4 نکته مهم و کاربردی درباره شستن صورت جوش دار

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، معمولا آکنه به علت تمیز نکردن صورت ایجاد نمی گردد، بلکه عوامل دیگری مانند باکتری ها یا تغییر هورمون ها باعث بروز آن می شوند. با این حال، پاکسازی منظم در درمان آکنه نقش کلیدی دارد. تشخیص دفعات شست وشوی صورت شاید یکی از گیج نماینده ترین موضوعات برای افرادی باشد که با آکنه دست و پنجه نرم می نمایند. اگرچه رعایت بهداشت برای حفظ شفافیت پوست مهم است، اما شست وشوی بیش از حد می تواند مسائل زیادی ایجاد کند. بنابراین، سؤالی که درباره شستن صورت جوش دار مطرح می گردد این است که هر چند وقت یک بار باید آن را بشویید؟ در مقاله امروز خبرنگاران مگ به این پرسش مهم پاسخ می دهیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

4 نکته مهم و کاربردی درباره شستن صورت جوش دار

1. دو بار در روز صورت خود را بشویید

متخصصان پوست بر این باورند که بهتر است حدبیشتر 2 بار در روز صورت خود را بشویید، یک بار صبح و بار دیگر عصر. شستن صورت در ساعات ابتدایی روز چربی فراوری شده در طول شب را از بین می برد، در حالی که شستن صورت در شب می تواند آرایش، آلودگی ها و باکتری های تجمع یافته در طول روز را پاکسازی کند.

تنها استثناء که باعث می گردد دفعات شست وشوی صورت را افزایش دهید، بعد از ورزش کردن یا تعریق زیاد است؛ چراکه پس از تمرین نباید عرق و سبوم (ماده روغنی فراوری شده به وسیله پوست) برای مدت زیادی روی پوست باقی بمانند.

آنچه که برای پاکسازی صورت خود استفاده می کنید هم اهمیت زیادی دارد. پوست صورت ظریف است، بنابراین نباید از صابون های خشن بهره ببرید. اگر آکنه دارید، صابون های ضدباکتری دست و سایر صابون ها برای پوست شما نامناسب هستند.

قوی بودن شوینده صورت همواره خوب نیست. پاک نماینده ای را انتخاب کنید که به پوست شما احساس تمیزی بدهد، اما آن را بیش از حد خشک نکند.

2. کثیف بودن صورت باعث آکنه نمی گردد

اگر مستعد آکنه هستید، مهم است که بدانید بروز این مشکل به این معنی نیست که شما از پوست تان مراقبت نمی کنید. افراد مستعد آکنه به تحریک ناشی از باکتری مولد آکنه حساس تر هستند. هورمون ها هم در ایجاد آکنه نقش دارند. آکنه به وسیله عواملی مانند باکتری ها و هورمون ها ایجاد می گردد، نه کثیف بودن صورت. با این حال، باید صبح و شب صورت تان را با استفاده از یک شوینده ملایم بشویید تا کثیفی و چربی را از بین ببرید.

3. زیاده روی در شستن صورت جوش دار مسائل پوستی را تشدید می نماید

از آنجا که شستن صورت بقایای محصولات آرایشی، آلودگی ها و باکتری ها را از بین می برد، افراد مبتلا به آکنه فکر می نمایند که زیاد انجام دادن این کار به کاهش مشکل آن ها یاری می نماید. اما واقعیت این است که محکم شستن یا شستن بیش از حد صورت هم می تواند به مقدار تمیز نکردن آن مضر باشد.

با زیاد شستن صورت تمام روغن های مفیدی که پوست برای سالم ماندن احتیاج دارد را نابود می کنید و اسید منتل (acid mantle) را از بین می برید. اسید منتل لایه محافظ روی پوست است که از عرق، روغن و باکتری های خوب تشکیل شده است. پوست سالم به پوشش اسیدی مناسب احتیاج دارد.

علاوه بر این، بسیاری از شوینده ها (به ویژه آن هایی که دارای مواد ضدآکنه هستند، مانند اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید) به شدت روغن را از روی پوست حذف می نمایند. بنابراین وقتی بیش از حد از آن ها استفاده می کنید، ممکن است به طور ناخواسته روغن های مفید برای پوست را از بین ببرید.

علائم شست وشوی بیش از حد صورت یا شستن آن با یک روش خشن و تهاجمی عبارت اند از: پوسته پوسته شدن، خشکی بیش از حد، افزایش فراوری چربی، قرمزی، سفت شدن و حساسیت. یکی از مهم ترین نشانه ها این است که علیرغم چرب بودن صورت، علائمی مثل پوسته پوسته شدن، خشکی و سفت شدن پوست را تجربه می کنید.

4. شستن صورت جوش دار به تنهایی کافی نیست

برترین کاری که می توانید برای درمان آکنه انجام دهید این است که سلامت سد پوستی را در اولویت قرار دهید و با ملایمت با پوست خود رفتار کنید.

خوب مراقبت کردن از پوست به معنی از بین بردن آلودگی ها، چربی اضافی و آرایش است. این کار می تواند به جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست یاری کند. از یک شوینده ملایم که برای پوست های مستعد آکنه طراحی شده است بهره ببرید و و از اسکراب یا لایه برداری خشن که باعث تحریک پوست و تشدید آکنه می گردد بپرهیزید.

شستن صورت جوش دار به مقدار 2 بار در روز، اولین قدم برای درمان آکنه است. دومین قدم این است که از محصولات درمان آکنه به طور روتین بهره ببرید. برای آکنه خفیف می توانید ابتدا به سراغ محصولات بدون نسخه بروید. مؤثرترین محصولات حاوی اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید هستند. سعی کنید به مدت چند هفته به طور منظم از آن ها بهره ببرید. اسکراب صورت هم ممکن است یاری نماینده باشد، اما اسکراب های خشن پوست شما را تحریک و جوش ها را بدتر می نمایند.

آکنه شدید معمولا با محصولات بدون نسخه که در داروخانه ها و فروشگاه های آنلاین به فروش می رسند، برطرف نمی گردد. در این شرایط باید به متخصص پوست مراجعه کنید تا گزینه های قوی تر و احتیاجمند نسخه را برایتان تجویز کند. این گزینه های درمانی عبارتند از: دیفرین، رتین-آ (ترتینوئین) و تازوراک (تازاروتن).

به یاد داشته باشید که تمام داروهای ضدآکنه، چه بدون نسخه و چه با نسخه، وقتی روی پوست تمیز و کاملا خشک استفاده می شوند، برترین اثر را دارند.

کلام پایانی

زیاده روی در شستن صورت جوش دار و استفاده از شوینده های نامناسب مسائل پوستی شما را بدتر می نماید. 2 بار در روز تمیز کردن صورت برای بیشتر افراد کافی است، مگر اینکه به شدت عرق نموده باشید. حتما محصولی را انتخاب کنید که پوست شما را تحریک نکند. بعلاوه مراقب باشید هنگام شست وشو، از مالش زیاد پوست خودداری کنید. این کار می تواند روغن های سالم را از بین ببرد، پوست را خشک کند و باعث تشدید آکنه گردد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ ساعت ورزشی مگ را بخوانید.

منابع: realsimple, verywellhealth

منبع: دیجیکالا مگ

به "4 نکته مهم و کاربردی درباره شستن صورت جوش دار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 نکته مهم و کاربردی درباره شستن صورت جوش دار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید