خبرنگاران کرونا و تب و لرز مالی میزبان المپیک

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، تهران- خبرنگاران- مسوولان ارشد کمیته برگزاری بازی های المپیک 2020 توکیو از خسارات اقتصادی سنگین ژاپن در پی تعویق زمان برگزاری المپیک و پارالمپیک در مردادماه سال آینده ابراز نگرانی کردند.

خبرنگاران کرونا و تب و لرز مالی میزبان المپیک

با شیوع گسترده کرونا در دنیا و تعویق بازی های المپیک در کشور ژاپن؛ طرح اضطراری ملی و فاصله گذاری اجتماعی هم ضربه ای بر اقتصاد و صنعت توریسم این کشور را در پی دارد.

مسوولان ارشد کمیته برگزاری بازی ها معتقدند: کاهش میزان درآمدهای این کشور از فروردین ماه تا تیرماه سال جاری ممکن است ژاپن را به یک سونامی اقتصادی و رُکود عمیق سوق دهد که بخش عظیمی از آن متاثر از همین تعویق بازی های المپیک و پارالمپیک توکیو است.

اما مسوولان کمیته بین المللی المپیک موسوم به آی. او. سی امیدوارند تا با همکاری نزدیک میزبان ضررهای اقتصادی وارده را تخفیف دهند.

این درحالی است که آسوشیتدپرس در 19 اسفندماه سال 98 گزارش داد، با اعلام دولت ژاپن رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه پایانی سال قبل 7.1 درصد کوچک تر شده است که بدترین عملکرد فصلی اقتصاد این کشور در طول هفت سال اخیر محسوب می گردد.

سرزمین آفتاب که سومین اقتصاد دنیا محسوب می گردد، بیشترین اُفت اقتصادی طی 6 سال گذشته را در سه ماهه منتهی به دسامبر 2019 تجربه کرد که این مساله در کنار شیوع ویروس کرونا در چین این کشور را در آستانه رکود قرار داده است.

ژاپن که پیش تر طعم لغو بازی ها را در سال 1940 به دلیل جنگ دوم این کشور با چین چشیده بود در سال 1964 کوشش کرد تا اعتبار بین المللی خود را در دنیا احیا کند و پیامدهای سیاسی جنگ دنیای دوم را از بین ببرد، میزبان نخستین المپیک رسمی آسیا را در سال 1964 تجربه کرد. اما ژاپن بعد از لغو، تعویق هم را البته برای 2 ماه مَزه کرد.

دلیل تعویق المپیک 1964 ژاپن موقعیت جغرافیایی خاص این کشور ناشی از گرما و رطوبت بالای آن بود. اما آنها دست به ابتکار زدند. ژاپنی ها نخستین کسانی بودند که در اولین میزبانی خود روی سرمایه گذاری عمومی هم در کنار احیای صندلی سیاسی این رویداد دست گذاشتند و سال المپیک را یکی از مهم ترین محل های کسب درآمد معرفی کردند.

آنها سریع برنامه ساخت و ساز، خدمات، حمل و نقل و فراوری را در دستور کار قرار دادند تا جایی که نرخ رشد سالانه فراوری ناخالص داخلی ژاپن پس از برگزاری المپیک 1964 فرایند افزایشی چشمگیری گرفت و از 10.1درصد به 26.1 درصد رسید. به عبارتی این رویداد سهم عظیمی در تبدیل شدن ژاپن به دومین اقتصاد عظیم دنیا ایفا نموده بود که از این رویداد به انفجار توکیو یاد می نمایند.

حال پس از 56 سال که برای دومین بار این کشور میزبان بازی های المپیک شد، رهبران ژاپن قصد دارند با کسب میزبانی تاثیرات منفی بحران اقتصادی و اقتصادی این کشور را کاهش دهند و آن هم در شرایطی که مسایل مهمی چون انهدام نیروگاه اتمی فوکوشیما در اثر زلزله از مهمترین موانع این شهر برای میزبانی المپیک به شمار می رفت اما در نهایت توانستند نظر نهایی اعضای آی. او. سی را جلب نمایند.

بیان این نکته لازم است که فجایع طبیعی نظیر سونامی، زلزله در تضعیف اقتصاد ژاپن تاثیر زیادی دارد که این بار ویروس کرونا و تعویق دوباره بازی ها، سومین کشور اقتصادی دنیا را با چالش روبرور نموده است.

کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی که در زمان برگزاری این بازی ها، سرگرم توسعه بودند و سرمایه گذاری های عظیمی در این کشورها و در شهرهای میزبان شکل گرفته بود، سود خوبی هم از المپیک بردند که صرف توسعه و در نهایت به رشد اقتصادی منجر شد.

ژاپن رکوردار بلایای طبیعی که هر بار در پی بحران و زیان ناشی از جنگ، سیل و توفان، زمین لرزه های سهمگین و گرما اقتصادش متضرر می گردد، این بار کرونا مهمان ناخوانده اقتصاد این کشور را با تب و لرز همراه کرد. کشوری که میزبان سی و دومین دوره بازی های المپیک 2020 توکیو شد تا با معرفی برترین فناوری های نوین خود می رفت تا تکانی اساسی به اقتصاد خود بدهد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران کرونا و تب و لرز مالی میزبان المپیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا و تب و لرز مالی میزبان المپیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید