یک چهارم نفت مورد نیاز آمریکا از تنگه هرمز تامین می شود

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، خبرنگاران: اورآسیا ریویو با اشاره به این که تنگه هرمز همچنان یکی از مهمترین، حساس ترین و استراتژیک ترین مناطق جهان است نوشت چین و هند بیش از نصف و آمریکا یک چهارم نفت مورد نیاز خود را از این منطقه تامین می کنند.

یک چهارم نفت مورد نیاز آمریکا از تنگه هرمز تامین می شود

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، پایگاه اینترنتی اورآسیا ریویو طی گزارشی نوشت: تنگه هرمز همچنان یکی از مهمترین، حساس ترین و استراتژیک ترین مناطق جهان است.

تنگه هرمز در ماه های اخیر، کانون فعالیت های مهمی بوده است. 3 کشتی، (دو کشتی تجاری و یک تانکر حمل نفت) در اواخر ماه مارس، در تنگه هرمز هدف حمله قرار گرفتند.

در اوایل آوریل، پاکستان و ایران مانورهای دریایی مشترکی را در بندرعباس برگزار کردند. همچنین در ماه آوریل، شورای عالی برنامه ریزی عمان بیان نمود که شروع به ساخت یک مرکز حمل و نقل به مساحت 90 کیلومتر مربع در نزدیکی ساحل مرکزی این کشور در نزدیکی یکی از دو نقطه ورودی و خروجی تنگه هرمز خواهد کرد. هدف از این پروژه بهره برداری اقتصادی از حجم بالای ترافیک دریایی ای است که در طول تنگه هرمز و دریای عمان در جریان است.

به نوشته اوراسیا ریویو، تعجبی ندارد که چنین اقدامی در تنگه هرمز در این مدت زمان کوتاه انجام بگیرد. به رغم تمایل برخی از کشورها برای کاهش دادن وابستگی شان به انتقال انرژی از طریق خلیج فارس، این منطقه همچنان یکی از مناطق کلیدی هان از نظر تولید و توزیع انرژی است.

در سال 2012، تقریبا یک پنجم نفت جهان از طریق این تنگه به بازارهای جهانی صادر شد. با توجه به ادامه رشد اقتصادی در آسیا و بالا بودن تقاضای کشورهای غربی برای نفت، بعید به نظر می رسد که حجم نفت ترانزیتی از این جهت در طی یک سال و نیم گذشته، تغییر قابل توجهی کرده باشد. برای مثال، چین 55 درصد نفت مورد نیاز خود را از منطقه خلیج فارس وارد کرده است که بخش عمده ای از آن از طریق تنگه هرمز ترانزیت شده است.

تنگه هرمز همچنین یکی از آبراه های مهم برای تامین نفت مورد نیاز هند است. در سال 2012، 57 درصد واردات نفت هند از کشورهای عربستان، عراق، کویت، امارات و ایران تامین شد که همگی در حاشیه خلیج فارس قرار دارند.

هرچند که آمریکا گام هایی را برای کاهش وابستگی خود به واردات نفت برداشته است، اما خلیج فارس همچنان اهمیت زیادی در تامین نیاز انرژی این کشور داراست. بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، مجموع واردات نفت خام آمریکا از سال 2008 تاکنون، 21 درصد کاهش یافته است. اما 26 درصد کل واردات نفت خام آمریکا در سال 2013 از منطقه خلیج فارس اجرا شده است که نسبت به رقم 24 درصدی از کل واردات این کشور در سال 2008، اندکی افزایش نشان می دهد.

اعداد و ارقام پیش گفته نشان می دهد که چرا تنگه هرمز یک منطقه ژئو استراتژیک مهم در جهان است. این آمارها همچنین نشان می دهد که چرا اتفاقاتی نظیر اختلافات بین آمریکا، انگلیس و فرانسه و ایران در سال 2011 در مورد این تنگه رخ داده است. این اختلافات شامل تهدید ایران به بستن تنگه هرمز، افزایش کشتی های نیروی دریایی کشورهای مختلف در درون و اطراف تنگه و اعمال تحریم ها علیه دولت ایران بود.

اهمیت تنگه هرمز در امنیت انرژی کشورهای مختلف جهان به خوبی می تواند توضیح دهد که چرا فعالیت های پیش گفته در این تنگه اجرا شده است. برای دزدان دریایی، کشتی هایی که روزانه از تنگه هرمز عبور می کنند، به مثابه معادن طلای در حال حرکت هستند که ارزش جسارت و بی باکی بیشتر را دارند.

برای کشورهایی نظیر ایران ، تنگه هرمز ابزاری برای به نمایش گذاشتن جسارت دیپلماتیک است. این کشور همچنین از تنگه هرمز به عنوان ابزاری برای تقویت روابط دیپلماتیک خود با دیگر کشورها نظیر پاکستان استفاده می کند.

هرچند برخی کشورهای غربی نظیر آمریکا قصد دارند از طریق کاهش واردات نفت، امنیت تامین انرژی مورد نیاز خود را افزایش دهند، اما همچنان حجم قابل توجیه از انرژی مورد نیاز جهان از این تنگه عبور می کند. کشورهای در حال رشدی نظیر چین و هند به انرژی بیشتری جهت تداوم رشد خود نیاز دارند و این در حالی است که بخش اعظمی از انرژی این کشورها از منطقه خلیج فارس و از طریق تنگه هرمز تامین می شود.

بنابراین، به نظر می رسد که تنگه هرمز همچنان یکی از مهمترین، حساس ترین و استراتژیک ترین مناطق جهان باشد.

80

منبع: تسنیم

به "یک چهارم نفت مورد نیاز آمریکا از تنگه هرمز تامین می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک چهارم نفت مورد نیاز آمریکا از تنگه هرمز تامین می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید