امیرعبداللهیان: قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت ها تبدیل گردد

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه از پیشرفت گفت وگوهای صلح بین ارمنستان و آذربایجان استقبال می کنیم، توضیح داد: قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت ها تبدیل گردد.

امیرعبداللهیان: قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت ها تبدیل گردد

به گزارش وبلاگ ساعت ورزشی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (دوشنبه) دوم مرداد ماه در تهران میزبان آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان بود، بعدازظهر امروز پس از ملاقات و گفت وگو با همتای خود در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی های صورت گرفته پرداخت.

وی در ابتدای این نشست به همتای ارمنستانی خیرمقدم گفت.

وزیر خارجه بیان نمود: قفقاز جنوبی در سیاست خارجی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است از همگرایی بین کشورهای این منطقه استقبال می کنیم از پیشرفت گفت وگوهای صلح بین ارمنستان و آذربایجان استقبال می کنیم. ایران فعالانه در مسیر گفت وگو و تمرکز بر صلح در قفقاز تمرکز دارد.

وزیر خارجه بیان نمود: قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت ها تبدیل گردد. تبدیل آن به میدان قدرت ها صلح را در منطقه ما به تاخیر خواهد انداخت و چالش جدی در منطقه ایجاد خواهد نمود.

وزیر خارجه گفت: درباره مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان امروز با همکارم گفت وگو کردیم دوره نظم مبتنی بر جنگ خاتمه یافته و زمان آن است که نظم مبتنی بر صلح در قفقاز مستقر گردد. صلحی جامع و پایدار صلحی است که زمینه های بروز جنگ و درگیری را از بین برده باشد. این صلح نیازمند کاربرد زبان دوستی و همکاری بین دولت ها و ملت هاست.

وی گفت: معتقدیم که هرگونه مذاکره باید در فضایی متوازن همراه با رضایت و اختیار طرفین انجام گردد و نتایجی ملموس در راستای واقعیات منطقه و منافع طرفین را در پی داشته باشد.

وزیر خارجه بیان نمود: متاسفانه بعضی از کنشگران خارجی در پی صف بندی ها و سوء استفاده از شرایط منطقه قفقاز هستند از فرمت و گفت وگوهای 3+3 بین کشورهای منطقه استقبال می کنیم و ایران برای برگزاری این نشست که در آن از جمله ارمنستان و آذربایجان حضور خواهند یافت به کوشش های خود ادامه خواهیم داد.

وی گفت: درباره کریدورهای موجود در منطقه و ضرورت برطرف موانع مواصلاتی و عدم ایجاد مانع در کریدورهای سنتی دو کشور گفت وگو کردیم. دو کشور بر اهمیت مسیرهای ترانزیتی تأکید دارند.

امیرعبداللهیان بیان نمود: در مورد مناسبات دوجانبه ایران و ارمنستان گفت وگو و گفتگو کردیم و راه های توسعه و تعمیق روابط دوجانبه و اجرایی سازی پروژه های تعریف شده همکاری دو کشور در زمینه های مختلف را مورد آنالیز قرار دادیم. در سال های اخیر گام های خوبی در زمینه توسعه مناسبات با کشور همسایه و دوست ارمنستان برداشته شده ولی ظرفیت های خوبی برای توسعه همکاری ها وجود دارد.

وی گفت: به صورت جدی برای رسیدن به سقف تبادل تجاری یک میلیارد دلار و افزایش آن به سه میلیارد دلار در حرکتیم. گام های مهمی برداشت شده است. حضور وزیر خارجه ارمنستان در تهران با یک هدف اصلی در موضوع مناسبات دوجانبه شکل گرفته است و آن پیگیری جدی توافقاتی است که بین رئیسی و پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در آخرین ملاقاتشان مورد توافق نهاده شد.

وزیر خارجه بیان نمود: دو کشور ظرفیت های مکملی در حوزه حمل و نقل و کشاورزی و صنعتی دارند کوشش داریم به همکاری های خود در حوزه تهاتر گاز و برق توسعه دهیم. خط سوم انتقال برق از ارمنستان به ایران در دستورکار جدی ما قرار گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین

به "امیرعبداللهیان: قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت ها تبدیل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیرعبداللهیان: قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت ها تبدیل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید