متن بیانیه مشترک عراق و آمریکا درباره گفت وگوی راهبردی

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، رسانه های عراق متن بیانیه مشترک عراق و آمریکا درباره آغاز اولین دور گفت وگوی راهبردی بین دو کشور را منتشر کردند که در آن دو طرف بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کردند و قرار است دور بعدی این گفت وگوها ماه ژوئیه در واشنگتن برگزار شود.

متن بیانیه مشترک عراق و آمریکا درباره گفت وگوی راهبردی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ساعت ورزشی به نقل از خبرگزاری عراق (واع)، در این بیانیه آمده است: با استناد به توافقنامه راهبردی دوستی و همکاری امضا شده بین جمهوری عراق و آمریکا در سال 2008 میلادی، جلسه مباحثه درباره گفت وگوی راهبردی از طریق ویدئو کنفرانس بین تیم های دوطرف به ریاست عبدالکریم هاشم مصطفی قائم مقام ارشد وزارت خارجه عراق به نمایندگی از این کشور و دیوید هیل قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی به نمایندگی از دولت آمریکا برگزار گشت. این مباحثه در زمینه های امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی، مسائل سیاسی و روابط فرهنگی بود.

دوطرف بار دیگر بر اصول مورد توافق در توافقنامه چارچوب راهبردی به همراه اصول مطرح شده در مبادله یادداشت های دیپلماتیک و نامه نگاری های جمهوری عراق به شورای امنیت سازمان ملل به شماره S، 2014، 440 در مورخه 25، 6، 2014 و نیز به شماره S، 2014، 691 در مورخه 20 سپتامبر 2014 میلادی تاکید کردند. آمریکا بار دیگر بر احترام به حاکمیت عراق و وحدت سرزمینی این کشور و مصوبات مرتبط صادره از قوای مقننه و مجریه عراق تاکید کرد.

درخصوص مسائل اقتصاد و انرژی، دو کشور چالش های مالی بزرگ پیش روی عراق را در سایه دو بحران شیوع کرونا و کاهش قیمت های نفت و نیاز عراق به در دستور کار قرار دادن اصلاحات مالی ریشه ای درک کردند. آمریکا موضوع در اختیار قرار دادن مشاوران مالی برای کار مستقیم با دولت عراق به منظور کمک به تقویت سطح حمایت بین المللی از تلاش های اصلاحاتی دولت عراق از جمله حمایت ارایه شده از جانب نهادهای مالی بین المللی درخصوص طرح های جدی برای وضع اصلاحات مالی ریشه ای را مورد بحث قرار داد. دو دولت پروژه های سرمایه گذاری احتمالی با مشارکت شرکت های آمریکایی جهانی در بخش انرژی و سایر بخش ها را به شرط مهیا بودن شرایط کاری مورد بحث قرار دادند.

درخصوص جنبه های سیاسی، آمریکا ایستادن خود در کنار جمهوری عراق را - نه فقط از طریق همکاری مستحکم دوجانبه در سطوح امنیت و سیاسی بلکه همچنین از طریق حمایت از عراق و دولت جدید آن- ابراز داشت. دو کشور بر اهمیت کمک به عراق برای اجرای برنامه اصلاحاتی دولت از جمله تداوم تلاش های انسانی و بازگرداندن ثبات و بازسازی کشور و سازماندهی برگزاری انتخاباتی آزاد و سالم و عادلانه در راستای برآورده کردن انتظارات ملت عراق تاکید کردند. آمریکا بر همکاری با شرکای بین المللی خود برای حمایت مداوم از بسترسازی عراق جهت برگزاری انتخابات و تلاش ها برای حمایت از حاکمیت قانون و حقوق بشر و بازگرداندن آوارگان و تسهیل فرایند ادغام آنها بویژه اقلیت ها در جامعه عراق که مورد نسل کشی بدست گروه تروریستی داعش قرار گرفت، تاکید کرد.

درخصوص شراکت امنیتی، دو کشور اذعان کردند که در سایه پیشرفت چشمگیر در رهایی از تهدید گروه تروریستی داعش، آمریکا در طول ماههای آینده به کاهش شمار نیروهای موجود در عراق و گفت وگو با دولت عراق درباره شرایط نیروهای باقیمانده ادامه خواهد داد و تمرکز دو کشور به سمت توسعه رابطه امنیتی طبیعی براساس منافع مشترک حرکت می کند. همچنین آمریکا تاکید کرد که برای برپایی پایگاههای دائمی یا حضور نظامی دائمی در عراق تلاش نمی کند؛ همانطور که قبلا در توافقنامه چارچوب راهبردی سال 2008 توافق شد که بر همکاری امنیتی براساس توافقنامه های دوجانبه تاکید می کند. دولت عراق نیز متعهد به حفاظت از نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی و همراه با نیروهای عراقی که میزبان آنها هستند؛ همسو با قوانین بین المللی و تدابیر معین درخصوص حضور این نیروها به شکلی که توافق درباره آن بین دو کشور صورت خواهد گرفت، شد.

در سطح فرهنگی، دو دولت طرح های بازگرداندن آرشیو سیاسی مهم را به دولت عراق و تلاش های توسعه توانمندیهای دانشگاههای عراق را بررسی کردند. همچنین دوطرف طرح های بازگرداندن آثار باستانی و آرشیو حزب بعث به عراق را مورد بحث قرار دادند.

دوطرف بار دیگر بر اهمیت رابطه راهبردی و عزم خودشان برای اتخاذ گام های مناسب در راستای تقویت منافع دو کشور و برقراری امنیت وثبات و شکوفایی در منطقه تاکید کردند. دولت آمریکا از فرصت تاکید دوباره بر شراکت خود و تقویت آن با عراق همراه با شروع عهده دار شدن مسئولیت های دولت توسط نخست وزیر تاکید کرد. دو دولت چشم انتظار مباحثاتی عمیق درباره مسائل فوق الذکر در نشست جلسه هماهنگی عالی گفت وگوی راهبردی در واشنگتن هستند که قرار است در ماه ژوئیه برگزار شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "متن بیانیه مشترک عراق و آمریکا درباره گفت وگوی راهبردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متن بیانیه مشترک عراق و آمریکا درباره گفت وگوی راهبردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید