شروع معاینه فنی کنار جاده ای خودروهای سنگین و سبک ، انتخاب خودروها تصادفی است ، جریمه خودروهای دودزا به وسیله پلیس
به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: در طرح واحدهای کنترل کنار جاده ای پایش شرایط آلایندگی خودروها، علاوه بر خودروهای سنگین، خودروهای سبک نیز مورد کنترل و آنالیز قرار خواهند گرفت.
به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، شادی مالکی در مورد دلایل اجرای آغاز به کار واحدهای کنترل کنار جاده ای پایش شرایط آلایندگی خودروها از ابتدای خرداد و پیش از تشدید آلودگی هوا در شهر تهران اظهار کرد: بنا بر آخرین سیاهه انتشار شهرداری تهران منابع متحرک در فراوری آلاینده های گازی سهم 83 درصدی و در فراوری ذرات معلق سهم 61 درصدی دارند که با توجه به سهم عمده این منابع در ایجاد آلودگی شهر تهران، اجرای طرح هایی برای پایش مستمر این ناوگان مورد احتیاج است.
مالکی اعلام نمود: به همین دلیل این ستاد در برنامه ای مشترک با پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به راه اندازی مجدد واحدهای کنترل کنار جاده ای جهت پایش شرایط آلایندگی خودروهای سنگین و سبک اقدام نموده است. البته در سال های گذشته با آغاز فصل سرما و تشدید بحران آلودگی هوا این واحدها برای پایش خودروهای سنگین فعال می گردد که سال جاری بنا بر تدبیر پلیس و مدیریت شهری پیش از آغاز تشدید آلودگی هوا این طرح به صورت اقدامی پیشگیرانه آغاز و برای نخستین بار کنترل خودروهای سواری سبک نیز به موارد کنترلی این طرح اضافه شد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی در شرح این مسئله که چه خودروهایی شامل این طرح می شوند، اضافه نمود: حسب هماهنگی صورت گرفته با پلیس راهور تهران بزرگ در این طرح، چهار دسته از خودروها پایش خواهند شد؛ اول شرایط آلایندگی خودروهای سنگین مورد کنترل قرار می گیرند. ناوگان سنگین به دلیل فرسودگی و عدم ناپایداری در حفظ شرایط مورد تأیید در مراکز معاینه فنی که در بحث آلایندگی حدود آن به وسیله سازمان حفاظت محیط زیست معین می گردد احتیاج به کنترل مضاعف دارند. دوم خودروهای دودزا که دارای دود مشهود هستند ارزیابی می شوند. سوم ناوگان حمل و نقل عمومی که با توجه به پیمایش زیاد این خودروها در سطح شهر داشتن شرایط مورد تأیید از منظر آلایندگی این خودروها برای مدیریت شهری حائز اهمیت است و چهارم شرایط آلایندگی خودروهای غیر مشمول پایش می گردد.
او در مورد اهداف مورد انتظار از اجرای این طرح گفت: در این طرح علاوه بر اهداف محیط زیستی، کاهش آلودگی هوا و توقف خودروهای دودزا، جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی نیز مدنظر است. در نتیجه، برنامه ریزی و پیش بینی هرگونه اقدامی احتیاجمند ارزیابی اطلاعات و تحلیل درست شرایط موجود است. در این طرح اطلاعاتی نظیر درصد خودروهای فاقد معاینه فنی و یا درصد مردودی خودروهای دارای معاینه فنی از آزمون آلایندگی احصاء و گردآوری می گردد.
مدیر عامل ستاد معاینه فنی در شرح نحوه اجرای این طرح مشترک اظهار کرد: در این طرح خودروها که در شهر تردد می نمایند به صورت تصادفی متوقف و با استفاده از تجهیزات مقدار آلایندگی آن میزان گیری می گردد. در این آنالیز، خودروهای آلاینده به وسیله پلیس راهور جریمه و با کنترل آنلاین معاینه فنی آنان، در صورت صحت معاینه فنی و مردودی در آزمون نسبت به ابطال آن اقدام می گردد. به همین دلیل نیز خودروهای دود زا اعمال جریمه و فک پلاک خواهند شد.
منبع: همشهری آنلاین