فرایند پیری خیلی جالب تر از چیزی است که فکر می کنید

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، فرایند پیری یک پدیده بیولوژیکی است که هرکسی باید در نقطه خاصی از زندگی در معرض آن قرار گیرد. فرایند پیری به وسیله چند عامل تعیین شده است که جزئیات آن در مقاله زیر شرح داده شده است.

فرایند پیری خیلی جالب تر از چیزی است که فکر می کنید

مترجم: فریبا نوید

منبع:راسخون

فرایند پیری یک پدیده بیولوژیکی است که هرکسی باید در نقطه خاصی از زندگی در معرض آن قرار گیرد. فرایند پیری به وسیله چند عامل تعیین شده است که جزئیات آن در مقاله زیر توضیح داده شده است.

هر روز صبح وقتی از خواب بلند می شوید، اولین کاری که انجام می دهید این است که در آینه به خودتان نگاه می کنید. با گذشت زمان، عکس العمل شما چیزی متفاوت را بیان می کند. چند چین و چروک و چند تار موی خاکستری موجب تعجب شما می شود به خود می گویید آیا دارم پیر می شوم؟ و سعی می کنید فک خود را بکشید تا اطمینان حاصل کنید آیا خطوط خنده برجستگی روی پوستتان ایجاد می کند. در نتیجه، علائم نمی توانند پنهان شوند و شما آرزو می کنید ای کاش می توانستم آن ها را نادیده بگیرم. تصور کردن اینکه خودمان در حال پیر شدن هستیم، امری سخت است، هر چند فرایند پیری اجتناب ناپذیر است، و در روزهای دیگر، هر انسانی دستخوش این پدیده طبیعی قرار می گیرد. با این حال، دلایل علمی پشت این فرایند وجود دارد که بعد از خواندن مطالب زیر برای شما روشن خواهد شد.

علل

عمدتاً فرایند پیری به وسیله ژن هایی کنترل می شود که به طور کلی با تغییر در ترکیب فیزیکی آشکار می شود. در انسان، این فرایند بستگی به عوامل محیطی و روشی دارد که افراد در زندگی شان در پیش می گیرند. عوامل ژنتیکی نقشی کلیدی را ایفا می کند. دلایل عمده پیری در زیر توضیح داده شده است.

تغییرات سلولی:

با افزایش سن، تکثیر سلولی کاهش پیدا می کند. با افزایش سن، اندازه شکل گیری لنفوسیت های T سیستم ایمنی بدن، کاهش پیدا می کند. این امر موجب می شود بدن مستعد ابتلاء به بیماری ها شود. در نتیجه، از آن جا که بدن اکنون در معرض بیماری های بسیاری قرار می گیرد، اختلال در سیستم ایمنی موجب فرایند پیری در انسان می شود.

عوامل ژنتیکی:

ژن های مرتبط با مکانیسم مرگ سلولی برنامه ریزی شده یا آپوپتوز هم در پیری افراد تأثیر می گذارد. دانشمندان تحقیق دقیقی بر روی ژن های DAF-16 حیوانات برای پیدا کردن شباهت آن با FOXO در انسان، انجام داده اند. فعالیت این ژن ها، فرایند پیری را کنترل می کند.

عوامل محیطی:

استرس های محیطی مرتبط با قرار گرفتن در معرض حرارت و نور بیش از حد، موجب فعالیت ژن های پیری می شود. قرار گرفتن مداوم در معرض داروهای سمی و زهر آلود، فرایند پیری را تشدید می کند. شرایط کمبود اکسیژن و سوء تغذیه هم مسئول پیری زود رس می باشد.

شرایط سلامتی:

اختلالات ژنتیکی خاصی وجود دارد که به طور کامل فنوتیپ یک فرد را دستخوش تغییر می کند. سندرم هاچینسون گیلفرد، سندرم داون و سندرم ورنر باعث می شوند که انسان بسیار مسن تر از سن واقعی خود به نظر برسد. پوکی استخوان و آرتروز، عوامل اصلی حاکـم بر پیری در زنان می باشند. سموم فراوری شده در بیماری پارکینسون، نورون-هایی را که مانع از حافظه در مغز می باشند را نابود می نمایند. در بیماری آلزایمر، ماده شناخته شده ای که به آمیلوئید معروف است فراوری می شود که سلول های مغز را از بین می برد. همه این عوامل در پیری طبیعی دخالت دارند.

شیوه زندگی ناسالم:

عمدتاً سیگار کشیدن بیش از حد سبب وقوع پدیده پیری می شود. عدم ورزش، نداشتن استراحت و خواب کافی، استرس های روانی و غیره نشان دهنده علائم پیری زودرس می باشند. فاکتورهای دیگر مانند مصرف منظم غذاهای بیش از حد تند و کافئین، ظاهری پیر را ارائه می دهد. سبک زندگی تنبلی می تواند موجب شود فرد احساس پیری کند.

در افراد سالخورده

خوب، ما نمی توانیم فرایند پیری را متوقف کنیم، اما کسانی که در حال حاضر، در پیش رفتن به سمت پیری هستند، می توانند کوشش نمایند تا در سنین پیری، احساس جوانی نمایند. احساس به سمت پیری رفتن، پس از بازنشستگی از کارتان منجر به رجحان شما می شود. بنابراین، چگونه با پیر شدن کنار بیائیم؟ اولین کاری که باید انجام دهید، این است که سلامتی خود را حفظ کنید. این مسئله شامل یک شیوه زندگی سالم با عادات غذایی مناسب می باشد. این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد که بعد از سن سی و پنج سالگی، مصرف غذاهای ادویه دار مملو از کلسترول، چربی و کربوهیدرات ها را کاهش دهید. ورزش یوگا هم برای اینکه تناسب اندام خود را حفظ نموده و انعطاف پذیر باشید، ضروری می باشد. در سنی که هستید، می تواند زمان بسیار زیادی را با خانواده و نوه های خود صرف کنید. شاد ماندن باعث می شود احساس جوانی کنید. می توانید فعالیت های مذهبی انجام دهید و کتاب های مقدس را برای شرایط روانی بهتر مطالعه کنید. افراد مسنی که با زندگی و انرژی کنار می آیند، نسبت به افرادی که به طور مداوم از دوران پیری شکایت می نمایند، عمر طولانی تری دارند.

فرایند پیری صرفاً یک پدیده بیوشیمیایی می باشد. امروزه، لوازم متفاوت درمانی وجود دارند که بر روی علائم پیری پوست اثر گذاشته و آن ها را محو می نمایند. اگرچه، در حال حاضر مؤثر هستند اما نمی توانند فعالیت ژن ها را کنترل نمایند. با این حال، با نگرش مثبت از سن پیری استقبال کردن، موجب می شود احساس جوانی کنید. و به همین علت، عاقلانه سخن گفته اند که سن، موضوع فکر بر روی جسم است. اگر برای شما مهم نیست، پس هیچ اهمیتی ندارد.

منبع: راسخون

به "فرایند پیری خیلی جالب تر از چیزی است که فکر می کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند پیری خیلی جالب تر از چیزی است که فکر می کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید