعتراضات و نارضایتی های همیشگی ایرانیان محدودیت بازار خودروی های فراوری داخل کشور، نبود تنوع در این بازار و استمرار در فراوری یک نوع خودرو بدون اعمال تغییر در آن است. با وجود تصدیق تمامی این حقایق جاری در صنعت خودروسازی ایران، باید دید درصورت وجود تنوع در بازار، به مدد نمونه های خارجی، آیا استقبال از این فراوریات پرنقص و معضل داخلی کاهش می یابد؟

آنالیز های آمار فروش خودروهای داخلی و خارجی طی 50 سال فعالیت خودروسازان داخلی ثابت می نماید که خودروهای داخلی با وجود تمام معایب و نواقص شان، حتی در سال هایی که واردات خودرو به صورت گسترده انجام می شد، همواره در بین پرفروش ترین های کشور بوده اند.

به طوری که خودروهای چینی و مالی، اما متنوع تر و مدرن تر از فراوریات داخلی نیز که عموما در رده قیمتی خودروهای فراوریی ایران بودند به گرد پای پرتیراژ های داخلی نمی رسیدند. اکنون می خواهیم با آنالیز پرفروش ترین خودروهای ایرانی در تاریخ 50 ساله خودروسازی کشور، به علل و عوامل فروش بالای آن ها بپردازیم.

پس همراه ما باشید تا با هم نگاهی به پرفروش ترین خودروهای ایرانی 50 سال اخیر بیاندازیم.

پراید و متعلقاتش؛ پرفروش ترین ماشین ایرانی

بدون شک پرتیراژ ترین و پرفروش ترین خودرو داخلی ایران، پراید است. یک خودروی غیر ملی که امتیاز فراوری آن از آمریکا به کره و از کره به ایران رسید. سایپا طی سال های 75 تا 99 بیش از 3 میلیون و 615 هزار نسخه از این خودرو را فراوری کرد و به فروش رساند. این آمار شامل همه پراید های فراوریی سایپا اعم از نسیم، صبا و خانواده X100 می گردد.

پراید که در خانواده تقویت شده X100 به موتور 1.3 لیتری 4 سیلندر با توان فراوری 63 اسب بخار قدرت مجهز بود، در تمام بیست و اندی سال فراوریش، از معضل نقص ایمنی رنج می برد. لحاظ کردن کیسه های هوای راننده و سرنشین کناری، تجهیز به ABS و تقویت بدنه نیز نتوانست معضل ایمنی پایین پراید را مرتفع سازد و این خودرو تا خاتمه زمان حضورش در خیابان ها و جاده های کشور لقب ارابه مرگ را به دوش خواهد کشید.

با این حال، علت فروش بالای پراید با وجود این نواقص، ذات مالی آن است. مصرف کم، هزینه نگهداری مناسب، دسترسی ساده و آسان به قطعات یدکی و بازار خرید و فروش خوب، همه از دلایلی بودند که باعث رونق کسب و کار سایپا به وسیله آن می شدند.

بنابراین اگر شخصی از شما سوال کرد که پرفروشترین ماشین داخلی کدام است؟ با قاطعیت می توانید نام پراید را عنوان کنید. شما می توانید برای اطلاع از آخرین قیمت خرید و فروش پراید به سایت وبلاگ ساعت ورزشی مراجعه کنید.

  • قیمت خرید و فروش پراید 111
  • قیمت خرید و فروش پراید 131
  • قیمت خرید و فروش پراید 132
  • قیمت خرید و فروش پراید 141

خانواده پرجمعیت پژو 405

طبق آمار دقیق مرکز آمار کشور، از سال 47 تا خاتمه سال 99 بیش از 10 میلیون و 450 هزار دستگاه سواری در کشور فراوری شده است. در این میان، خانواده پژو 405 (405، آردی، پارس) بیش از 2 میلیون و 300 هزار نسخه از این فراوریات را به خود اختصاص داده و رتبه دوم پرفروش ترین خودروی ایرانی را از آن خود نموده اند.

پژو 405 در زمانِ خود، خودروی خوش ساخت و موفقی بود که با عقبه قابل قبولش وارد ایران شد و جای خود را در بین خودروسازان کشور باز کرد. ایران خودرو تا به امروز نسخه های متعددی را از این خودرو ارائه نموده که همواره در بین خودروهای مورد استقبال بوده اند.

کیفیت ساخت، مشخصات فنی قابل قبول، ایمنی بیشتر نسبت به پراید و فضای خوب و کافی برای خانواده از دلایل اصلی استقبال از این خودرو است. اما پژو 405 که در قالب های پارس و آٰردی با موتورهای مختلف 1.6 تا 1.8 لیتری عرضه شده است، از نظر مصرف سوخت همواره مورد نقد بوده و هزینه نگهداری آن نیز نسبت به پراید بیشتر است.

البته باید گفت که پژو 405 مشکل تامین قطعات ندارد و بازار خرید و فروش آن نیز مورد قبول است. همین موضوع، عامل موثری بود تا این خودرو به یکی از پرفروش ترین خودروهای داخلی تبدیل شوید.

شما می توانید با مراجعه به سایت وبلاگ ساعت ورزشی از آخرین قیمت خرید و فروش پژو 405 و آخرین قیمت خرید و فروش پژو پارس آگاه شوید.

عالیجناب پیکان

پیکان که از اولین فراوریات صنعت خودروسازی ایران است، تا سال ها فاتح بی رغیب عنوان پرفروش ترین خودروی کشور بود. این خودرو که فراوریش در ایران از سال 42 شروع و تا سال 84 ادامه یافت، یکی از پیشکسوتان محبوب ایرانیان است که همواره با احترام از آن یاد می نمایند.

از این خودرو در طول سال های فراوریش بیش از 2 میلیون و 50 هزار دستگاه فروخته شد تا همچنان پس از 15 سال توقف فراوری، رتبه سوم لیست پرفروشترین خودروهای ایرانی را در دست داشته باشد.

فروش بالای پیکان را باید مرهون انحصار بازار در سال های فراوری این خودرو دانست. تا سال ها پیکان تنها خودروی مالی داخلی بود که خرید و نگهداری آن در توان تمامی خانواده های قشر میانه و پایین کشور بود و البته کیفیت قابل قبولی نیز داشت.

پیکان سرعت، قدرت و ویژگی های روز دنیا خودروسازی را نداشت، اما رام و بی دردسر بود و البته ایمن تر از پراید و بعضی دیگر از فراوریات امروزی داخل. طراحی قدیمی و خسته نماینده و قدرت کم از معایب غیرقابل انکار پیکان بودند که به علت تنها انتخاب بودن این خودرو معمولا نادیده گرفته می شدند.

شما هنوز هم می توانید با مراجعه به سایت وبلاگ ساعت ورزشی آگهی های خرید و فروش پیکان را مشاهده کنید و ببینید که ماشین پرفروش داخلی همچنان بازار دست دوم گرمی دارد.

پژو 206 مجذوب کننده؛ یکی دیگر از پرفروش ترین خودروهای داخلی

خانواده 206 و تیپ های 6 گانه اش به علاوه نسخه صندوقدار اس دی، از محبوبان همیشگی بازار ایران هستند. آمار فروش 800 هزار نسخه ای آن زمانی اهمیت پیدا می نماید که بدانیم تنها 9 سال از شروع مونتاژش در ایران می گذرد. بنابراین، می توان پیش بینی کرد که با گذشت زمان و تداوم شرایط به شکل فعلی، احتمالا 206 به رتبه های بالاتری دست پیدا خواهد نمود.

پژو 206 در زمان ورود به ایران یکی از مدرن ترین خودروهای داخلی بود که با قیمت مناسب در اختیار خانواده های نه چندان مرفه و میانه کشور قرار می گرفت. در واقع 206 خودرویی است که همچنان بین تمام اقشار ایرانی محبوب است و نفس مالکیت آن طبقه ای خاص نمی شناسد.

پژو 206 شتاب، قدرت و مشخصات فنی قابل قبولی دارد و طراحی آن همچنان به روز و مجذوب کننده است. مصرف پایین و بازار خرید و فروش بسیار پررونق را نیز می توان از دیگر مزایای آن دانست. اما هزینه نگهداری بالاتر از پراید و 405، گران بودن قطعات یدکی با وجود دردسترس بودن آن ها و فضای کوچک کابین را باید از معایب و مسائل همیشگی این خودروی پرفروش داخلی دانست.

  • قیمت خرید و فروش پژو 206 تیپ 2
  • قیمت خرید و فروش پژو 206 تیپ 5
  • قیمت خرید و فروش پژو 206 SD

ژیان خاطره انگیز

شاید برای همه عجیب باشد که ژیان را در لیست پرفروش ترین خودروهای داخلی تاریخ 50 ساله صنعت خودروسازی کشور ببینند. اما آمار فروش بیش از 123 هزار دستگاه این رتبه را در حقیقت کامل و غیرقابل انکار به ژیان می بخشد.

ناگفته نماند که ژیان رقیبان نوظهور و تازه نفسی مانند تیبا و ساینا دارد که به سرعت پیش می آیند و در آینده نزدیک این مقام را از او خواهند گرفت. اما در واقع ژیان نیز به عنوان اولین فراوریات صنعت خودروسازی ایران و تحت انحصار بازار چند محصولی بسته سال های جنگ و اوایل انقلاب، توانست در کشور پیشتاز باشد.

در فقدان مزایای خاص و با وجود معایب فراوان. ژیان را امروزه احتمالا تنها در موزه های خودروی کشور، کلکسیون های متفاوت و تاریخی یا پارکینگ های خودروهای از رده خارج ببینیم.

با مراجعه به سایت وبلاگ ساعت ورزشی می توانید آگهی های خرید و فروش ژیان را مشاهده کنید. بعلاوه، با مراجعه به بخش خرید و فروش خودروهای کلاسیک و قدیمی می توانید از میان انواع خودروهای قدیمی انتخاب و خرید کنید.

آنالیز بازار فعلی پرفروش ترین خودروهای داخلی

خودروهای مونتاژی دیگری مانند سیلو، ورنا، آوانته، ماکسیما، مزدا 323، مزدا3، مگان، ریو، رنو 5 و PK در بین پرفروش های بعدی 50 سال اخیر کشور بوده اند. اما با توجه به آمار فروش صادر شده از سال 98، به نظر معاملات این بازار با تحولات عجیبی روبرو خواهد شد. البته مسائل عدیده فراورینمایندگان و کمپانی های مونتاژنماینده را نیز نباید نادیده گرفت.

پایین آمدن تیراژ فراوری به شکل بسیار جدی، که تحت تاثیر تحریم های صنعت خودرو سازی روز به روز شدت بیشتری می گیرد، به نظر احتیاج به زمان زیادی برای تغییرات جدی در لیست فعلی دارد. در سال گذشته به ترتیب پراید، تیبا، ساینا و پژو پارس در بین پرفروش ترین خودروهای داخلی بوده اند و به نظر می رسد که توقف فراوری پراید و تمرکز بیشتر سایپا بر تیبا و ساینا این خودروها را با فروش بیشتری روبرو خواهد نمود.

البته بالا رفتن قیمت نمونه های صفر نیز می تواند در این تغییرات نقش مهمی داشته باشد. افزایش قیمت خودروها و پایین آمدن کیفیت فراوریات به علت مشکل در تامین قطعات، باعث شده که آمار فروش کاهش چشمگیری داشته باشد و بازار دست دوم ها رونق بیشتری پیدا کند.

وقتی قیمت مهم است …

در خاتمه باید گفت، آنالیز های صورت گرفته نشان می دهد که قیمت خودروها، برای ایرانیانِ همواره درگیر با اقتصاد مهم ترین گزینه در انتخاب است. در واقع، تاریخ خودروسازی کشور و حتی همین لیست پرفروش ترین خودروهای داخلی ثابت می نماید که هرچه خودرو مقرون به صرفه تر، دردسترس تر، کم هزینه تر و کم مصرف تر بوده، فروش بیشتری هم برای فراورینماینده به ارمغان آورده است.

نکته مهم دیگر برای ایرانیان بازار خرید و فروش است. خودرو باید هر زمان که لازم شد، تبدیل به پول نقد گردد. این یک باور کاملا ملی برای ما ایرانیان است. بنابراین باید گفت، ایرانیان از کیفیت، خدمات، امکانات و تجهیزات خوب استقبال می نمایند، اما وقتی قیمت تمام شده این مزایا در حد توان شان باشد.

امیدواریم که این لیست پرفروش ترین ماشین های ایرانی برایتان جالب بوده باشد. نظر شما درباره این لیست چیست؟ به نظر شما چه خودروهایی در آینده ای نزدیک در لیست پرفروش ترین خودروهای داخلی قرار می گیرند؟

منبع: بلاگ دیوار

به "پرفروش ترین خودروهای ایرانی در 50 سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرفروش ترین خودروهای ایرانی در 50 سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید