شاهکار تمام آیرودینامیکی فراری
به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، خودروسازی ایتالیایی فراری Ferrari روز گذشته در رویدادی رسمی، از جدیدترین سوپراسپرت خود با نام Ferrari Daytona SP3 رونمایی کرد که از پیشرانه 828 اسب بخاری V12 بهره می برد، اما شاخص ترین ویژگی این خودرو طراحی خاص آن است که این سوپراسپرت قدرتمند را به کارآمدترین مدل فراری از نظر آیرودینامیکی تبدیل می نماید.

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، خودروسازی فراری در سال های اخیر، خط فراوری Icona خود را توسعه داده و Daytona SP3 سومین خودرو در این خط فراوری محسوب می گردد. این خودروی نو، در پیست Mugello و در جریان رویداد Ferrari Finali Mondiali به نمایش عایدی تا با یادآوری خودرو های مسابقه ای پیشین فراری، الهام گیری از آن ها را نیز به رخ بکشد.
نخستین نکته درباره این خودرو این است که دیتونا طراحی کاملا منحصر به فردی دارد که آن را به کارآمدترین مدل فراری از نظر آیرودینامیکی تبدیل نموده است. به عبارت دیگر، این خودرو بدون هیچ قطعه آئرو بیت فعال ساخته شده و این امر با اضافه شدن یک موتور قدرتمندتر، سواری هیجان انگیزی را عرضه می نماید. خنک کننده ها نیز اجزای حیاتی طراحی این خودرو هستند که دهانه ها و ورودی های بزرگی را به نمایش می گذارد. حتی درب پروانه ای ضخیم خودرو هم دارای یک دریچه هوای بزرگ است که هوا را به رادیاتور های جانبی راهنمایی می نماید.
چشمگیرترین جنبه طراحی Daytona SP3، قسمت عقب آن است که فراری با مجموعه ای از میله های افقی، سراسر قسمت عقب آن را تزئین نموده است. چراغ های عقب از همین میله های افقی و درست در زیر اسپویلر ساخته شده اند، که به خوبی با بقیه تیغه ها ادغام می شوند. نوک اگزوز دوگانه این خودرو که در مرکز نصب شده اند نیز از دیفیوزر تهاجمی عقب بیرون زده اند. در واقع می توان گفت که این طراحی بیرونی تا حد زیادی بر چیدمان داخلی هم تأثیر گذاشته است.
خودروی Daytona SP3 از یک پیشرانه اصلاح شده 6.5 لیتری V12 بهره می گیرد که از خودروی 812 Competizione قرض گرفته شده است. فراری برای کاهش وزن و اینرسی موتور، از میله های اتصال تیتانیومی، پین های پیستون نو با رنگ الماس و یک میل لنگ متعادل شده که سه درصد سبک تر از نمونه های قبلی است، استفاده کرد. این موتور F140HC، اکنون 828 اسب بخار (617 کیلووات) و 514 پوند فوت (697 نیوتن متر) گشتاور فراوری می نماید که آن را به قوی ترین موتور فراری تبدیل می نماید. این موتور تا 9500 دور در دقیقه می تواند عمل کند و با گیربکس هفت سرعته جفت می گردد. دیتونا می تواند در 2.86 ثانیه به سرعت 62 مایل در ساعت (100 کیلومتر در ساعت) برسد و برای رسیدن به سرعت 124 مایل در ساعت (200 کیلومتر در ساعت) تنها به 7.4 ثانیه زمان احتیاج دارد.
فراری می گوید که ورودی موتور را با منیفولد و پلنوم فشرده تر، به طور اساسی بازطراحی نموده و گفته می گردد 30 درصد کمتر از موتور قبلی، آلایندگی فراوری می نماید. به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، فراری بعلاوه از مواد کامپوزیتی برای شاسی و بدنه از جمله فیبر کربن و کولار استفاده نموده است. فراری بعلاوه شرکت پیرلی Pirelli را موظف کرد تا یک تایر خاص برای SP3 بسازد و آن را برای عملکرد مناسب در شرایط مرطوب و خشک، بهینه کند. دیتونا بعلاوه اولین فراری V12 است که تقویت کننده دینامیک این شرکت را دریافت می نماید، که باعث می گردد رانندگی در حد مجاز، قابل کنترل تر و ایمن تر باشد. فراری جزئیاتی از قیمت یا محدود فراوری این خودرو ارائه نداده است، اما انتظار می رود مانند همه هایپر کار ها به صورت محدود و با ثبت سفارش فراوری گردد.
تصاویر خودروی فراری Daytona SP3
منبع: motor1
ترجمه: مصطفی جرفی-وبلاگ ساعت ورزشی
منبع: فرارو