3 روستای حیرت انگیز الموت

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، گرچه خیلی ها اینجا را تنها به خاطر قلعه حسن صباح اش می شناسند، اما منطقه الموت، فقط به این قلعه خلاصه نمی شود؛ پهنه ای است وسیع از آداب و رسوم و فرهنگ های مختلف که در گوشه گوشه آن روستاهایی در دل کوهستان قرار گرفته.

3 روستای حیرت انگیز الموت

وبلاگ ساعت ورزشی:منطقه الموت در شمال استان قزوین و جنوب دو استان شمالی ایران، مازندران و گیلان واقع شده. در میانه آن دره ای است به نام الموت که این منطقه را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می کند. گرچه در هر دو بخش این منطقه می توان فرهنگ مستقل الموت را به وضوح دید، اما تفاوت های بسیاری میان این دو بخش دیده می شود. در بخش شرقی منطقه تاثیر فرهنگ مازندران بیشتر است و بخش غربی هم متاثر از فرهنگ گیلان. این تاثیر در گویش، غذا، لباس و آداب و رسوم آنها هم رخنه کرده است.

از آنجا که گردشگران به خاطر وجود قلعه حسن صباح، روستای گازرخان و دریاچه اُوان بیشتر به سمت شرقی آن سفر می کنند، بخش غربی این منطقه کمتر دیده شده و محروم مانده است.

زندگی در دامان کوه: سه روستا در کنار هم، در بخش شرقی الموت، هر سه از زیباترین و بکرترین روستاهای این منطقه محسوب می شوند؛ آتان، کلایه و هنیز، که هر سه بافتی کاملا قدیمی دارند و به صورت پلکانی در دامنه کوه ساخته شده اند.

آتان؛ ماسوله الموت: آتان روستایی پلکانی از توابع بخش رودبار الموت و در 25 کیلومتری شهر معلم کلایه است. این روستا یکی از زیباترین روستاهای ایران واقع در الموت شرقی در استان قزوین می باشد که اسلوب ساخت خانه های آن جزء میراث حفاظت شده فرهنگی می باشد. آتان هم از نظر تاریخی و هم از نظر طبیعی بسیار غنی می باشد. در اطراف روستا باغ های میوه بسیاری وجود دارد و بهترین فصل برای بازدید از روستا، بهار و تابستان است. فصلی که درختان میوه سرسبز شده اند و جوی ها و آبشارهای زیادی در روستا جاری هستند. البته زمستان روستا هم به دلیل سفیدی برف زیباست.

هَنیز کهن: هنیز، از جمله روستاهای منطقه الموت است که هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده. هنیزی هایی که دامدار هستند، در فصول گرم سال کم کم با دام های شان به سمت ارتفاعات کوه حرکت می کنند تا علف تازه برای دام ها بیابند. در اوایل تابستان کم کم به به بالای کوه اُجر و منطقه تار و لات می رسند و در چادرها می مانند تا دوباره فصل سرما فرا برسد. کافیست از انتهای روستای هنیز، مسیر پیاده روی به سوی ارتفاعات تنکابن را پیش بگیرید تا از روستای خرم آباد تنکابن سر درآورید. این منطقه با بافت روستایی زیبا، مسیر مناسب و جاذبه های طبیعی، پتانسیل بالایی برای گردشگری دارد.

معلم کلایه: معلم کلایه، مرکز روستاهای اطراف الموت است. این منطقه گرچه از نظر تقسیمات کشوری شهر محسوب می شود، اما در ظاهر بیشتر شبیه یک روستا است و همچون نگینی است که حلقه ای سبز پیرامون آن را احاطه کرده است، سرسبزی آن ناشی از چشمه سار های زلالی است که از دل کوه های اطراف آن می جوشد و به درختان سر به فلک کشیده وزمین های سر سبز آن جان می بخشد.

اقامت در معلم کلایه علاوه بر طبیعت زیبا و کوچه باغ هایش این مزیت را دارد که در 9 کیلومتری الموت و 19 کیلومتری دریاچه اوان و بین دو منطقه است و رفت وآمد را آسان می کند. برخی محلی ها در خانه های خود سوییت های کوچکی ساخته اند که به گردشگران با مبلغ کمی اجاره می دهند.

منبع: توریسم آنلاین

به "3 روستای حیرت انگیز الموت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 روستای حیرت انگیز الموت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید