ضرورت برنامه ریزی برای رونق صنعت گردشگری در پساکرونا
به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، تازه ترین نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران با محور آنالیز نحوه حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه اکسپو 2020، با حضور اعضای هیات رئیسه کمیسیون گردشگری، مسئولان و فعالان مربوطه تشکیل شد.
آنالیز تحولات حوزه گردشگری باروی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا، دیگر دستور جلسه این نشست بود و در همین زمینه، علی اکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته اتاق ایران، اظهار کرد: بعد از برجام شاهد تحولات مثبتی در حوزه گردشگری بودیم. تا اندازه ای که با حجم وسیع ورود گردشگران خارجی، نمی توانستیم خدمات خود را به شکل حرفه ای ارائه کنیم. در شرایطی که باروی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا، زمزمه های بازگشت مجدد به برجام وجود دارد، یکی از مهم ترین سوا لاتی که مطرح می گردد این است که چطور از این فضا به نفع گردشگری استفاده کنیم.
او بر ضرورت حل مسائل داخلی گردشگری تأکید کرد و اضافه نمود: متأسفانه به رغم ظرفیت هایی که در حوزه گردشگری داریم، اما آن طور که باید از این ظرفیت ها استفاده نکرده ایم. درحالی که ایران جزو ده کشور اول برتر در بحث جاذبه های فرهنگی و تاریخی است.
رئیس کمیسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته اتاق ایران نیز به ارائه پیشنهادهایی پرداخت که می تواند برای بهبود زیرساخت های صنعت گردشگری در دوران پساکرونا، مؤثر باشد.
او همچنین مهم ترین موانع این صنعت را در سه بخش تشریح کرد و گفت: موانع ساختاری شامل: تغییرات سریع مدیران، روابط ضعیف نهادهای اجرایی با مراکز علمی و دانشگاهی، تنوع مراکز تصمیم گیری و موازی کاری بین نهادهای تصمیم گیر، نبود باور ملی مبنی بر اهمیت صنعت گردشگری به عنوان جایگزین درآمدهای نفت، تخریب منابع با بهره برداری نامعقول، ضعف در حفظ جاذبه های طبیعی، ضعف در شناسایی و ارزیابی منابع بالقوه گردشگری، کمبود نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده، عدم مشارکت بخش خصوصی در تصمیمات راهبردی، عدم وجود مواضع مشترک در تشکل های حوزه گردشگری، موانع مالی شامل: تکیه صرف بر درآمدهای نفتی، نبود تضمین برای سیاست گذاران و سرمایه گذاران بخش خصوصی، تغییر کاربردی و افزایش زمین خواری، بی توجهی به تعاونی های چندمنظوره حوزه گردشگری، بروکراسی پیچیده بانک ها برای ارائه تسهیلات به فعالان حوزه گردشگری، عدم حمایت و تخصیص منابع کافی برای مشارکت بخش خصوصی، موانع سیاسی شامل: تحریم، دخالت نهادهایی خارج از دولت در حوزه گردشگری، نبود روابط مسالمت آمیز در حوزه گردشگری با کشورهای حوزه خلیج فارس و تمرکزگرایی شدید در مدیریت کشور هستند.
رئیس کمیسیون گردشگری پیشنهاد داد: ایجاد تقویم صنایع دستی و برندسازی، سامان دهی تشکل های حوزه گردشگری با تشکیل فدراسیون گردشگری با محور اتاق ایران، ایجاد قوانین مستحکم در نگهداری آثار ثبت شده ملی، زمینه سازی برای تعامل بخش خصوصی با نهادهای ذی ربط دولتی به خصوص وزارت گردشگری، نظارت بر تأسیسات خدمات گردشگری، طراحی و یاری به اجرای طرح های ملی و فراملی و... از جمله مهم ترین مباحثی هستند که باید در حوزه گردشگری برای رونق این صنعت و ایجاد انگیزه میان فعالان بخش خصوصی موردتوجه قرار گیرد.
بعدازآن، حاضران در نشست به بیان نظر ات خود پرداختند.
تأکید بر جزیره ای فکر نکردن مسئولان و ضرورت حمایت دولت از فعالان صنعت گردشگری، ازجمله مهم ترین موضوعاتی بود که از سوی حاضران در نشست مطرح شد.
علی رحیم پور، مدیرعامل شرکت هلدینگ گردشگرى تأمین اجتماعى (هگتا) اعلام نمود: با توجه به شرایط صنعت گردشگری از ابتدای امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، حدود 550 میلیارد تومان درآمد محقق نشده در مقایسه با سال گذشته وجود دارد.
او اضافه نمود: متأسفانه چشم انداز خوبی هم در حوزه گردشگری حداقل تا خاتمه سال وجود ندارد و به فرض اینکه کرونا هم متوقف گردد، از سال 1400 تنها می توانیم تنها 50 درصد ضریب اشتغال سال 98 را به دست بیاوریم.
سهند عقدایی، رئیس کمیته خلاق کمیسیون گردشگری نیز گفت: شرایط امروز ایران بسیار متفاوت از سال های گذشته است. در این شرایط، آنچه می تواند به صنعت گردشگری یاری کند، داشتن برنامه و استراتژی های بلندمدت است؛ اما متأسفانه همواره از این ستون به آن ستون رفته ایم و هیچ برنامه ای نداشتیم.
حاضران در نشست همچنین تأکید کردند: تا زمانی که نگاه مسئولان به صنعت گردشگری، نگاه برون زایی نباشد، نمی توانیم شاهد تحولات مثبت در این صنعت باشیم.
ضرورت به کارگیری نوآوری در حوزه صنعت گردشگری از دیگر نکاتی بود که در این نشست از سوی فعالان صنعت گردشگری مطرح و آن ها خواهان تحقق آن از سوی شدند.
اهمیت سرمایه گذاری در سواحل مکران
در این نشست همچنین، محسن مولایی نسبت به ارایه گزارشی به منظور معرفی ظرفیت های سواحل مکران در حوزه گردشگری به خصوص گردشگری دریایی پرداخت.
او گفت: اینکه ما در این منطقه چطور عمل می کنیم، می تواند به کلیدی برای عبور ما از بحران فعلی صنعت گردشگری تبدیل گردد. منطقه مکران عموما برای گردشگران شناخته شده نیست. به این دلیل که اغلب این منطقه را به عنوان جزوی از چابهار می شناسند و گردشگران هم با توجه به عدم امکانات زیرساختی چابهار، چندان از این منطقه راضی نیستند.
مولایی نسب اضافه نمود: در حال حاضر فرصت مناسبی برای گردشگران و به خصوص سرمایه گذاران، برای سرمایه گذاری در حوزه هتلینگ و حمل و نقل سواحل مکران است تا بعد از کرونا، این سرمایه گذاری ها به مرحله بهره برداری رسد. به خصوص اینکه رقم سرمایه گذاری در این منطقه چندان هم بالا نخواهد بود.
بعد از آن، نیما آذری رئیس انجمن موسسه های گردشگری کشور به ارایه توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهم ترین اقداماتی که در حوزه گردشگری سواحل مکران باید مورد توجه قرار گیرد، توسعه حمل و نقل و تکمیل خط راه آهن است.
او همچنین تاکید نمود: متاسفانه استانداردهای بوم گردی در منطقه پایین است که لازم است به لحاظ آموزشی اقدامات مناسبی صورت گیرد.
در دستور جلسه دوم نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران، مهدی دیانی عضو هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی توضیحاتی درباره فرایند برگزاری این نمایشگاه و همچنین پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو 2020 داد.
او به تغییرات انجام شده در شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی و تشکیل کمیته ای مختص برگزاری نمایشگاه اکسپو پرداخت و از حاضران خواست تا نظرات و پیشنهادهای خود را برای برنامه ریزی و سیاست گذاری در این حوزه بیان نمایند.
منبع: اتاق بازرگانی ایران