موتور نوی که در ماشین های نو سایپا نصب خواهد شد ، عکس

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، گجت نیوز نوشت: موتور M15GSI به عنوان موتور بهبود یافته تیبا قرار است در سهند و اطلس سایپا به کار گرفته گردد.

موتور نوی که در ماشین های نو سایپا نصب خواهد شد ، عکس

شرکت مگا موتور در نمایشگاه قطعات و لوازم یدکی 1401 از دو پیشرانه M15GSI و ME16 پرده برداشت که پیشرانه ME16 مدل سایپایی پیشرانه TU5 پلاس محسوب می گردد، اما پیشرانه M15GSI نسبت به M15 کاملا ارتقا پیدا نموده و اکنون عملکرد بهتری را به همراه خواهد داشت.

بعلاوه سایپا میخواهد با توقف کامل فراوری موتور M15، از این پس موتور M15GSI که به عنوان موتور بهبود یافته تیبا شناخته می گردد را روی محصولات خود از جمله سهند و اطلس نصب کند. در ادامه با تعیینات و مزایای این پیشرانه تازه آشنا خواهیم شد.

آشنایی با موتور بهبود یافته تیبا

موتور M15GSI به عنوان نسخه بهبود یافته موتور M15 تنفس طبیعی محسوب می گردد که مهندسان با اعمال تغییرات در بخش های اصلی توانستند آن را ارتقا دهند. مواردی چون تغییر در سیستم تزریق سوخت، تغییر در سیستم جرقه زنی، اضافه شدن هدرز و اضافه شدن زمان بندی متغیر سوپاپ ها به عنوان تغیرات اصلی این پیشرانه نسبت به قبل به شمار می روند.

لازم به ذکر است تغییر تزریق سوخت و تغییر سیستم جرقه زنی به معنای تغییر کلی عملکرد آنها نبوده و فقط برنامه ریزی و زمان بندی آنها تغییر پیدا نموده است. موتور M15GSI به واسطه تغییراتی که اعمال شده اکنون می تواند 2 اسب بخار قدرت و 7 نیوتن متر گشتاور بیشتری را به فراوری برساند. در واقع این پیشرانه قدرتی برابر با 89 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتن متر را به همراه دارد.

فزونی های موتور M15GSI

اضافه شدن زمان بندی متغیر سوپاپ ها و هدرز باعث شده تا در حین عملکرد هم آوانس و ریتارد موتور انجام گردد و هم گازهای حاصل از احتراق به آسانی خارج شوند. چنین تغییراتی باعث خواهد شد پدیده روبش هم با شدت بیشتری اتفاق بی افتد.

علاوه بر این، نمودار گشتاور فراوریی پیشرانه M15GSI به سمت دورهای پایین تر رسیده و این پیشرانه قادر است در دورهای پایین تر بیشترین گشتاور را فراوری کند که باید این موضوع را مهم ترین تغییر آن دانست. در واقع نمودار گشتاور این موتور در دورهای پایین تر از موتور قبلی بیشتر است؛ به بیانی دیگر موتور M15 می تواند در دور 2000 گشتاور حدود 100 نیوتن متر را به فراوری برساند، اما موتور M15GSI در دور موتور 2000 گشتاور حدود 115 نیوتن متر را فراوری خواهد نمود.

در حال حاضر تعیین نیست از پیشرانه M15GSI چه زمانی در محصولات سایپا استفاده خواهد شد، اما طبق شنیده ها از سال آینده قرار است فراوری پیشرانه M15 متوقف و به جای آن از پیشرانه M15GSI در محصولات تازه سایپا از جمله سهند و اطلس استفاده گردد.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "موتور نوی که در ماشین های نو سایپا نصب خواهد شد ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتور نوی که در ماشین های نو سایپا نصب خواهد شد ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید