نمایشگاه مجازی کتاب باید مجزا از شکل حضوری برگزار گردد، حضور دکتر سین با کتاب های کودک و بزرگسال

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، خبرنگاران در قزوین- محمد رضا مقدم: نمایشگاه کتاب تهران مهم ترین رویداد حوزه کتاب است که هر ساله برگزار می گردد و علاقه مندان و مخاطبان کتاب را به مرکز کشور می کشاند.

نمایشگاه مجازی کتاب باید مجزا از شکل حضوری برگزار گردد، حضور دکتر سین با کتاب های کودک و بزرگسال

چند سالی می گردد که بخش خرید مجزای به این رویداد اضافه شده است اما همچنان خرید فیزیکی کتاب برای علاقه مندان جالب است و بسیاری ترجیح می دهند با حضور در نمایشگاه کتاب در حال و هوای این رویداد فرهنگی قرار بگیرند.

با قاسم سلیمی مدیر انتشارات دکتر سین هم صحبت شدیم تا ضمن اطلاع از آخرین کتاب های منتشر شده به وسیله این انتشارت، نظر او را در خصوص چند و چون نمایشگاه کتاب 1402 جویا شویم.

-اگر موافقید از تجربیات تلخ و شیرین حضور در نمایشگاه آغاز کنیم.

همواره در نمایشگاه ها و به ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران جابه جایی وسایل، اسکان در تهران، تغذیه نامناسب، هزینه های سرسام آور جابه جایی، انتقال کتاب ها، چینش کتاب ها، تهیه وسایل و امکانات اولیه بسیار سخت و کمر شکن است. همه این موارد جزو سختی های کار و تجربه های تلخ است.

-در نمایشگاه هایی که در قزوین برگزار می گردد چطور؟

بدیهی است که بحث جابه جایی وسایل و کتاب ها، در قزوین برای ما راحت تر است. ولی بد نیست به یک موضوع تلخ که در نمایشگاه قزوین با آن روبرو شدم اشاره کنم. انتشارات دکترسین در نمایشگاهی که در سه دانشگاه قزوین برگزار گردید حضور داشت؛ متأسفانه کمترین استقبال از جانب مدرسان و استادان دانشگاه صورت گرفت.

خیلی جای تعجب داشت که بعضی استادان شانه به شانه دانشجوها از پله ها پایین می آمدند و از کنار کتاب ها عبور می کردند اما حتی حاضر نبودند نیم نگاهی به کتاب هایی که روی میز چیده شده داشته باشند. این اتفاق برای من یک خاطره تلخی بود که هرگز تصور چنین شرایطی را نداشتم. به عبارتی مقدار خرید و بازدید استادان در دانشگاه، شاید 5درصد بود.

-با این حساب چه انگیزه ای سبب شده است که به راه تان ادامه دهید؟

در نمایشگاه تهران، نوجوانان پسر و دختری را شاهد بودم که مدعی بودند 25 جلد کتاب از یک نویسنده خوانده اند و اکنون در پی نسخه پایانی آن کتاب ها هستند. این مقدار علاقه و پشتکار برای من به عنوان یک ناشر، خیلی جالب بود. چرا که با توجه به شرایط مالی موجود و حضور پر رنگ شبکه های مجازی، بازهم هستند کسانی که همچنان مشتاق خواندن کتاب باشند.

تجربه بسیار شیرین دیگری از حضور در نمایشگاه قزوین دارم. در نمایشگاه کتاب کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان و البته دو مدرسه از مدارس مبه وسیلهه اول، استقبال بچه ها و نوجوانان بسیار بسیار خوب و چشمگیر بود.

این میزان اشتیاق به کتاب، من را به عنوان یک ناشر و عرضه کننده کتاب بسیار سرذوق می آورد و باعث می گردد در مسیری که انتخاب نموده ام استوار تر و با قدرت بیشتری قدم بردارم. من با این استقبال پرشور دانش آموزان، به ویژه دانش آموزان ابتدایی و مبه وسیلهه اول بر این باور شده ام که خیلی خوب می گردد یاری کرد تا کتاب جایگاه اصلی خود را در میان جامعه بازیابد.

-به نمایشگاه کتاب بپردازیم؛ برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و فیزیکی کتاب را چگونه ارزیابی می کنید؟

یقینا نمایشگاه مجازی کتاب محاسنی دارد که هرگز نمی توان آن را کتمان کرد؛ در مقابل نمایشگاه حقیقی و فیزیکی هم نیز یک سری معایب و محاسن دارد. اما به طورکل، برگزاری همزمان این دو رویداد اصلا منصفانه نیست زیرا بسیاری از ناشران شهرستانی بنا به هر دلیلی ممکن است با فضای مجازی آشنایی نداشته باشند و امکان حضور پررنگ در این بازار را از دست بدهند.

بنابراین نمی توانند در نمایشگاه حقیقی سودی ببرند؛ از این رو در سال های بعد فعالیت خود را مسکوت خواهند گذاشت. از سوی دیگر بسیاری از مخاطبان ترجیح می دهند در منزل بمانند و بدون هزینه ایاب و ذهاب و کرایه بار، کتاب خود را با 20درصد تخفیف جلوی درب منزل تحویل بگیرند.

-چه پیشنهادی برای این موضوع دارید؟

در نمایشگاه حضوری هزینه های متعددی بر دوش شرکت کنندگان تحمیل می گردد در حالی که در نمایشگاه مجازی چنین نیست؛ بنا براین دست عرضه کننده مجازی برای تخفیف بسیار باز خواهد بود. به نظرم نمایشگاه کتاب بهتر است به تفکیک حقیقی و مجازی در دو نوبت جداگانه شش ماهه برگزار گردد.

-چه کتاب های نوی به وسیله انتشارات دکتر سین به نمایشگاه ارائه می گردد؟

سال جاری متأسفانه نتوانستیم کتاب های خودمان را به میزان وسع مان به چاپ برسانیم. ازدحام کارها باعث شد از زمان بندی پیش بینی شده عقب بمانیم. اما با این حال، در حوزه کودک سری سوم ده جلدی کتاب های دنیای شیرین قصه ها اثر شاگاهیراتا با ترجمه کوثر کلاهی، هفت عنوان کتاب از سری هفده جلدی فروشگاه اسباب بازی نوشته بنده (قاسم سلیمی)، شاهزاده و دختر گل نیلوفر اثر بانو الهام خونساری، تردیدهای نارنجی اثر الهام جلیلی به وسیله انتشارات دکتر سین منتشر و در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ارائه می شوند.

- در حوزه بزرگ سال چه آثاری برای نمایشگاه دارید؟

کتاب شاهنامه نادری اثر محمد علی طوسی ملقب به فردوسی ثانی برای دومین بار در ایران و پس از سال ها، از روی نسخه ای نو به چاپ می رسد که به امید خدا به نمایشگاه سال جاری می رسد.

ترجمه نوی از رمان بادام اثر نویسنده کره ای به نام وون پیونگ سون با ترجمه سادات آهون، بانو زهرا پس از پیامبر ترجمه استاد محسن شیرمحمدی از زبان عربی است که مرحوم حاج شیخ فضلعلی مهدوی حدود هشتاد سال پیش به رشته تحریر کشیده و برای اولین بار به زبان فارسی ترجمه شده است ولی احتمال آماده شدن این کتاب تا نمایشگاه سال جاری کم است ولی کوشش ما در این مورد همچنان ادامه دارد.

قفس پرواز سروده محدثه یوسفی، نخل و آفتاب با موضوع شعر مقاومت سروده صالح عطار زاده و ژیلا آذرپی، قفس پرواز از زمزمه های بانوی خوش ذوق و خوش قریحه محدثه یوسفی و در کوچه سار پارسی به قلم بسیار شیوای مریم اسماعیلی که جستاری است از وقایع کلاس های فارسی آموزی و چندین عنوان کتاب دیگر در نمایشگاه سال جاری عرضه خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نمایشگاه مجازی کتاب باید مجزا از شکل حضوری برگزار گردد، حضور دکتر سین با کتاب های کودک و بزرگسال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه مجازی کتاب باید مجزا از شکل حضوری برگزار گردد، حضور دکتر سین با کتاب های کودک و بزرگسال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید